ثبات در لبنان تبديل به رويا شد

۲۳ دی ۱۳۸۹ | ۲۲:۲۱ کد : ۹۹۸۸ اقتصاد و انرژی
بعید می‌دانم اکنون با این وضعیت آقای حریری مجددا به ایران سفر کند مگر این که از طرف ایران علائمی را دریافت کند که آن علائم باعث شود که وی به ایران بیاید...گفت‌وگوى ديپلماسى ايرانى با مسعود ادريسى سفير سابق ايران در لبنان.
ثبات در لبنان تبديل به رويا شد

دیپلماسی ایرانی: دولت لبنان سقوط کرد. در حالی که سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان به پایتخت بازنگشته و از واشنگتن عازم پاریس شده است، 11 وزیر کابینه او که همگی وابسته به جریان مقاومت هستند، در اعتراض به شکست تلاش‌های سوریه و عربستان و عدم تمکین نخست‌وزیر به تلاش‌های جاری در این زمینه از کابینه حریری استعفا دادند. میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان رسما سقوط دولت حریری را اعلام کرد. عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان نیز طی تماس تلفنی با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از نیویورک رسما به او اطلاع داد که تلاش‌هایش برای قانع ساختن حریری و امریکا به شکست انجامیده و دیگر کاری از دستش بر نمی‌آید. گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با مسعود ادریسی، سفیر اسبق ایران در لبنان درباره آخرین تحولات این کشور:

همان طور که مستحضرید چهارشنبه شب وزرای جریان 8 مارس در کابینه حریری رسما استعفای خود را از دولت اعلام داشته و دولت حریری سقوط کرد. به نظر شما از حالا به بعد لبنان به کدام سمت و سو خواهد رفت؟

گمان می‌کنم که ثباتی که در لبنان ایجاد شده بود با این استعفا تبدیل به یک رویا شد. یعنی در حقیقت بعد از تاخیر دو ساله‌ای که برای تشکیل کابینه صرف شد و ثبات نسبی‌ای که پس از آن برقرار شد با این استعفا دست خوش تغییر می‌شود. با توجه به وزن سیاسی‌ای که هر دو طرف 8 مارس و 14 مارس از آن برخوردارند به آسانی نمی‌توان تصور دولت جدیدی را کرد و باز دوره‌ای از بی‌ثباتی و به خصوص بی‌ثباتی سیاسی در لبنان شاهد خواهیم بود.

جریان 8 مارس دقیقا چه انتظاری از جریان 14 مارس و شخص نخست‌وزیر دارد؟

جریان 8 مارس می‌خواهد که قبل از اعلام رای دادگاه، به درخواست‌هایشان رسیدگی شود. آقای حریری این در خواست‌ها را نپذیرفته و علی‌رغم این که هم سوریه و هم عربستان تلاش زیادی کردند که شاید به یک تفاهمی دست یابند اما به واسطه فشارهای امریکا که هم بر عربستان وارد می‌شود و هم بر سوریه و هم بر آقای حریری تفاهمی حاصل نشد. در حالی که تا قبل از این مواضع آقای حریری نسبتا خوب بود و تلاش می‌کرد امور را به جای مثبتی برساند ولی در روزهای آخر تغییر رای داد و آن خواسته‌های گروه 8 مارس را که خواسته‌های معقولی نیز به نظر می‌رسید، رد کرد. جریان 8 مارس اصرار داشت که رای دادگاه سیاسی است و طبیعی است که مورد قبول نباشد. حتی می‌توان گفت بخش عظیمی از مردم لبنان نیز همین رای دارند اما به واسطه فشارهایی که امریکایی‌ها روی آقای حریری آوردند با درخواست حزب الله موافقت نکرد و طبیعتا گروه 8 مارس نیز وارد یک بازی دیگری که  همان استعفای وزرا است، شد.

سعد حریری، در نیویورک از جریان 8 مارس خورده گرفته بود که فقط از من انتظار دارند بر سر دادگاه پدرم کوتاه بیایم در حالی که خود نمی‌خواهند کوچکترین امتیازی بدهند، جریان 14 مارس چه انتظاری از جریان مقاومت دارد؟

آقای حریری می‌گفت اجازه دهید دادگاه رای‌اش را صادر کند و بعد از آن بنشینیم صحبت کنیم و به توافق برسیم. این در حقیقت خط قرمز حزب الله و کلا گروه 8 مارس است. گروه 8 مارس همه تلاشش بر این بود که قبل از رای دادگاه با آقای حریری توافق حاصل شود که در نهایت گروه مارس زیر بار نرفت و وضعیت فعلی پیش آمد.

حزب الله چرا تا به این اندازه اصرار دارد تا قبل از رای دادگاه توافق حاصل شود؟

چرا که وقتی دادگاه رای خود را صادر کرد دیگر هر چقدر هم دولت لبنان و شخص حریری یا 14 مارس بخواهند به توافق برسند دیگر فایده‌ای ندارد. توافق پس از رای دادگاه چندان معنایی برای 8 مارس ندارد. این جریان تلاش دارد توافق قبل از رای دادگاه باشد تا مشخص شود که دولت هم موافق با رای دادگاه نیست. اگر رای صادر شود دیگر چندان برای حزب الله توافق فایده‌ای ندارد.

آیا در این لحظات آخر که اوضاع به سمتی پیش می‌رود که لبنان به مرز انفجار برسد، گمان می‌کنید اتفاقی بیفتد تا از انفجار جلوگیری شود؟

به هر حال تلاش کشورهای منطقه و کسانی که به دنبال ثبات لبنان هستند ادامه پیدا خواهد کرد. علی رغم این که گفته شده است که عربستان و سوریه به توافقی نرسیده‌اند ولی فکر می‌کنم تلاش‌ها متوقف نشود. اما این که جریان‌های لبنانی سریعا به توافقی برسند دور از دسترس است. حداقل آن این است که شاهدیم لبنان وارد یک بی‌ثباتی سیاسی می‌شود و برای تشکیل کابینه زمان طولانی‌ای صرف شود.

با این شرایط فکر می‌کنید تلاش‌های عربستان و سوریه که به واسطه لبنان بسیار حسنه شده بود، همچنان ادامه داشته باشد یا همان طور که آقای میشل عون گفته همه چیز تمام شده است؟

 به نظر می‌رسد که در حال حاضر تلاش‌ها متوقف می‌شود اما احتمال این که در آینده مجددا این تلاش‌ها آغاز شود با کمک ایران و دیگر کشورها، وجود دارد. ولی در حال حاضر طبیعی است که برای مدتی تلاش‌ها متوقف شود.

ایران در این تحولات چه نقشی خواهد داشت و چه سیاستی اتخاذ خواهد کرد؟

سیاست ایران حمایت از ثبات لبنان است. طبیعی است که در این راستا ایران هر کمکی از دستش بر آید، انجام می‌دهد. با توجه به وزنی که ایران در لبنان دارد، نقش مهمی را بازی خواهد کرد. از یک طرف با همکاری با حزب الله و جریان‌هایی که حرف‌شنوی از ایران دارند و از طرف دیگر در رابطه‌ نسبتا خوبی که با کشورها دارد برای حفظ ثبات در لبنان تلاش خواهد کرد. ایران با کمک سوریه و همچنین عربستان به رغم این که روابطمان با ریاض در سطحی نیست که بشود در این گونه زمینه‌ها به توافق رسید، تلاش خواهد کرد که ثبات لبنان حفظ شود. ایران باید از تمام توانش استفاده کند و اجازه ندهد که بی‌ثباتی در لبنان حاکم شود. چرا که یقینا بی‌ثباتی در لبنان به نفع اسرائیل و رژیم صهیونیستی است.

آقای حریری وقتی که به ایران آمدند وعده دادند که یک ماه دیگر مجددا به ایران باز می‌گردند، فکر می‌کنید در حال حاضر زمینه‌های بازگشت ایشان فراهم باشد؟

بعید می‌دانم اکنون با این وضعیت آقای حریری مجددا به ایران سفر کند مگر این که از طرف ایران علائمی را دریافت کند که آن علائم باعث شود که وی به ایران بیاید. در مجموع خوش‌بین نیستم که ایشان مجددا به ایران بیاید.


نظر شما :