استقبال از نگاه واقع ‌بينانه غرب به مسائل امنيتى

۰۹ آبان ۱۳۸۶ | ۱۹:۱۴ کد : ۹۶۹ اخبار اصلی
پانزدهمين همايش بين المللى آسياى مرکزى و قفقاز در تهران به کار خود پایان داده و طی آن ايران از هر گونه نگاه واقع بيانه غرب نسبت به مسائل امنيتى منطقه به ويژه گزارشهاى مجمع پارلمانى ناتو درباره ايران استقبال کرده است.
استقبال از نگاه واقع ‌بينانه غرب به مسائل امنيتى

 

پانزدهمين همايش بين المللى آسياى مرکزى و قفقاز در تهران به کار خود پایان داده و طی آن جمهورى اسلامى ايران از هر گونه نگاه واقعبيانه در غرب نسبت به تحولات و مسائل امنيتى منطقه به ويژه گزارشهاى مجمع پارلمانى ناتو درباره ايران استقبال کرده است. همایش با سخنرانی منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران آغاز شده بود.

  

 سيد رسول موسوى مديرکل دفتر مطالعات سياسى و بين المللى وزارت امور خارجه بيانيه پايانى اين همايش را قرائت کرده است. دیپلماسی ایرانی متن اين بيانيه را منتشر می کند.

 

1- مسئوليت اوليه حفظ صلح و امنيت بين الملل براساس منشور ملل متحد بر عهده شوراى امنيت اين سازمان مى‌باشد و اين مهم در اساسنامه ناتو نيز مورد تأکيد قرار گرفته است. لذا اقدامات ناتو در خارج از اين چارچوب و تلاش‌هاى جارى براى جايگزين کردن آن با سازمان ملل متحد امرى فاقد مشروعيت قانونى و غير قابل قبول است.

 

2- تلاش ناتو به عنوان حامل ارزش‌هاى ليبرال دموکراسى غربى، براى تغيير الگوهاى سياسى، فرهنگى، اجتماعى و اقتصادى در کشورهاى ثالث با الگوهاى بومى و منطقه‌اى مغاير است و باعث بى‌ثباتى و ناامنى مى‌شود. مقاومت ملى و منطقه‌اى در مقابل اين تغيير باعث تصادم و تقابل ارزشى و فرهنگى و در نتيجه تشديد خصومت و ناامنى مى‌گردد.

 

3- جمهورى اسلامى ايران معتقد است تزريق مدل‌هاى ناهمخوان با بافت‌ سياسى و اجتماعى متفاوت در منطقه آسياى مرکزى، قفقاز، خاورميانه و خليج فارس سرانجامى جز بى‌ثباتى و نا امنى براى منطقه و کل جهان ندارد. اين الگوها بايد از دل منطقه و با ايفاى نقش از سوى بازيگران مؤثر آن بيرون بيايد.

 

4- جمهورى اسلامى ايران معتقد است دستکارى مصنوعى در نظام‌هاى امنيتى منطقه باعث بى‌ثباتى در کل منطقه و به تبع آن در کل نظام امنيت بين المللى مى‌گردد.

 

 لذا نظام‌هاى امنيتى در منطقه بايد بومى و مطابق نيازهاى منطقه و براساس تقويت اعتماد متقابل بين کشورهاى منطقه شکل گيرد. بالطبع، اين نظامهاى منطقه‌اى که بر پايه واقعيات منطقه و نقش و جايگاه واقعى کشورهاى آن شکل مى‌گيرد مى‌تواند از طريق برقرارى ارتباط و همکارى با ساير نظام‌هاى منطقه‌اى به ثبات و امنيت کليت نظام بين الملل کمک نمايد.

 

5- باور داريم که در جهان امروز، مقابله با تهديدات نوين صرفاً با تلاش جمعى و همکارى و گفتگو بين اعضاى جامعه بين الملل امکان پذير است. ولى اجزا و عناصر اين همکارى نمى‌تواند براساس برداشت‌ها، نيازها، منافع خواست‌ها و بعضاً زياده خواهى هاى يک عضو يا تعدادى از آنها شکل گيرد. (جمهورى اسلامى ايران از هر گونه نگاه واقعبينانه در غرب نسبت به تحولات و مسائل امنيتى منطقه بويژه گزارش‌هاى مجمع پارلمانى ناتو درباره ايران استقبال مى‌نمايد.)

 

6- جمهورى اسلامى ايران، به عنوان يک قدرت برتر منطقه، از مناسبات خوبى با همسايگان خود برخوردار است و براساس سياست‌هاى اصولى خود براى قوام بخشيدن به ثبات و امنيت در منطقه به شکل دو جانبه و چند جانبه با کشورهاى منطقه گفتگو مى‌کند و ترتيباتى را پيشنهاد کرده است. طبعاً هر حرکت و روندى که در جهت منافع منطقه، برخاسته از منطقه و مطابق نيازهاى منطقه باشد قابل بررسى و مطالعه است.

 

7- جمهورى اسلامى ايران نسبت به انحراف در مأموريت جامعه بين المللى در افغانستان و اقدامات ناتو در اين کشور هشدار مى‌دهد. تذکرات پيشگيرانه ما به دوستان غربى مان در خصوص ماهيت طالبان و مقاصد افراطى و ناسازگار آن، به موقع مورد توجه قرار نگرفت تا اينکه از دل آن فاجعه 11 سپتامبر بيرون آمد.

 

اگر هدف حل مسائل در اين کشور است بايد ريشه‌ها مورد توجه قرار گيرد. مواد مخدر در اين کشور، به اعتراف خود غربى‌ها، بستر تکوين و پرورش انواع تهديدات و منبع تغذيه تروريسم است، ولى متأسفانه غرب کارنامه روشنى در اين خصوص براى ارائه ندارد.

 

8- انتظار مى‌رفت با سقوط طالبان و آغاز عصر جديد در زندگى سياسى افغانستان، دوستان غربى ما با درک و شناخت واقعيت‌هاى افغانستان از تکرار تاريخ جلوگيرى کنند. هيچ ابزارى جز شناخت واقعيت‌هاى افغانستان از تکرار تاريخ جلوگيرى نمى‌کند. هيچ ابزارى جز شناخت نمى‌تواند مشکلات افغانستان را حل کند. خاطره زمين گير شدن و شکست و خروج ابرقدرت‌ شرق در اين کشور هنوز از اذهان پاک نشده است.

 

 اگر اين شناخت حاصل نشود، صحنه‌ افغانستان مى‌تواند بر گردابى تبديل شود که به نفع هيچ کس نيست نه ما در منطقه و نه آنها در آنسوى آب‌ها؛ فقدان شناخت ممکن است در زمان تنگنا و سختى سناريوهايى را به چشم انسان مقبول جلوه دهد که تحقق آنها مى‌تواند دستاوردها را به باد دهد. عناوين و اصطلاحاتى چون «طالبان خوب» و «طالبان بد» مفاهيمى ساختگى و غير واقعى هستند. اميدواريم اين تذکرات دوستانه ما درست و به موقع شنيده شود.

 

9- ما وضعيت دشوار کنونى نيروهاى غربى در افغانستان را نتيجه سياست‌هاى نادرست مى‌دانيم و متذکر مى‌شويم که فرافکنى و اتهام زدن به جمهورى اسلامى ايران واقعيت‌ها را تغيير نمى‌دهد و مشکل آنها را حل نمى‌کند.

 

10- تروريسم پديده‌اى شوم و تهديدى براى همه است. جمهورى اسلامى ايران قربانى مستقيم تروريسم ناشى از افغانستان است.

اگر در مبارزه با اين پديده سهل انگارى و مصامحه صورت گيرد استانداردهاى دو گانه بکار گرفته شود يا به علل و عوامل واقعى و بستر شکل گيرى آن توجه کافى نشود، هر تلاشى به ضد خود تبديل خواهد شد و شاهد سربرآوردن اين اژدهاى چند سر در ساير نقاط جهان خواهيم بود.

 

تصوير موجود کنونى حاکى از آن است که تفاسير خود محور و يکسو نگرانه و برخوردهاى سخت افزارى با پديده تروريسم پاسخگو نيست و لازم است تفسير‌ها و تحليل‌هاى ديگرى شنيده شود و نقش و جايگاه جمهورى اسلامى ايران در منطقه استراتژيک اورآسيا، خليج فارس و خاورميانه و ثبات و امنيت آن بر هيچ ناظر واقع بينى پوشيده نيست و چشم بوشى بر اين واقعيت، هر معادله‌اى را غير واقعى خواهد ساخت.

 

 


نظر شما :