جنگ داخلى امريکا

۲۷ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۸ کد : ۹۶۷۰ کتابخانه
هيچ واقعه اى در تاريخ امريکا به اندازه جنگ داخلى (1865-1861) توجه امريکايى ها را به خود معطوف نکرده است
جنگ داخلى امريکا

ديپلماسى ايرانى: اگر انقلاب امريکا به وجود آورنده ابالات متحده بود، جنگ داخلى اين کشور ملت امريکا را تعريف کرد. ساختار کلى جامعه امريکا به عنوان ملتى يکپارچه، حيات ايالات متحده، سرنوشت برده دارى و ظهور امريکاى آزاد و صنعتى همگى از دل جنگ داخلى خانمانسوز و آينده ساز اين کشور روييد.

بى جهت نيست که گفته مى شود هيچ واقعه اى در تاريخ امريکا به اندازه جنگ داخلى (1865-1861) توجه امريکايى ها را به خود معطوف نکرده است. البته در دهه اخير بعضى از کارشناسان امور امريکا قائل به برابرى اين رويداد با واقعه يازده سپتامبر و وقايع پيرو آن يعنى جنگ هاى افغانستان و عراق با عنوان نبرد با تروريسم شدند. اين تحليلگران به احياى غرور ملى و تعهد امريکا به رسالت خويش در قبال آزادى و نبرد با بنيادگرايى اشاره مى کنند و دوران مابعد يازده سپتامبر را مصداقى ديگر از جنگ هاى اعتبارآور و اخلاقى امريکا – اين بار خارج از مرزها – مى دانند.

با اين حال نمى توان از اين نکته مهم عبور کرد که ‌آنچه به ملت سازى امريکا و چارچوب اصلى آزادى، دموکراسى، حقوق فردى و لغو برده دارى در اين کشور انجاميد و به طلوع يکباره ايالات متحده در عرصه جهانى منجر شد، همان جنگ داخلى نيمه اول دهه 1860 بود.

جيمز م. مک فرسون تاريخ دان مى گويد: "پنج نسل گذشته است و اين جنگ هنوز با ماست... هرسال هزاران امريکايى اونيفورم هاى آبى و خاکسترى مى پوشند تا جنگ هاى داخلى را مجددا اجرا کنند... هرسال صدها کتاب درخصوص اين جنگ از موسسات انتشاراتى سرازير و به بيش از پنجاه هزار عنوان موجود در اين زمينه اضافه مى شوند و جنگ داخلى را با اختلافى زياد نسبت به موضوعات ديگر مبدل به واقعه اى مى کند که بيشترين آثار مکتوب را در تاريخ امريکا به خود اختصاص داده است..."

جنگ داخلى امريکا بزرگ ترين و خونبارترين جنگى است که تا حال در نيمکره غربى به پا شده است. در اين جنگ تقريبا 3.5 ميليون سرباز در دو ارتش خدمت کردند و حدود 10 هزار نبرد، درگيرى، حمله، محاصره و عمليات دريايى رخ داد. آتش درگيرى ها به آن سوى نيمه جنوبى امريکا از اقيانوس اطلس تا آريزونا زبانه کشيد و به طرف شمال به پنسيلوانيا و اوهايو کشيده شد. اين اولين جنگ با مقياس وسيع بود که با سلاح هاى عصر صنعتى انجام مى شد. جنگ داخلى مصادف بود با توليد مسلسل، تفنگ خودکار، تفنگ دوربين دار و رزمناوهاى زره پوش به علاوه يک زيردريايى که عملا يک کشتى دشمن را غرق کرد. همچنين راه آهن براى نخستين بار نقشى اساسى در جنگ ايفا کرد.

رخدادهاى مهم در طول جنگ داخلى امريکا، پيشگفتار: جنگ بزرگ، در مسير جنگ، سال 1861: نخستين گلوله ها، سال 1862: جبهه شرق، سال 1862: جبهه غرب، سال 1863: پشت جبهه ها، سال 1863: نقاط عطف، سال 1864: جنگ ادامه مى يابد، سال 1865: شکست و پيروزى، پسگفتار: عواقب جنگ و يادداشت ها بخش هاى اين کتاب را تشکيل مى دهد.

"جنگ داخلى امريکا" نوشته جيمز آ. کوريک ترجمه فاطمه حسينى روزبهانى در 166 صفحه (مصور) سال 1389 توسط نشر ققنوس عرضه شده است.


( ۱ )

نظر شما :