سفر سرزده اوباما به افغانستان

۱۳ آذر ۱۳۸۹ | ۰۳:۵۷ کد : ۹۵۲۴ آسیا و آفریقا
برخی معتقدند علت این سفر ناگهانی اوباما به افغانستان انتشار اسناد پایگاه اینترنتی ویکی لیکس درباره ان کشور است اما خبرنگار الجزیره در واشنگتن می‌گوید مقامات کاخ سفید می‌گویند که این سفر از یک ماه پیش برنامه‌ریزی شده بود...
سفر سرزده اوباما به افغانستان

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، امشب و در سفری غیرمنتظره برای بازدید از سربازان امریکایی مستقر در افغانستان وارد فرودگاه بگرام در شمال کابل شد و در آخرین دقایق پیش از فرود به بهانه بد بودن شرایط جوی برای پرواز با هلی کوپتر، برنامه دیدار با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان را لغو کرد.

این دومین سفر اوباما به افغانستان در طول دوره ریاست جمهوری‌اش بر امریکا است و در حالی انجام می‌شود که کاخ سفید خود را برای انتشار بررسی استراتژی جنگ علیه طالبان و القاعده آماده می‌کند.

اوباما بعد از فرود در فرودگاه پایگاه نظامی بگرام، توسط دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای نظامی ناتو و امریکا در افغانستان و کارل ایکنبری، سفیر امریکا در افغانستان مورد استقبال قرار گرفت و سپس به بیمارستانی رفت که تعدادی از سربازان مجروح امریکایی در آن بستری بودند.

برخی معتقدند علت این سفر ناگهانی اوباما به افغانستان انتشار اسناد پایگاه اینترنتی ویکی لیکس درباره ان کشور است اما خبرنگار الجزیره در واشنگتن می‌گوید مقامات کاخ سفید می‌گویند که این سفر از یک ماه پیش برنامه‌ریزی شده بود و قرار بود اوباما در زمانی حدفاصل روز شکرگزاری و تعطیلات سال نو میلادی به افغانستان سفر کند و وجود هرگونه ارتباطی میان انتشار اسناد ویکی لیکس و هم‌چنین بررسی استراتژی جنگ را به شدت رد می‌کنند.

قرار است نیروهای امریکایی از ابتدای سال 2011، برخی امور امنیتی را به سربازان افغانی واگذار کنند و بر اساس برنامه ارتش امریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو تا سال 2014 تمام نیروهای خود را از این کشور خارج کنند.

مقامات امریکایی معتقدند که لغو دیدار اوباما با کرزی مسئله حساسیت برانگیزی نخواهد بود چرا که این دو به تازگی در بیستم نوامبر در حاشیه نشست سران ناتو در لیسبون با یکدیگر دیدار و گو کرده‌اند و بسیاری از توافقنامه‌ها برای انتقال نیروها و همکاری بلندمدت در این دیدار امضا شده است.

اما مقامات افغانی به شدت از این که اوباما در سفر به افغانستان با حامد کرزی رئیس جمهور این کشور ملاقات نخواهد کرد، عصبانی‌اند. یکی از مقامات نزدیک به حامد کرزی این عصبانیت را این گونه بیان کرده است که رئیس جمهور کشوری که بیش از صدهزار نیرو در افغانستان دارد به این کشور آمده ولی به خود این زحمت را نمی‌دهد که با رئیس جمهور کشور میزبان دیدار کند. ما حتی نمی‌دانیم که چه کسی به او ویزا داده است؟ بهانه اوباما برای نیامدن به کاخ ریاست جمهوری افغانستان قابل قبول نیست چرا که خلاف آن چه او گفته است هوا در کابل صاف و بدون ابر است.


نظر شما :