ويکى ليکس، عراق را به ايران تقديم کرد

۱۲ آذر ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۸ کد : ۹۵۲۱ اخبار اصلی
ايران و اعراب اين روزها بيش از گذشته به هم به ديده شک و ترديد نگاه مى‌کنند. روزنامه واشنگتن پست در تازه‌ترين تحليل خود نگاهى به نازکشى اعراب منطقه از ايران پس از افشاگرى‌هاى ويکى ليکس مى‌اندازد و ادعا مى‌کند که نخستين تبعات اين افشاگرى‌ها، به دامن ايران افتادن، عراق است .
ويکى ليکس، عراق را به ايران تقديم کرد

دیپلماسی ایرانی: ويکى ليکس همچنان بر معادلات بين المللى و منطقه‌اى سايه انداخته است. درست در روزهايى که همگان صحت و سقم ادعاهاى ويکى ليکس را زير سوال مى‌برند و ادعا مى‌کنند که اين ادعاها شايد در نگاه سياستمداران به هم در بعد شخصى تفاوت‌هايى ايجاد کند اما در استرات‍ژى‌هاى کلان هيچ کشورى تاثيرگذار نخواهد بود. موجى از اما و اگرها بر روابط بين المللى سايه انداخته است. در حالى که اينترپل نام موسس ويکى ليکس را در ليست تحت تعقيب‌هاى خود قرار داده است، همگان نگران اسنادى هستند که قرار است اين مرد جنجالى تا يک ماه ديگر باز در اختيار رسانه‌هاى بين‌المللى قرار دهد. در خاورميانه اما همه تلاش مى‌کنند به نوعى از خود خويشتندارى نشان دهند تا اوضاع در منطقه‌اى که به بشکه باروتى مى‌ماند بحرانى‌تر نشود.

ايران و اعراب اين روزها بيش از گذشته به هم به ديده شک و ترديد نگاه مى‌کنند. روزنامه واشنگتن پست در تازه‌ترين تحليل خود نگاهى به نازکشى اعراب منطقه از ايران پس از افشاگرى‌هاى ويکى ليکس مى‌اندازد و ادعا مى‌کند که نخستين تبعات اين افشاگرى‌ها، به دامن ايران افتادن، عراق است. اين روزنامه در ادامه مى‌نويسد:

افشاى سخنان رهبران سنى جهان عرب با همتاهاى امريکايى اوضاع را براى سنى‌ها عراق سخت کرد. پس از اين افشاگرى مفتضحانه به نظر مى‌رسد که عراق بيش از پيش به ايران شيعه نشين نزديک خواهد شد. عراق در حال حاضر هم در تفرقه‌هاى قومى دست و پا مى‌زند. از روزى که امريکايى‌ها در سال 2003 ميلادى سربازهاى خود را از زمين و هوا به سمت عراق نشانه رفتند تا همين امروز که بيش از هفت سال از جنگ در اين کشور مى‌گذرد، شيعه و سنى هنوز به تفاهم کامل سياسى و اجتماعى نرسيده‌اند. به باور بسيارى از تحليل‌گران عراق تبديل به کانونى براى جدال ايران شيعه با کشورهاى عربى سنى شده است. اين تنش قومى و مذهبى حتى در جريان برگزارى نخستين نشست‌هاى پارلمان و انتخابات ماه مارس هم به وضوح به چشم خورد.

واشنگتن پست در ادامه مى‌نويسد: روزهاى سختى در انتظار سرنوشت کشورهاى عربى در عراق است. نورى مالکى نخست وزيرى شيعه عراق از ماه مارس تا‌کنون با مخالفت‌هاى عيان و در خفاى اعراب سنى براى بقاى در پست نخست وزيرى روبه‌رو بوده است و اين در حالى‌ است که افشاى شيطنت‌هاى اعراب سنى به خصوص در مواجهه با ايران که بيشترين حمايت‌ها را از نخست وزيرى مجدد نورى مالکى به عمل آورد مى‌تواند بيش از پيش نخست وزير سرسخت عراق را به ايران نزديک کند.

آمريکايى‌ها خود را براى خروج از عراق تا سال 2011 ميلادى مهيا مى‌کنند و طبيعى است که خوش ندارند پس از اين همه سال هزينه انسانى و سياسى در عراق، ايران را جايگزين خود ببينند. نورى مالکى رابطه چندان حسنه‌اى با خاندان سعود در عربستان ندارد و اين در حالى‌ست که بر اساس تلگراف‌هايى که ويکى ليکس منتشر کرده است، ملک عبدالله عرب در يکى از اين مکالمات نورى مالکى را دروغگويى خوانده بود که وکالت ايران را در عراق بر عهده دارد. حسنى مبارک مصرى هم به گمان اين که کسى سخنان وى را در عراق نمى‌شنود از کودتاى سياسى در اين کشور براى کنار راندن مالکى اعلام حمايت کرده و تاکيد کرده بود که واشنگتن بايد سوداى دموکراسى در عراق را از سر بيرون کند چرا که عراق را تنها يک ديکتاتور مى‌تواند اداره کند.

بر هيچ‌کس پوشيده نيست که جهان عرب هيچ‌گاه ديدگاه مناسبى نسبت به عراق شيعه نشين نداشته است. اين افشاگرى‌ها درست در حال و هوايى انجام مى‌گيرد که نورى مالکى خود را براى تشکيل کابينه مهيا مى‌کند.

رايان کروکر سفير سابق آمريکا در عراق در اين باره مى‌گويد: نورى مالکى به خوبى مى‌داند که جهان عرب سنى تمايلى به روى کار آمدن شيعيان در عراق ندارد. اين مساله مى‌تواند وى را به ايرانى‌ها نزديک‌تر از گذشته کند. تهران بى‌شک تلاش خود را براى بقاى مالکى در قدرت مى‌کند اما بايد ببينيم که موضع‌گيرى اعراب نسبت به مالکى چگونه خواهد بود؟

دولتمردان در عراق پس از افشاى ويکى ليکس دست پيش را گرفته و تاکيد کردند که اين سخنان در حقيقت مشکل ايران با جهان عرب است و ربطى به عراق ندارد. پس از حمله امريکايى‌ها به عراق در سال 2003 ميلادى، شيعيانى که چندين سال از ساختار قدرت در عراق دور مانده بودند، به قلب حکومت بازگشتند. از همان زمان هم ملک عبدالله سعودى و ديگران ادعا کردند که آمريکا، عراق در طبقى از طلا به تهران تقديم کرده است.

سامى العسگرى از شيعيان نزديک به مالکى در اين مورد مى گويد: افشاگرى‌هاى ويکى ليکس تاثيرى در روابط ما نخواهد گذاشت. ما تا‌کنون نه با عربستان و نه با حسنى مبارک مصرى رابطه حسنه‌اى نداشته‌ايم. اين افشاگرى‌ها تنها مايه آبروريزى آمريکا و متحدان عربش در منطقه شد.  


نظر شما :