جناب شاه قبل از آن که دير شود، بجنبيد

۱۹ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۰۲۵۶ اخبار اصلی
اردن همچنان ناآرام است. اگرچه اخبار رسانه‌ها همگى تحولات مصر و تونس را پوشش مى‌دهد اما در سايه اين تحولات در اردن نيز تظاهرات مردمى جريان دارد. هفته گذشته بود که مخالفان دولت فعلى به خيابان‌ها آمدند و در امان، پايتخت اردن دست به تظاهرات زدند.
جناب شاه قبل از آن که دير شود، بجنبيد

ديپلماسى ايرانى: اردن همچنان ناآرام است. اگرچه اخبار رسانه‌ها همگى تحولات مصر و تونس را پوشش مى‌دهد اما در سايه اين تحولات در اردن نيز تظاهرات مردمى جريان دارد. هفته گذشته بود که مخالفان دولت فعلى به خيابان‌ها آمدند و در امان، پايتخت اردن دست به تظاهرات زدند و از پادشاه خواستند که کسى را به عنوان نخست‌وزير انتخاب کند که آلوده به فساد مالى نباشد و به طور واقعى به فکر انجام اصلاحات در کشور باشد.

در عين حال اعتراض‌ها در اين کشور همچنان محدود به تقاضا براى برکنارى معروف البخيت، نامزد انتخابى پادشاه براى رياست دولت آينده اين کشور است. اما بسيارى از جريان‌ها و رهبران سياسى نيز به پادشاه هشدار مى‌دهند که هيچ تضمينى وجود ندارد که پادشاه همچنان خط قرمز باشد و سقف مطالبات مردمى به فراتر از برکنارى نخست‌وزير نرود.

معروف البخيت، قبل از سمير الرفاعى نخست‌وزير برکنار شده، نخست‌وزير اردن بوده است. وى متهم به تقلب در انتخابات پارلمانى اخير اردن است و به شدت گروه‌هاى اپوزسيون نسبت به او موضع دارند.

در همين رابطه ليث شبيلات، چهره اپوزسيون مشهور اردنى در نامه‌اى به ملک عبدالله، پادشاه اين کشور هشدار داده که ممکن است شعارهاى مردمى از شعارهاى اجتماعى و اقتصادى به شعارهاى سياسى و پس از آن به نظام و راس آن ارتقا يابد و اگر توجهى به خواسته‌هاى مردمى نشود و دولت‌ها همچنان به فسق و فساد خود ادامه دهند و به خواسته‌هاى ملت بى‌توجه کنند، آنگاه اتفاقى مى‌افتد که به هيچ وجه قابل پيش‌بينى نيست و چه بسا از کنترل همه خارج شود.

نزديک به 70 درصد جمعيت اردن را فلسطينى‌تبارها تشکيل مى‌دهند و نزد بسيارى اين نگرانى وجود دارد به دليل عدم وابستگى ميهنى به اردن اين عده حتى عليه پادشاه دست به انقلاب بزنند.

شبيلات نسخه‌اى از نامه خود را که عنوان "اين گونه از عرشى که اردن براى حفظ ثباتش به آن نياز دارد، حمايت مى‌کنيم" بر خود دارد را به شبکه خبرى الجزيره نيز فرستاده است.

وى در اين نامه تاکيد مى‌کند که از روى دل‌سوزى اقدام به نوشتن آن کرده چرا که احساس مى‌کند که واجب شرعى و ملى او است که قبل از هر چيز پادشاه را مورد نصيحت خود قرار دهد تا مبادا به سرنوشتى گرفتار شود که مى‌تواند از وقوع آن جلوگيرى کند.

اما اين باعث نشده که اين چهره بارز مخالف نظام پادشاهى اردن انتقادهاى تندى را عليه ملک حسين بن طلال، پادشاه سابق و عبدالله دوم نکند. وى همچنين از اپوزسيون نيز انتقاد کرده و آنها را حباب‌هاى توخالى‌اى توصيف کرده که نمى‌توانند کارى از پيش ببرند. با اين حال از پادشاه خواسته است که به آنها توجه بيشترى کند.

شبيلات تاکيد مى‌کند، همچنان به حفظ تاج و تخت پادشاهى اردن اصرار دارد و به هيچ وجه خود را فردى انقلابى نمى‌داند ولى در عين حال تاکيد مى‌کند که از مسئولان فعلى کشور به شدت انتقاد دارد، چرا که به باور او عملکرد مسئولان فعلى اردن که فقط به فکر پر کردن جيب‌هايشان هستند، باعث شده کشور به سمت انقلاب حرکت کند.

وى در ابتداى نامه خود انقلاب مصر را انقلابى مبارک توصيف کرده و آن را ميراث انقلاب ملت تونس دانسته و گفته است که انقلاب مصر مى‌تواند باعث سرعت بخشيدن به اصلاحات در کشورهايى مثل اردن شود اگر که پادشاه فرصت‌ها را غنيمت شمرد و اصلاحات را به طور جدى پيگيرى کند قبل از آن که مطالبات مردم به اندازه‌اى برسد که ديگر اصلاحات را بى‌فايده بداند و بخواهد کل نظام را تغيير دهد.

شبيلات شيوه فعلى اداره کشور را کاملا ناقص و پر از اشکال مى‌داند و هشدار مى‌دهد اگر بنا باشد با همين شيوه کشور اداره شود، طوفان اقتصادى پيش رو که وقوع آن حتمى است را نمى‌توان اداره کرد و کشور دچار چالشى عميق خواهد شد.

وى همچنين گرسنگى، فقر و فساد مالى هيئت دولت را سه عامل اصلى سقوط کشور دانسته و از پادشاه خواسته قبل از آن که تاج و تخت پادشاهى‌اش به مخاطره بيفتد، اصلاحات را فورا در دستور کار خود قرار دهد.     


نظر شما :