افزايش قتل و خشونت در بلوچستان پاکستان

۱۱ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۶ کد : ۹۸۳۸ آسیا و آفریقا
به تازگى برخى منابع و رسانه هاى محلى از بالا رفتن ميزان خشونت ها و قتل هاى هدفمند در منطقه بلوچستان پاکستان خبر مى دهند و اين اخبار نگران کننده، ترس از ناامنى بيشتر و تشديد تنش ها را در ناحيه مرزى با ايران بيشتر مى کند.
افزايش قتل و خشونت در بلوچستان پاکستان

ديپلماسى ايرانى: استان سیستان و بلوچستان که بيش از هزار کیلومتر مرز با پاکستان و افغانستان دارد، بار ديگر در معرض تهديد و تبديل شدن به کانون خشونت در منطقه قرار دارد. در حالى که به واسطه حضور نيروهاى امنيتى چندمليتى در کشورهاى همسايه اين انتظار وجود داشت که حتى شرايط براى رونق گيرى اقتصادى استان سيستان و بلوچستان از طريق موقعیت ترانزیتی اش بهبود يابد، تحرکات تجزيه طلبان و تروريست ها اين منطقه را به بسترى ناامن و در معرض تهديد تبديل کرده اند.

منابع محلى خبر مى دهند که افزایش قتل های هدفمند در ایالت بلوچستان پاکستان، نگرانی ها را در مورد تشدید درگیری میان حکومت پاکستان و جدایی طالبان در این ایالت بیشتر کرده است. اوضاع در این ناحيه همواره مخاطره آميز بوده و حالا بی ثبات تر نيز شده است.

بلوچستان از یک سو با افغانستان و ایران و از سوی دیگر با استان های خیبر، پنجاب و سینده مرز مشترک دارد. این ایالت همواره محل رقابت های منطقه اى و درگیری شورشیان بوده و در سال های اخیر، شاهد آميزه اى از خشونت های گروه های جدایی طلب، درگیری های فرقه ای و مذهبی و نيز جنگ با حکومت مرکزى بوده است.

ظاهراً خشونت و قتل های اخیرى که منابع محلى از آن خبر مى دهند مربوط به جنبش موسوم به بلوچ است. گفته مى شود جدایی طلبان در خشونت هاى تازه خود، رهبران سیاسی، مقام های حکومتی، خبرنگاران و حتی معلمان و شاگردان را هدف قرار داده اند.

رسانه ها گزارش داده اند که معمولا گروه های شورشی مسئولیت این نوع قتل ها را برعهده می گیرند اما اکنون افزایش ناامنی در منطقه تشخیص هویت افراد و انگیزه این قتل ها را دشوار کرده است. همچنين کمتر کسانى را مى توان يافت که به دليل ارتکاب اين جنايات دستگير شده باشد.

با وخيم شدن اوضاع اجتماعى و شدت گيرى خشونت ها در استان همجوار سيستان و بلوچستان، اين بيم مى رود که گروه هاى تجزيه طلب اخلال هايى در اين سوى مرز صورت دهند و بار ديگر تنش را به شرق ايران بازگردانند. در دو سال گذشته استان سيستان و بلوچستان شاهد تحرکات خشونت آميزى از سوى گروهک ها و فعالان فرقه اى بوده و تلاش ها براى ايمن سازى منطقه با دشوارى روبرو بوده است. در حال حاضر به نظر مى رسد رفع مشکلات امنيتى و مقابله با شورش ها و حرکت هاى خودسرانه در بلوچستان پاکستان، بدون همکارى دو دولت ايران و پاکستان و در صورت لزوم افغانستان و نيروهاى چندمليتى ميسر و مقدور نباشد. با اين حال هنوز واکنشى از سوى دستگاه هاى ذى ربط در ايران نسبت به شرايط امنيتى منطقه انجام نشده است.


( ۱ )

نظر شما :