مجله هفته/ دريچه/ نشست استانبول ربطی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران...

۳۰ دی ۱۳۸۹ | ۱۹:۴۶ کد : ۱۰۰۵۵ اقتصاد و انرژی
مى توانيد اين جمله را به فراخور مليت و عرق ملى و موضع سياسى تان کامل کنيد که آيا نشست استانبول ربطی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد يا ندارد؟
مجله هفته/ دريچه/ نشست استانبول ربطی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران...

ديپلماسى ايرانى: قرار بود نشست ژنو نيز ارتباطى با برنامه هسته اى ايران نداشته باشد. البته ظاهرا ديپلمات هاى ما فراموش کرده بودند اين نيت را با طرف مقابل در ميان بگذارند چرا که بعدا اعلام شد حدود دو سوم آن جلسه به بحث درباره فعاليت هاى اتمى ايران اختصاص داشته است.

اين بار ديپلمات هاى هسته اى ما دست پيش را گرفته اند و با درايت اعلام کرده اند که در استانبول باب صحبت درباره مسائل هسته اى ايران را باز نخواهند کرد. بايد ببينيم اگر طرف مقابل اصرار کند و حرفش را پيش بکشد واکنش ديپلمات هاى ايرانى چگونه خواهد بود؟... ترک جلسه؟ اعتراض به دبير جلسه؟ فارسى حرف زدن؟...

رامين مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان که همواره از لحنى آرام و مودبانه براى خطاب قرار دادن طرف هاى مقابلش استفاده مى کند، با خونسردى تمام گفته که نشست ایران و گروه 1+5 در استانبول ارتباطی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد.

به گفته او، فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و شفاف و در اوج همکاری با آژانس است و ايران جزو استثنایی‌ترین کشورهایی است که اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای اش را به غیر از بازرسان، به دیگران نیز داده ‌است. شاهد اين حرف، دعوت از اروپايى ها و غيراروپايى ها براى بازديد از تاسيسات هسته اى کشورمان بود که طى دو روز بازديد کردند و رفتند.

با اين حال هم مهمان پرست، هم صالحى، هم باقرى، هم سعيد جليلى و هم محمود احمدى نژاد در مقاطع مختلف اعلام کرده اند که "نسبت به نشست استانبول خوشبین هستیم." شايد خوشبينى از همين بابت است که ديپلمات هاى ما مى گويند نشست استانبول ارتباطی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد؛ چون اگر گروه 1+5 به منظور اعمال فشار وارد گفتگو شود، این حرکت را رو به بن‌بست تلقی خواهيم کرد.

از سوى ديگر، گويا کاترين اشتون ـ رييس سياست خارجى اتحاديه‌ اروپا ـ و بقيه اروپايى ها زبان فارسى را درست نمى فهمند. اشتون پس از ديدارش با احمد داود اوغلو در حضور خبرنگاران گفت: با صراحت مى‌گويم که ما براى گفتگو درباره‌ مساله‌ هسته‌اى ايران مى‌آييم و اين کارى است که انجام خواهيم داد.

حتى پيش از آن نيز سعيد جليلى ـ مذاکره کننده ارشد ايران در گفتگوها ـ در پايان نشست ژنو تاکيد کرده بود که مذاکرات آتى با 1+5 در استانبول گفتگو براى همکارى درباره نقاط مشترک خواهد بود.

در اين ميان سرگى لاوروف ـ وزير خارجه روسيه ـ جانب اعتدال را گرفت و نه سياه سخن گفت و نه سفيد. او دو طرف را خطاب قرار داد و گفت: هيات‌هاى شرکت کننده در مذاکرات استانبول بايد با دستور کارى اى موافقت کنند که جامع و گسترده باشد و به سوالاتى پاسخ دهد که مى‌تواند نقاط خاکسترى موجود در برنامه‌ هسته‌اى ايران را برطرف کند.

لاوروف البته از ايران به خاطر آنچه عدم همکارى با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى خواند، انتقاد کرد و به طرف اروپايى هم گفت که استفاده از تهديد و اعمال زور عليه ايران درست نيست چون چنين کارى نتايج منفى دارد و هيچ مشکلى با زور حل نمى‌شود.

با اين حال و در حالى که همه تلاش ايرانى ها در هفته گذشته منوط به شفاف سازى هسته اى بوده و راه انداختن تور هسته اى نيز به نشانه حسن نيت ايران انجام شد، على اکبر صالحى هم اعلام کرده که در نشست استانبول درباره‌ مساله‌ هسته‌اى صحبت نخواهيم کرد. او حتى تهديد کرده که اگر طرف مقابل بخواهد درباره‌ مساله‌ هسته‌اى ايران صحبت کند، مذاکرات را به رسميت نخواهيم شناخت.

اما ابوالفضل زهره‌وند از ديگر اعضاى تيم مذاکره کننده ايرانى حرف هايى زد که به نظر مى رسيد نشست استانبول به سمت هسته اى شدن پيش خواهد رفت. او گفت: "انتظار ما اين است که دو طرف در مذاکرات استانبول درباره زمينه‌هاى مشترک به توافق‌هايى روشن دست يابند تا شرايط براى رسيدن به نتايجى که مدخل آغاز همکارى بين ايران و گروه 1+5 درباره محورهايى که در مذاکرات سوم ژنو به آنها رسيديم، فراهم شود." اين درحالى است که محورهاى مورد بحث در ژنو چيزى جز بحث هاى هسته اى نبوده است.

به هر شکل ايران صراحتا اعلام کرده که با نگاه مثبت به مذاکرات استانبول قدم مى گذارد و اميدوار است که طرف غربى نيز با اين نگاه هماهنگ باشد. يعنى اميدواريم نگاهش مثل ايران مثبت باشد.

مذاکرات ايران و 1+5 روزهاى 21 و 22 ژانويه (اول و دوم بهمن) ادامه پيدا مى کند و بايد ديد نمايندگان شش کشور و ايران چه دستور کارى براى جلسه مشخص کرده اند.


نظر شما :