تلاش سعد حريرى براى مهار بحران لبنان در سفر به تهران

۰۷ آذر ۱۳۸۹ | ۱۷:۵۷ کد : ۹۴۶۳ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سعد حريرى، خود در اين باره گفت که سفرش به تهران تاريخى است و هدف از آن پشت سر گذاشتن بحران‌هاى جارى در لبنان و پيشبرد روابط دو جانبه است.
تلاش سعد حريرى براى مهار بحران لبنان در سفر به تهران

ديپلماسى ايرانى: سفر سعد حريرى، نخست‌وزير لبنان و رهبر جريان 14 مارس و رقيب جدى حزب الله به ايران نقطه عطفى در روابط ايران و لبنان محسوب مى‌شود. از سويى راهکارى تازه براى به ميدان کشاندن ايران براى حل بحران منطقه‌اى لبنان محسوب مى‌شود که به نوشته سايت مصرى محيط، به اعتقاد حريرى کليد حل بحران لبنان در تهران است و از سوى ديگر به زعم غالب رسانه‌هاى عربى تحولى تازه در روابط ايران و لبنان و‌ آغاز دور تازه‌اى از همکارى‌ها ميان ايران و لبنان محسوب مى‌شود که مى‌تواند شامل همه زمينه‌ها به خصوص همکارى‌هاى نظامى باشد. اين گفته‌هايى است که بيشتر مطبوعات عربى حتى مطبوعات عموما ضد ايرانى نيز به آن اعتراف کرده‌اند.

سعد حريرى، خود در اين باره گفت که سفرش به تهران تاريخى است و هدف از آن پشت سر گذاشتن بحران‌هاى جارى در لبنان و پيشبرد روابط دو جانبه است.

حريرى قرار است سه روز در ايران باشد و علاوه بر ديدار با محمود احمدى‌نژاد رئيس جمهورى ايران با آيت الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب نيز ديدار کند و در روز سوم سفرش به همراه رئيس جمهورى ايران به اصفهان سفر کند و سفرى سياحتى به اين شهر داشته باشد. همچنين قرار است که در موزه تسليحات جنگى ايران نيز درباره لزوم مسلح شدن ارتش لبنان به سلاح‌هاى پيشرفته سخنرانى کند اگر چه پايگاه خبررسانى ميدل‌ايست آن‌لاين به نقل از ديپلمات‌هاى لبنانى نوشته است که امضاى قرارداد خريد تسليحات از ايران به تقاضاى حريرى به تعويق خواهد افتاد. همچنين قرار است با موافقت دو طرف ويزاى ورود براى دو اتباع دو کشور برداشته شود. سفر نخست‌وزير لبنان تنها يک ماه پس از سفر محمود احمدى‌نژاد به بيروت انجام مى‌شود. سفرى که با استقبال بسيار خوب لبنانى‌ها مواجه شد. حريرى تنها دو روز پس از سفر رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه به لبنان که آن نيز با استقبال بسيار گرم لبنانى‌ها رو‌به‌رو شد، راهى تهران شده است. به اعتقاد بسيارى از تحليلگران اين نشان مى‌دهد که ايران اهميت بيشترى براى لبنان حتى بيش از ترکيه دارد.

قرار است روز پنج‌شنبه دوم دسامبر، راى نهايى دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى صادر شود و به گفته منابع ديپلماتيک وزارت امور خارجه لبنان قرار است بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه به عنوان آمر اصلى اين ترور و حزب‌ الله نيز به عنوان هم‌دست او معرفى شوند. محور اصلى گفت‌وگوهاى حريرى با مقامات ايرانى نيز همين موضوع است. حريرى قبل از سفر به تهران به خبرنگاران گفت که دادگاه به هيچ عنوان قصد ندارد حزب الله را متهم به ترور پدرش کند و آن چه در اين زمينه منتشر مى‌شود، به ضرر عدالتى است که دادگاه تلاش دارد در رعايت آن کوشا باشد.

با اين حال روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد که مذاکره براى حل بحران جارى در لبنان محور گفت‌وگوهاى حريرى خواهد بود. حريرى همچنين از طرف‌هاى ايرانى خواهد خواست که زمينه‌هاى نزديکى او با سيد حسن نصرالله، دبير کل حزب الله را نيز فراهم آورند. اين روزنامه هفته پيش نوشته بود که ظاهرا ايران و حزب الله پذيرفته‌اند که راى نهايى دادگاه را بپذيرند و در صورت صدور حکم نيروها و طرفداران حزب الله به خيابان‌ها نيايند. حريرى خوب مى‌داند که راى نهايى اين دادگاه مى‌تواند امنيت سياسى او را به خطر بيندازد و حتى باعث سقوط دولتش شود. از اين رو است که هفته‌هاى گذشته شايعاتى منتشر شده بود، مبنى بر اين که سعد حريرى قصد استعفا دارد. هدف او از اين کار پيش‌دستى بر حزب الله در صورت بروز بحران در پى صدور راى نهايى دادگاه بود.

اگر به تحولات لبنان ظرف روزهاى گذشته نگاهى بيندازيم، مى‌بينيم که بيروت ظرف دو هفته گذشته ترافيک سفرهاى خارجى مقامات مختلف عربى و غربى بوده است که در راس آنها مقامات فرانسوى، امريکايى و ايتاليايى، سورى، عربستانى، قطرى و ترکى بودند. همه آنها بر لزوم تداوم حکومت دولت سعد حريرى تاکيد داشتند و به نوعى تلاش‌هاى سوريه – عربستان را که در راستاى کاهش تنش‌ها در لبنان تلاش مى‌کنند، تاييد مى‌کردند. اگر چه تحريکات امريکا به خوبى نشان داد که چندان به فکر حفظ آرامش در لبنان نيست و بر لزوم صدور نهايى راى و متهم ساختن سوريه و حزب الله در ترور رفيق حريرى به شدت تلاش مى‌کند.

روز پنج‌شنبه آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل نيز پس از ديدار با وزير امور خارجه ايتاليا در تلاويو به خبرنگاران گفت: «ما به دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى کمک بسيارى کرديم و خالصانه و با صداقت کامل هر چه دادگاه مى‌خواست انجام داديم. البته اين همکارى دو جانبه بود. ما توانستيم از طريق دادگاه به آن چه مى‌خواستيم، برسيم.»

اظهارات ليبرمن به نوعى تحريک‌کننده فضاى داخلى لبنان و اثبات اين ادعا است که دادگاه زير نظر اسرائيل و با پيگرى هدف قرار دادن حزب الله کار مى‌کند يعنى همان چيزى که سيد حسن نصرالله مى‌گويد. از سويى تلاش‌ها براى کاهش تنش‌ها در لبنان را بيش از پيش مشکل مى‌سازد.

در چنين فضايى است که سعد حريرى به تهران آمده و اميدوار است که سفرش بتواند انتظاراتش را برآورده کند. حريرى از تهران مستقيم با پاريس خواهد رفت. به نوشته روزنامه‌هاى لبنانى از جمله روزنامه الانوار، محور گفت‌وگوهاى سفر حريرى در پاريس همان چيزى است که در تهران داشته است. از اين رو به اعتقاد اين روزنامه محوريتى در حال شکل‌گيرى است که از يک سو دمشق – تهران – رياض است که به اعتقاد اين روزنامه و البته بسيارى از روزنامه‌هاى عربى ديگر مهم‌ترينش تهران است و از سوى ديگر همکارى اين محور به طور غير مستقيم با پاريس است. قاعدتا رابط اين مثلث با پاريس سعد حريرى و ميشل عون که دومى از متحدان حزب‌ الله است و هفته پيش در فرانسه ميهمان برنار کوشنر وزير امور خارجه فرانسه بود، است.         

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :