شايد حزب الله کوتاه بيايد

۰۳ آذر ۱۳۸۹ | ۰۱:۴۳ کد : ۹۴۲۷ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
برخى اطلاعات رسيده حاکى از آن است که حزب الله و متعاقب آن ايران در حال بررسى اين موضوع هستند که بپذيرند دادگاه ملغى نشود و مانع صدور راى نهايى دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى نشوند.
شايد حزب الله کوتاه بيايد

ديپلماسى ايرانى: بحران لبنان روز به روز شديدتر مى‌شود. لبنان اکنون نزيدک خط آتش است و پايگاه‌هاى مختلف خبرى اخبار ضد و نقيضى را بر سر حوادث داخلى آن گزارش مى‌دهند. دليل عمده اين بحران، نزديک شدن به راى نهايى دادگاه ترور رفيق حريرى است. موضوعى که باعث شده به غير از جريان‌هاى سياسى داخلى لبنان کشورهاى خارجى از جمله ايران، عربستان و سوريه از يک سو و امريکا و فرانسه و مصر از سوى ديگر در آن دخالت کنند و براى جلوگيرى از تشديد بحران دست به کار شوند.

در همين رابطه قرار است به زودى سعد حريرى، نخست‌وزير لبنان به تهران سفر کند و با مقامات ايرانى بر سر چگونگى مهار بحران لبنان به گفت‌وگو بنشيند.

اين در حالى است که به گزارش روزنامه لبنانى الاخبار، دولت فرانسه در سفر ميشل عون، يکى از رهبران مسيحى جريان 8 مارس به پاريس اطلاع داده است که وضعيت لبنان را بسيار بحرانى مى‌بيند و از اين که اسرائيل بخواهد از اين وضعيت استفاده کرده و جنگ تازه‌اى را عليه لبنان آغاز کند به شدت نگران است.

مقامات فرانسوى و در راس آنها نيکولا سارکوزى، رئيس جمهورى فرانسه به عون گفته‌اند که به هماهنگى کامل با سوريه براى حل بحران لبنان کاملا اعتقاد دارند و حتى به امريکايى‌ها نيز گفته‌اند که براى حل بحران لبنان بهتر است به جاى ايجاد تنش با سوريه بر فعاليت‌هاى ديپلماتيک با اين کشور سرمايه‌گذارى کنند.  

با اين حال منابع خبرى سناريوهاى مختلفى را براى آينده تحولات لبنان ترسيم مى‌کنند. روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه در وزارت امور خارجه لبنان گفته است که طرف‌هاى درگير در پرونده لبنان پنج سناريو را پيش رو مى‌بينند. اين روزنامه جزئيات بيشترى از اين سناريوها منتشر نکرده است.

بنا به اين گزارش، برخى اطلاعات رسيده حاکى از آن است که حزب الله و متعاقب آن ايران در حال بررسى اين موضوع هستند که بپذيرند دادگاه ملغى نشود و مانع صدور راى نهايى دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى نشوند. در نتيجه آن بحث را از بعد خارجى خارج کرده و محدود به طرف‌هاى داخل لبنان کنند با اين تضمين که راى دادگاه فضاى عمومى لبنان را بيش از اين متشنج نکند و بحران در اين کشور گسترش نيابد. بنا به اين گزارش قرار است در اين زمينه توافقات مکتوبى حاصل شود و کشورهاى مرتبط با پرونده لبنان و جريان‌هاى سياسى اصلى اين کشور تضمين‌هاى مکتوب و امضا شده‌اى را در اين زمينه بدهند. همچنين توافق شده تا ضمانت‌هاى لازم براى اجراى صحيح و دقيق بند بند توافقات حاصل شود.

عقاب صقر، يکى از اعضاى فراکسيون المستقبل که سعد حريرى رياست آن را بر عهده دارد در اين باره گفت: «طرح‌هايى براى حل بحران موجود در کشور ارائه شده و اکنون به مرحله‌اى رسيده‌ايم که راى دادگاه پيش روى ماست و اکنون صحبت بر سر اين است که چگونه با اتهام‌هاى موجود بر سر اين پرونده برخورد کنيم و پس از آن چه کار کنيم.»

وى همچنين خبر از وجود پنج سناريو براى لبنان و چگونگى برخورد با پرونده ترور رفيق حريرى داد و گفت: «پنج سناريو براى چگونگى برخورد با پرونده ترور رفيق حريرى به شرط اجماع همه لبنانى‌ها بر سر آن وجود دارد که سعد حريرى نقش محورى در هر پنج سناريو بازى مى‌کند چرا که تقريبا همه متفق القولند که حريرى مى‌تواند همراهى کشورهاى عربى را براى تحقق اين سناريوها ايجاد کند و به دنبال آن حمايت کشورهاى خارجى را جلب کند و حتى دادگاه بين‌المللى را نيز با خود همراه سازد. هر پنج سناريو بر اين اصل استوار هستند که کشور به سلامت از بحران خارج شود و هم‌زمان حقوق همه نيز تامين و آب‌روى کسى ريخته نشود. طبيعى است که بايد بهترين شرايط براى تحقق اين سناريوها لحاظ شود.»

صقر درباره تلاش‌هاى عربستان و سوريه نيز گفت: «هر تلاشى که توسط اين دو کشور صورت مى‌گيرد مورد حمايت لبنان است و در حقيقت مطالبات همه لبنانى‌ها است.»

اين در حالى است که ايالات متحده همچنان نسبت به الغاى دادگاه ترور رفيق حريرى هشدار مى‌دهد و طرف‌هاى سياسى را از تاثير بر اعلام نهايى نظر دادگاه، الغاى آن يا به تعويق افتادن راى نهايى‌اش بر حذر مى‌دارد. يک ديپلمات امريکايى که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط مدعى شد: «تلاش‌هايى که براى تخريب وجهه دادگاه يا لغو فعاليت‌هاى آن صورت مى‌گيرد هيچ سودى در پى ندارد و تنها باعث افزايش ناآرامى‌ها و افزايش تنش‌ها مى‌شود و مى‌تواند در نهايت کل منطقه را در بر بگيرد. هر کس که مى‌گويد بحران نظامى در لبنان پاسخى قانونى براى اجراى شفاف قانون است در جهت منافع کسانى کار مى‌کند که مى‌خواهند لبنان روى آرامش نبيند.»

وى همچنين گفت: «بايد اظهار نظرهاى سوء متوقف شود و اجازه داده نشود که تهديدهاى خشونت‌آميز از سوى جريان‌هاى سياسى بر راى دادگاه و فعاليت‌هاى آن سايه بيندازد.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :