اين آقا دروغ نمى‌گويد، خوب بازى مى‌کند!

۰۳ آذر ۱۳۸۹ | ۰۳:۲۶ کد : ۹۴۲۸ اقتصاد و انرژی
هنگامى که پيشنهاد تسليحاتى امريکا در قبال توقف شهرک‌سازى‌ها ارائه شد، نتانياهو خنديد و گفت: «چنين پيشنهادهايى خنده‌دار است. ما از روز اول اين جنگنده‌ها را خريده‌ايم و پولش را هم داده‌ايم.»
اين آقا دروغ نمى‌گويد، خوب بازى مى‌کند!

ديپلماسى ايرانى: بحث مذاکرات صلح اعراب و اسرائيل و در راس آن فلسطينيان و اسرائيلى‌ها که از دوم اکتبر تا کنون متوقف مانده همچنان در مطبوعات و رسانه‌هاى جهان مطرح است. در اين ميان مسئله شهرک‌سازى‌ها و پافشارى اسرائيل به تداوم آن و تلاش امريکا براى راضى کردن اين رژيم به توقف اين کار، سوژه بسيارى از روزنامه‌هاى جهان حتى روزنامه‌هاى اسرائيلى است.

در اين رابطه روزنامه القدس العربى چاپ لندن به بازتاب تحرکات سياسى بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل در مطبوعات اسرائيلى پرداخته و در اين زمينه يادداشت پرانتقادى را از روزنامه يديعوت احرونوت انتخاب کرده که در حقيقت افشاگرى آن چيزى است که در پس پرده پيشنهاد امريکا به اسرائيل براى توقف شهرک‌سازى‌ها وجود دارد. يديعوت احرونوت مى‌نويسد: به رغم اين که هنوز دولت اسرائيل پاسخ صريحى به پيشنهاد امريکا نداده، اما بسيارى از ارائه طرح واشنگتن در برابر توقف شهرک‌سازى‌ها ابراز خشنودى کرده‌اند.

اين روزنامه عبرى سپس به تحليل مخالفان توقف شهرک‌سازى‌ها مى‌پردازد و مى‌نويسد: مخالفان شهرک‌سازى از تحرکات نتانياهو در اين زمينه خشنودند و آن را صابون رنگارنگى مى‌بينند که او زير پاى امريکايى‌ها انداخته و مى‌خواهد بيشترين استفاده را از آن ببرد. آنها در تاييد اين ادعاى خود به اظهارات نتانياهو به پرسش خبرنگاران امريکايى در سفر اخيرش به نيويورک اشاره مى‌کنند. مثلا وى در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه 7 امريکا که پرسيد آيا کاخ سفيد و وزارت امور خارجه امريکا از شما خواستند که شهرک‌سازى‌ها را بيشتر از سه ماه متوقف نکنيد يا توقف شهرک‌سازى‌ها لااقل شامل بيت المقدس نشود يا اين که هر پيشنهاد ضد اسرائيلى وتو شود به قيمت اين که شما شهرک‌سازى‌ها را متوقف کنيد؟ گفت: «برداشتى که من از اظهارات آنها گرفتم اين بود که امريکايى‌ها به هيچ کدام از پيشنهادهايى که مى‌دهند پايبند نيستند.»

اين در حالى است که يکى از مقامات بلندپايه امريکايى عکس اين اظهارات را بيان داشته و گفته است: «ايالات متحده به صراحت از اسرائيل مى‌خواهد که شهرک‌سازى‌ها در بيت‌المقدس نيز متوقف شود.»

وقتى اين گفته به گوش نتانياهو که هنوز در امريکا بود رسيد فورا پاسخ داد: «امريکا هيچ التزامى به بيت المقدس ندارد و درباره اين موضوع در نيويورک با مقامات امريکايى صحبت نشد. شهرک‌سازى‌ها در بيت‌المقدس همانند گذشته ادامه خواهد داشت.»

نتانياهو در ادامه مدعى شد که اگر به اختيار او باشد حاضر است به مدت يک سال شهرک‌سازى‌ها را متوقف کند ولى مسئله اين است که بايد پاسخگوى متحدان خود و افکار عمومى اسرائيل باشد.

