افغان‌ها به روسيه رو زدند

۲۸ دی ۱۳۸۹ | ۱۹:۲۷ کد : ۱۰۰۳۵ آسیا و آفریقا
با بالا گرفتن مشکل کمبود سوخت و گرانى آن در افغانستان بعد از توقف تانکرهاى سوختى تجار اين کشور در مرز ايران، هياتى از وزارت تجارت و صنايع افغانستان ديروز به روسيه رفت تا در مورد خريد سه ميليون تن سوخت از روسيه و انتقال آن به افغانستان مذاکره کند.
افغان‌ها به روسيه رو زدند

ديپلماسى ايرانى: بعد از حدود دو ماه وقفه در ارسال محموله هاى سوخت از مرز ايران به افغانستان يا بهتر گفته باشيم بعد از بى نتيجه ماندن ترانزيت محموله هاى سوختى خريدارى شده توسط تاجرهاى افغان که بايد از مرز ايران وارد خاک افغانستان مى شد، افغان ها بر آن شدند تا نيازهاى سوختى خود را از منابع و مسيرهاى ديگرى تامين کنند و در قدم اول به روسيه رفته اند.

طى روزهاى گذشته مسئولان تجارى افغانستان ضمن اعتراض به مسکوت ماندن قضيه تانکرهاى سوخت متوقف شده در مرز ايران، اعلام کردند که در صورت ادامه اين روند، راه هاى ديگرى را براى ورود سوخت به کشورشان جستجو مى کنند.

افغانستان کشور بى نفتى که حدود 30 درصد مواد سوختى اش اعم از نفت و بنزين و گازوييل را از مرز ايران وارد مى کند، هم در اين سمت و هم در سمت جنوبى يعنى مرز پاکستان با مشکلات ترانزيتى مواجه شده و فصل سرد سختى را سپرى مى کند.

البته مشکلات پديد آمده در مرزهاى جنوبى شباهتى با گره هاى عبورى ايران ندارد و آنجا موانع امنيتى مشکل زا شده است. اتفاقات هفته گذشته در مقابل سفارت ايران در کابل نيز مزيد بر علت شده است تا توقف تانکرها در مرز همچنان پابرجا بماند و باب گفتگو هم همچنان بسته. نه ايران تاييد مى کند که نگه داشتن محموله ها به خاطر انتفاع احتمالى نيروهاى ناتو از آن است و نه افغانستان توجيه هاى صرفا مالى و ترانزيتى را مانع اصلى عنوان مى کند.

به اين ترتيب با کاسته شدن حجم مواد سوختى مورد نياز افغانستان در فصل زمستان، مسئولان دولتى اين کشور تصميم گرفته اند در هفته اى که حامد کرزى نيز به ملاقات روس ها مى رود، خريد سه ميليون تن سوخت را از روسيه قطعى کنند و به گفته وزير تجارت افغانستان، مايحتاج سوختى شان را براى مدت يک سال و نيم تامين کنند.

ترس از کمبود سوخت و گران تر شدن آن، افغان ها را واداشت تا در شرايطى که جلوى ورود صدها تانکر سوختى اين کشور گرفته شده، درخواستى فورى را با روسيه در ميان بگذارند و اين فرصت را به روس ها بدهند تا بازار جديدى براى خود پيدا کنند.

مقام هاى وزارت تجارت افغانستان می گویند، خرید مواد نفتی از روسیه یکی از موضوعاتی است که دو طرف روی آن بحث می کنند و قرار است در این مورد توافقنامه اى به امضا برسد. آنچه مشخص است روسيه مى تواند هم در اختيار گذاشتن سوخت و هم ترانزيت آن را به افغانستان تضمين کند و به شريکى دائمى تبديل شود و کم کم بازار سوخت افغانستان را مال خود کند.

غلام محمد ییلاقی وزير تجارت در گفتگو با رادیو آزادی افغانستان، از تصميم دولت براى قرارومدارهاى نفتى با روسيه خبر داده و از کيفيت نفت روسى نيز تمجيد کرده است: "روسیه از جمله بزرگ ترین کشورهای تولیدکننده نفت است که نفت این کشور دارای کیفیتى عالی است. ما از کشور روسیه درخواست داشتیم تا یک مقدار کافی برای افغانستان به فروش برساند و در مدت کمتر (کوتاه) آن را در اختیار ما قرار بدهد و امیدوار هستیم تفاهم صورت گیرد و آنها مقدار کافی نفت در اختیار ما قرار دهند."

به گفته او، در صورتی که افغانستان سوخت موردنيازش را از روسیه وارد کند مشکلاتى نظير آنچه در دو ماه گذشته رخ داده تا حد زیادى حل می شود و می تواند بدیل مناسبى در این زمينه باشد. افغانستان سالانه حدود دو میليون تن سوخت مصرف مى کند و تهيه سه ميلیون تن از روسيه برای مصرف یک سال و نیم کافی خواهد بود.

ظاهرا تاجرهاى افغان هم از اين جايگزينى رضايت دارند و از تصميم دولت مبنى بر خريد سوخت از روسيه تمجيد کرده اند. در هيات افغانى که ديروز به روسيه سفر کرده، 25 تاجر حضور دارند که قرار است زمينه سازى لازم را براى عبور سوخت از ازبکستان و قزاقستان به کشور مقصد انجام دهند.


نظر شما :