باز هم ترور و ضعف‌های امنیتی ما

۰۸ آذر ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۳ کد : ۹۴۷۸ اخبار اصلی
بعد از آن که شنبه گذشته يک اقدام به هواپيماربايى در مسير پرواز تهران- دمشق، در آسمان سوريه با موفقيت خنثى شد، امروز شاهد چهره ديگرى از ترور و ايجاد رعب و وحشت در خيابان‌هاى تهران بوديم.
باز هم ترور و ضعف‌های امنیتی ما

ديپلماسى ايرانى: بعد از آن که شنبه گذشته يک اقدام به هواپيماربايى در مسير پرواز تهران- دمشق، در آسمان سوريه با موفقيت خنثى شد، امروز شاهد چهره ديگرى از ترور و ايجاد رعب و وحشت در خيابان‌هاى تهران بوديم. صبح امروز دو نفر از اساتيد فيزيک دانشگاه هاى تهران در مکان هاى مختلفى از تهران به شيوه مشابهى مورد سوء قصد قرار گرفتند و در پى اين حادثه دکتر مجيد شهريارى به شهادت رسيد.

ترورهاى امروز تهران، يکى دکتر مجيد شهريارى، استاد فيزيک دانشگاه شهيد بهشتى، استاد نمونه کشورى و از اعضاى هيئت موسس انجمن هسته اى ايران و نيز يکى از صاحب نظران روش محاسبات نوترونى را هدف گرفته بود و ديگرى دکتر فريدون عباسى دوانى، رئيس دانشکده فيزيک دانشگاه امام حسين، از متخصصین لیزری وزارت دفاع و از معدود متخصصان جدا سازی ایزوتوپ و يکى از افراد مورد تحريم قطعنامه 1747 شوراى امنيت در سال 2007 را مورد هدف قرار داده بود. در اين اقدامات تروريستى متاسفانه دکتر شهريارى به شهادت رسيده ولى دکتر عباسى دوانى مجروح شد و به بيمارستان منتقل شده است.

تقريبا يک سال پيش نيز دکتر مسعود على محمدى، يکى از اساتيد فيزيک دانشگاه تهران در مقابل در منزلش به وسيله يک بمب دستى مورد سوء قصد قرار گرفت و به شهادت رسيد.

با توجه به افراد مورد سوء قصد در اين ترورها که همگى از اساتيد فيزيک بوده‌اند، ساده‌انگارى است اگر تصور شود که اين اقدامات، ترورهاى کور و بى‌برنامه‌اى بوده و قصد و هدف خاصى را دنبال نمى کرده است. اما تروريست ها از انجام اين اقدامات چه اهدافى را دنبال مى کنند؟

شايد نخستين هدف هر اقدام تروريستى، ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم عادى باشد. اما در اين مورد خاص، علاوه بر ايجاد ترس در مردم عادى، ايجاد رعب و وحشت در ميان قشر نخبه و فعالان علمى در زمينه فيزيک هسته‌اى نيز هدف ديگرى است که عاملان اين حوادث به دنبال آن هستند.

در مرحله بعد مى‌توان حذف فيزيکى افراد را هدف ترور دانست. با توجه به موقعيت و جايگاه افرادى که هدف سوء قصد قرار گرفته‌اند و با توجه به سخنان على اکبر صالحى، رئيس سازمان انرژى اتمى ايران که گفته است: دشمن، عزيزترين گل ما را از ما گرفت، و اشاره او به همکارى شهريارى با سازمان انرژى اتمى ايران، حذف فيزيکى دانشمندان هسته‌اى مى‌تواند يکى از اهداف جدى انجام اين ترورها قلمداد شود.

نکته ديگرى که مى‌توان آن را نتيجه حذف فيزيکى دانست، کند شدن روند توليد علم و پيشرفت در زمينه فناورى‌هاى هسته اى است. هر سه نفر استاد فيزيکى که طى سال گذشته مورد سوء قصد قرار گرفته‌اند، از صاحب‌نظران فيزيک هسته‌اى بوده‌اند که بعضا با سازمان انرژى اتمى نيز همکارى مى‌کرده‌اند. طراحى کنندگان اين اتفاقات تروريستى احتمالا فکر کرده‌اند که حذف فيزيکى اين افراد، مى تواند تا حدى، مانع از پيشرفت سريع ايران در زمينه فناورى‌هاى هسته‌اى شود.

اما به نظر مى رسد ضعف هايى در مورد مباحث امنيتى مربوط به دانشمندان هسته اى موثر وجود دارد. در درجه اول افشاى نام اين گونه افراد، خطرپذيرى آن‌ها را افزايش مى دهد. در درجه دوم، لازم است براى دانشمندان موثر نه تنها در زمينه هسته‌اى بلکه در همه زمينه ها، ترتيباتى در نظر گرفته شود که امنيت جانى بيشترى براى آن‌ها فراهم کند.


نظر شما :