هنگامى که پيشنهاد تسليحاتى امريکا در قبال توقف شهرک‌سازى‌ها ارائه شد، نتانياهو خنديد و گفت: «چنين پيشنهادهايى خنده‌دار است. ما از روز اول اين جنگنده ها را خريده‌ايم و پولش را هم داده‌ايم.»

پس از اين اظهارات اقبال نتانياهو نزد تندروهاى اسرائيلى بيشتر شده است. به گونه‌اى که اکنون او مى‌تواند بيش از گذشته به فکر تداوم حکومتش باشد. يديعوت احرونوت مى‌نويسد: اکنون در مطبوعات اسرائيلى بسيارى با تعجب مى‌پرسند اين نتانياهو است عوض شده و راه خطايى پيش گرفته يا طرز فکر امريکايى‌ها تغيير کرده است؟

اين در حالى است که در واقعيت حقيقت چيزى ديگرى است. نتانياهو واقعا يا بازيگر است يا دروغگو. از مقامات امريکايى بايد ‌پرسيد: به دنبال توقف کدام شهرک‌سازى هستيد؟ اگر منظورتان شهرک‌سازى در يهودا و سامره است، بايد بگوييم که در آنجا فقط لودرها راه مى‌روند، شهرک‌سازى‌اى صورت نمى‌گيرد. نتانياهو از يک سو امريکايى‌ها را به امتياز دادن تحريک مى‌کند و از سوى ديگر در داخل اين گونه وانمود مى‌کند که شهرک‌سازى‌ها را آغاز کرده در حالى که شهرک‌سازى‌اى وجود ندارد. شايد بتوانيم به جرات بپرسيم: آيا او به ما دروغ مى‌گويد؟

"در کتبر 2006 در پنجمين سالگرد ترور رحبعام زئيفى، وزير کابينه سابق نتانياهو، وى در برابر نمايندگان کنيست گفت: «وقتى که رياست دولت را بر عهده داشتم همواره مى‌خواستم که بر اساس حکمت و ملايمت رفتار کنم. مى‌خواستم بيش از پيش احساس مسئوليت کنم و هميشه انسانيت را مد نظر داشته باشم. ولى پس از آن که از جلسات دولت خارج مى‌شدم کمى که فکر مى‌کردم مى‌ديدم چنين کارى درست نيست. يکى از دوستانم به من گفت تو بايد اين شيوه را پيش بگيرى چون خودت گفته‌اى که همانند گاندى دوست دارى حکومت انسانى داشته باشي. به او گفتم، اولا گاندى در عالم واقع دولتى دستش نبود. ثانيا گاندى دولت نتانياهو را در اختيار نداشت. او مى‌توانست قبل از اين که جلسه دولت تشکيل شود، پيشنهاد دهد و دل مخالفانش را به دست بياورد بعدا با اعضاى کابينه‌اش صحبت کند ولى من چنين وضعيتى ندارم. بنابر اين فقط مى‌توانم نسبت به انسانيت و مسئوليت خيالاتى داشته باشم."

اين خاطره‌اى است که اين روزها بسيارى از روزنامه‌هاى اسرائيلى آن را منتشر مى‌کنند و در نهايت نتيجه مى‌گيرند نتانياهو در خوشبينانه‌ترين حالت دروغ نمى‌گويد بلکه بازى مى‌کند همان طور که يک بازيگر تئاتر روى سن مى‌رود و نقش ژوليوس سزار يا هملت را بازى مى‌کند. اگر بازيگر قوى‌اى باشد مى‌تواند امرار معاش کند. همان طور که نتانياهو بر روى سن سياست نقش بازى مى‌کند. حالا نيز بسيارى مى‌پرسند آيا پيشنهادهاى امريکا فقط جنبه نمايشى داشت؟

اگر تناقض‌گويى‌هاى نتانياهو را در کنار حقايق جارى در عرصه سياسى و ديپلماتيک بگذاريم اين پرسش به وجود مى‌آيد که چه کسى راست مى‌گويد؟ آن چه نخست‌وزير مى‌گويد راست است يا دروغ يا اصلا "فقط" بازى کردن نقشى است که به او محول شده؟ اما سئوال اساسى‌تر اين است که کدام خطرناک‌تر است؟


نظر شما :