اخوان المسلمين با دولت مذاکره مى‌کند

۱۷ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۰۲۲۸ اخبار اصلی
مذاکرات عمر سليمان، معاون رئيس جمهورى مصر با احزاب و جريان‌هاى اپوزسيون آغاز شده است. به نوشته روزنامه الاهرام چاپ مصر، عمر سليمان مذاکرات خود را با احزاب وفد، تجمع، ناصرى، جمعيت ملى تغيير و گروه نخبگان و نمايندگان پارلمان ملى آغاز کرد و بر سر برخى از قضاياى مهم با آنها به توافق رسيده است.
اخوان المسلمين با دولت مذاکره مى‌کند

ديپلماسى ايرانى: مذاکرات عمر سليمان، معاون رئيس جمهورى مصر با احزاب و جريان‌هاى اپوزسيون آغاز شده است. به نوشته روزنامه الاهرام چاپ مصر، عمر سليمان مذاکرات خود را با احزاب وفد، تجمع، ناصرى، جمعيت ملى تغيير و گروه  نخبگان و نمايندگان پارلمان ملى آغاز کرد و بر سر برخى از قضاياى مهم با آنها به توافق رسيده است.

منابع آگاه اعلام کردند، گروه ويژه‌اى متشکل از 25 چهره مستقل براى انجام اصلاحات در قانون اساسى تشکيل شده و قرار شده است که درباره حمله به تظاهرکنندگان ميدان تحرير نيز تحقيق و تفحص صورت بگيرد.

با اين حال نکته اختلافى موجود در اين ديدارها ميزان اختيارات معاون رئيس جمهورى بود که همچنان لاينحل باقى مانده است.

در همين رابطه جماعت اخوان المسلمين نيز اعلام کرد، تصميم به مذاکره با دولت گرفته به شرطى که شامل همه مخالفان از جمله نمايندگان حقيقى جوانان انقلابى نيز باشد.

محمد بديع، دبير کل اخوان المسلمين در اين باره گفت: «ما در مذاکراتمان تمامى مطالبات ملت را مطرح خواهيم کرد. حسنى مبارک بايد از قدرت کنار رود و تمامى افرادى که خون مردم بى‌گناه را در تظاهرات مسالمت‌آميز ريختند محاکمه شوند. همچنين مجلس ملى‌اى که با تقلب بر سر کار آمده نيز بايد منحل شود.»

وى در ادامه افزود: «لغو فورى حالت فوق العاده، تشکيل دولت وحدت ملى انتقالى که به طور موقت تا زمان برگزارى انتخابات آزاد که آن هم بايد تحت نظارت دستگاه قضايى کشور برگزار شود، بر عهده بگيرد، تقسيم کامل قدرت و ارکان آن به علاوه آزادى کامل فعاليت احزاب و جمعيت‌هاى سياسى و تضمين آزادى بيان و آزادى رسانه براى همه جريان‌هاى سياسى از مطالباتى است که ما قطعا در مذاکراتمان بر سر آنها به مذاکره خواهيم نشست.»

پيش از اين اخوان المسلمين هر گونه مذاکره‌اى با دولت را مشروط به برآورده شدن مطالباتش کرده بود. محمود عزت، نماينده جريان اخوان المسلمين در پارلمان مصر در اين باره گفت: «پس از اين که دولت برخى از شروط ما را بر آورده کرد، ما هم تصميم گرفتيم که با آن وارد مذاکره شويم.»

وى در گفت‌وگو با شبکه خبرى الجزيره گفت: «ما شرط کرديم که دشمنى عليه مردم کريم مصر متوقف شود که شد. همچنين شرط کرديم که هر کسى که در طول اين 30 سال مردم مصر را مورد آزار و اذيت قرار داده، تحت پيگرد قرار گرفته و مجازات شود که دولت به اين خواسته ما نيز تن داد. همچنين خواستار برگزارى تظاهرات مسالمت‌آميز شديم و شرط کرديم که بايد ارتش به عنوان يک جنبش ملى مورد تاييد قرار بگيرد که آن شروط هم بر آورده شد. به همين دليل ديديم که شرايط براى مذاکره با دولت مهيا است و تصميم به مذاکره گرفتيم.»

وى در پاسخ به اين پرسش که آيا از خواسته‌تان مبنى بر کنار رفتن مبارک منصرف شديد، گفت: «به هيچ وجه، ما همچنان خواستار کناره‌گيرى حسنى مبارک هستيم.»

عمر سليمان از روز شنبه تصميم به مذاکره با جريان‌هاى مختلف مخالف دولت با هدف خارج ساختن کشور از بحران سياسى موجود گرفته است.


نظر شما :