آمادگى الجزاير براى ميانجيگرى در پرونده‌ هسته‌اى ايران با غرب

۰۳ آذر ۱۳۸۹ | ۰۰:۳۵ کد : ۹۴۲۶ اخبار اصلی
يک مقام الجزايرى تاکيد کرد که الجزاير آمادگى دارد بر سر مناقشات هسته‌اى ايران با غرب ميانجيگرى کند و حاضر است در مذاکرات اخيرى که قرار است ميان ايران و غرب انجام شود، نقش موثر ايفا کند.
آمادگى الجزاير براى ميانجيگرى در پرونده‌ هسته‌اى ايران با غرب

ديپلماسى ايرانى: يک مقام الجزايرى تاکيد کرد که الجزاير آمادگى دارد بر سر مناقشات هسته‌اى ايران با غرب ميانجيگرى کند و حاضر است در مذاکرات اخيرى که قرار است ميان ايران و غرب انجام شود، نقش موثر ايفا کند. به گفته اين مقام الجزايرى احمد اويحى، نخست‌وزير الجزاير که به تازگى به تهران سفر کرده بود نيز در همين رابطه با مقامات ارشد ايرانى مذاکراتى داشته است.

به گزارش روزنامه الزمان چاپ لندن، اين در حالى است که يک مقام الجزايرى ضمن رد خبر مذاکره نخست‌وزير الجزاير با مقامات ايرانى بر سر برنامه هسته‌اى ايران به اين روزنامه گفته است که اويحيى در تهران هيچ مذاکره‌اى در اين زمينه نداشته و تنها به مقامات ايرانى گفته است که الجزاير از هر پيشنهادى که به حل پرونده هسته‌اى ايران کمک کند، حمايت مى‌کند.

اين در حالى است که منابع آگاه در وزارت امور خارجه الجزاير مى‌گويند که مسئولان بريتانيايى به آن کشور آمده‌اند و از آنها خواسته‌اند که در برنامه هسته‌اى ايران ميان غرب و تهران وساطت کنند. اين منبع تاکيد کرده است که دولت الجزاير به طرف بريتانيايى گفته است که روابط الجزيره – تهران به گونه‌اى تعريف شده که الجزاير تلاش مى‌کند هيچ گاه در موضوعات داخلى و خارجى اين کشور دخالت نکند.

وى تاکيد کرد، مواضع الجزاير در برابر ايران کاملا روشن است و همواره از برخوردارى ايران از انرژى صلح‌آميز هسته‌اى حمايت مى‌کرده است.

الستر پورت، وزير امور خاورميانه و شمال آفريقاى دولت بريتانيا در سفر خود به الجزيره در تاريخ 12 نوامبر از مقامات الجزايرى خواست که ميان ايران و غرب بر سر برنامه هسته‌اى‌اش وساطت کنند.

وى در اين باره گفت: «الجزاير دوست بريتانيا و ايران است و مى‌تواند از تهران دعوت کند که بر سر برنامه هسته‌اى‌اش با غرب به مذاکره بنشيند. ثقل سياسى الجزاير و احترامى که نزد هر دو طرف ايران و غرب دارد باعث مى‌شود تا بتواند نقش واسطه را به خوبى ايفا کند.»

احمد اويحى، نخست‌وزير الجزاير روز يک‌شنبه 21 نوامبر در راس يک هيئت بلندپايه به تهران آمد و مورد استقبال محمد رحيمى، معاون رئيس جمهورى قرار گرفت و با ديگر مقامات ارشد ايران نيز ديدار و گفت‌وگو کرد.  

مذاکرات ايران و غرب قرار است روز پنج دسامبر در ژنو برگزار شود.


نظر شما :