مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -1

۲۴ دی ۱۳۸۹ | ۱۹:۲۱ کد : ۹۹۷۹ اقتصاد و انرژی
در اين صفحه مى خوانيد: با ويزاى توريستى خبرنگارى نمى‌کنند، وزير امور خارجه يعنى متکى، انگليس رفته دولت‌هاى عربى را واسطه کرده است و...
مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -1

با ويزاى توريستى خبرنگارى نمى‌کنند

آيا رسانه هاى خارجى که با شيطنت و جوسازى هاى بسيار اين گونه القا مى کردند که جمهورى اسلامى دو خبرنگار آلمانى را بازداشت کرده، مى دانستند که اين دو تبعه آلمانى هرگز هويت خبرنگارى نداشته اند؟

معاون مطبوعاتى وزير ارشاد با بيان اينکه دو آلمانى بازداشت شده در تبريز با ويزاى توريستى وارد کشور شده بودند، گفت: در هيچ جاى دنيا با ويزاى توريستى خبرنگارى نمى کنند.

محمدجعفر محمدزاده افزود: اگر اين دو آلمانى خبرنگار بوده و براى تهيه خبر به ايران سفر کرده بودند بايد وابسته به يک رسانه مى شدند و ويزاى خبرنگارى دريافت مى کردند. اخذ ويزاى خبرنگارى نيز تابع ضوابطى است و سه ارگان رسمى کشور در اين باره بررسى کرده و نسبت به صدور ويزاى خبرنگارى اعلام نظر مى کنند.

وزير امور خارجه يعنى متکى

ايسنا در گزارشى که از حاشيه هاى سفر على اکبر صالحى به عراق منتشر کرد، به چند نکته جالب توجه اشاره داشت. از جمله اينکه زمانى که هيات ايرانى به سرپرستى صالحى به کربلا سفر کرد، در ميان زائران ايرانى اينطور پيچيده بود که عالى رتبه ترين مقام وزارت امور خارجه قرار است براى زيارت به اين شهر سفر کند. در اين ميان برخى زائران که خبر از تغيير و تحولات اخير در اين وزارتخانه نداشتند مى‌گفتند «قرار است متکى به کربلا بيايد!»

نکته ديگر اينکه کادر پروازى که گويا با تعابيرى نظير «سرپرست» و «وزير» و بار حقوقى آن چندان آشنا نبودند، هنگام خوشامدگويى به صالحى، از وى به عنوان «وزير امور خارجه» ياد کردند در حالى که وى بر اساس حکم رييس جمهور به عنوان سرپرست اين وزارتخانه منصوب شده است.

انگليس رفته دولت‌هاى عربى را واسطه کرده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمين آشتيانى نماينده مردم قم در مجلس شوراى اسلامى گفته است دولت انگلستان براى اينکه ايران را از موضوع قطع رابطه با اين دولت منصرف کند تلاش کرده است تا دولت‌هاى عربى را واسطه کند.

آشتيانى از اتفاق نظر اکثريت نمايندگان درباره طرح قطع رابطه خبر داده و دليل آن را لطمه ها و خيانت ها و فتنه انگيزى هاى انگليس در سال 88 و در جريان حوادث پس از انتخابات عنوان کرده است.

منشور کوروش سه‌ ماه ديگر مى‌ماند

با تلاش هاى بى شائبه و درخواست هاى عزت مندانه مسئولان ميراث فرهنگى و موافقت موزه‌ بريتانيا، منشور کوروش که از ماه سپتامبر امسال در موزه‌ ملى ايران نمايش داده شده و قرار بود 16 ژانويه (26 دى‌) به انگليس برگردانده شود، تا 15 آوريل 2011 (26 فروردين‌ 1390) در تهران خواهد ماند.

 

 

منشور حقوق بشر کوروش که با نام استوانه‌ کوروش نيز شناخته مى‌شود، از جنس سفال است و در سال 539 پيش از ميلاد ساخته شده است. اين منشور به‌ عنوان نخستين منشور حقوق بشر شناخته مى‌شود و در سال 1971 ميلادى، سازمان ملل آن را به شش زبان رسمى منتشر کرد. بدلى از اين منشور نيز در مقر سازمان ملل متحد در شهر نيويورک نگهدارى مى‌شود.

دور جدید مذاکرات گازی ایران - ترکیه

دور جدید مذاکرات گازی ایران و ترکیه با محوریت ترانزیت گاز به سويیس، پیگیری قرارداد یک میلیارد دلاری گازی و آخرین وضعیت صادرات گاز طبیعی به این همسایه با حضور سیدمسعود میرکاظمی و تانر ییلدیز وزیران نفت و انرژی ایران و ترکیه از روز شنبه در تهران آغاز شد.

پیش از برگزاری این نشست دو جانبه برخی از خبرگزاری های خارجی از درخواست وزیر نفت و انرژی ترکیه مبنی بر کاهش حجم و قیمت فروش گاز طبیعی ایران به عنوان یکی از محورهای این مذاکرات دو جانبه یاد کردند. اما وزارت نفت مهم ترین محور برگزاری این نشست گازی را دستیابی به یک توافق نهایی بین ایران و ترکیه برای ترانزیت گاز طبیعی به کشور سويیس خوانده بود.

بر اساس توافق 34 ماه گذشته مقامات تهران- ژنو، شرکت ملی صادرات گاز ایران و ای.جی.ال سويیس یکی از بزرگترین قراردادهای صادرات گاز طبیعی را امضا کرده بودند. به دنبال این توافق 25 ساله، ایران باید از ابتدای سال 2009 میلادی در فاز نخست سالانه 500 میلیون متر مکعب گاز به این کشور اروپایی صادر می کرد که مطابق برنامه زمان بندی تعریف شده باید حجم صدور گاز طبیعی تا سال 2012 میلادی به پنج میلیارد متر مکعب در سال افزایش می یافت.

هیات مالى هندى به ایران می آید

هیاتی بلندپایه از کشور هند متشکل از مقام هاى بانکی و نفتی این کشور برای بررسی مشکلات مالی و پولی اخیر با ایران عازم تهران می شود.

قرار است این هیات به منظور رایزنی با مقام هاى ایران عازم تهران شود و با مقام هاى بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت اقتصاد و وزارت خارجه گفتگو کند. قائم مقام بانک مرکزی هند، معاون وزیر اقتصاد، مدیر کل وزارت نفت و برخی مسئولان وزارت خارجه این کشور در هیئت اعزامی به ایران حضور دارند.

دارا و سارا در دست کودکان غزه

يکى از محصولات فرهنگى که ايران براى غزه ارسال کرد عروسک هاى دارا و سارا در انواع و اشکال و حالات مختلف بود.

کاروان آسیایی شکست حصر غزه که در فلسطین به سر می برد، کارتن های حامل عروسک های دارا و سارا را به غزه رساند تا این عروسک ها به کودکان فلسطینی اهدا شود. به گزارش برنا، اقلام هاى کاروان آسیایی شکست حصر غزه در حالی وارد فلسطین شد که مصر از ورود هیات ایرانی و اردنی به غزه جلوگیری کرد.

ماجراى زن جاسوس آمریکایی

آرچوین باگرامیان مسئول مطبوعاتی اداره امنیت ملی ارمنستان با تشريح اخبار رسانه ها مبنی بر ورود غیر قانونی هول تالایان تبعه آمریکایی از مرز ارمنستان و ایران گفت که فردی با این نام وارد ارمنستان نشده و طبعاً از کشور هم خارج نشده است.

تلویزیون ایران هم گزارش هاى قبلی رسانه ها مبنی بر اینکه مقام هاى ایران یک زن تبعه آمریکایی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده اند، رد کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، مقام هاى ایران اجازه ورود هول تالایان، زن 55 ساله به کشور را ندادند زیرا وی روادید ایرانی نداشت ولذا تالایان به ارمنستان برگردانده شد.

این خبر مغایر با گزارش سایر رسانه هاى ايرانى بود که خبر دادند، هول تالایان در منطقه مرزی نوردور در شمال شرقی ایران حدود یک هفته قبل هنگامی که قصد ورود بدون ویزا از ارمنستان به ایران را داشت، دستگیر شد. اين رسانه ها اعلام کردند که زن آمریکایی مجهز به تجهيزات جاسوسی بوده و زیر دندان خود دستگاه جاسوسی یا میکروفون جاسازی کرده بوده.

اما روز سه شنبه در خبرى تازه به نقل از وزارت خارجه آمریکا عنوان شد: زن آمریکایی که رسانه های ایرانی مدعی دستگیری آن به عنوان جاسوس شدند، در ترکیه است و در امنیت کامل بسر می برد.

موازى کارى در سياست خارجى ارتباطى با مجمع تشخيص ندارد

محسن رضايى در پاسخ به سوالى درباره موازى کارى در امر سياست خارجى کشور گفت: نظارت مجمع بيشتر بر سياست‌هاى کلى سياست خارجى است مثلا در مورد تعامل مؤثر و سازنده و يا عملکرد بر اساس عزت، حکمت و مصلحت و موارد ديگر نظارت مى‌کنيم لذا اگر بخواهيم نظارت کنيم بايد در چارچوب سياست‌هاى کلى باشد.

وى افزود: نظارت در اين باره بر عهده مجلس است چرا که اين‌گونه اقدامات از نوع اقدامات اجرايى هستند و نظارت بر آن بر اساس قانون بر عهده مجلس شوراى اسلامى است. اين مورد جزو مواردى است که بايد بين دولت و مجلس حل شود. اگر مجمع بخواهد وارد اين مسائل شود اداره کشور با پيچيدگى‌ بيشترى مواجه مى‌شود، لذا ما نه تنها اختيارى در اين‌ باره نداريم بلکه سعى هم مى‌کنيم که نظرات خود را طورى اعلام کنيم که موضوع دچار پيچيدگى نشود.

نشریه آلمانی توبه کند

اگر ناشر و هیات تحریریه اذعان کنند که اشتباه کرده اند، عذرخواهی کنند و تعهد بدهند که دیگر چنین اشتباهی مرتکب نخواهند شد، این حرکت بسیار مفید خواهد بود.

اين جمله ها را على اکبر صالحى سرپرست وزارت خارجه خطاب به گروه مطبوعاتی آکسل اشپیرنگر درباره بازداشت دو خبرنگار آلمانى در تبريز عنوان کرد. دو خبرنگار آلمانی که از ماه اکتبر در ایران بازداشت هستند، برای این گروه مطبوعاتی کار می‌کنند.

صالحی در گفتگو با هفته نامه اشپیگل در پاسخ به سوالی مبنی بر آنچه می تواند زمینه بازگشت دو آلمانی را به کشورشان فراهم کند گفت: اگر ناشر و هیات تحریریه اذعان کنند که اشتباه کرده اند، عذرخواهی کنند و تعهد دهند که دیگر چنین اشتباهی مرتکب نخواهند شد ، این حرکت بسیار مفید خواهد بود.

مدیریت موسسه مطبوعاتی آکسل اشپیرنگر و هيات تحریریه نشریه بیلد ام زونتاگ در بیانیه ای از اظهارات سرپرست وزارت امور خارجه ایران به ویژه از این موضوع که می توان زمينه بازگشت این دو خبرنگار را فراهم آورد استقبال کردند .

20 رایزنی فرهنگی در اروپا راه اندازی می‌شود

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: 20 نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کشورهای اروپایی ایجاد می شود.

همچنين حسن العطاس ريیس موسسه الحجه مالزی بر لزوم توجه بیشتر و حمایت از مبلغان بومی این کشور از سوی جامعه المصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد و گفت: اگر 50 مبلغ در مالزی داشته باشیم بسیاری از مشکلات تبلیغی حل خواهد شد.


نظر شما :