کردها و اياد علاوى نگران از تشکيل دولت مالکى

۱۹ آبان ۱۳۸۹ | ۲۲:۲۰ کد : ۹۳۰۲ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
راديو سوا وابسته به وزارت امور خارجه ايالات متحده اعلام کرد که 30 تن از نمايندگان فهرست العراقيه به طور رسمى حمايت خود را از نامزدى نورى مالکى اعلام کرده‌اند.
کردها و اياد علاوى نگران از تشکيل دولت مالکى

ديپلماسى ايرانى: از نشست‌هاى دو روز گذشته که بگذريم، به گفته نورى مالکى، دولت جديد عراق در آستانه تولد است. مالکى روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران بى‌اعتنا به جلسات نافرجام رهبران سياسى عراق که در تداوم نشست اربيل در بغداد و در خانه مسعود بارزانى جريان داشت، وعده داد که روز پنج‌شنبه در صحن علنى مجلس حاضر خواهد شد و براى نخست‌وزيرى‌اش از نمايندگان مجلس راى اعتماد خواهد گرفت.

ظرف 24 ساعت گذشته اتفاقات تازه‌اى در عراق رخ داده است. تا پيش از اين گفته مى‌شد که مالکى نمى‌تواند بدون وجود فهرست العراقيه دولت تشکيل دهد. اکنون مالکى توانسته آراى نمايندگان العراقيه را به نفع خود جمع کند. بنا به گزارش خبرگزارى عراقى ايبا، رهبران سنى العراقيه به اطلاع علاوى رسانده‌اند که به زودى از فهرست العراقيه جدا شده و به جمع حاميان نورى مالکى خواهند پيوست. در همين رابطه راديو سوا وابسته به وزارت امور خارجه ايالات متحده اعلام کرد که 30 تن از نمايندگان فهرست العراقيه به طور رسمى حمايت خود را از نامزدى نورى مالکى اعلام کرده‌اند.

بدين ترتيب روز پنج‌شنبه نورى مالکى مى‌تواند با راى حداقل 212 نماينده مجلس رسما نخست‌وزير شود.

مالکى با اعلام خبر اين که فردا نخست‌وزير عراق خواهد شد، مجددا مخالفانش را مورد انتقاد شديد قرار داد و گفت: «در جلسه فردای مجلس نمایندگان عراق، توطئه‌هایی را که از پیش از انتخابات آغاز شده بود و هم چنان ادامه دارد نقش بر آب خواهم کرد.»

مالکى همچنين برخی شرکاى سیاسی‌اش را به سیاست‌های یک بام و دو هوا متهم کرد و گفت: «اینان می خواهند در حکومت جدید سهیم باشند اما در عین حال در تروریسم و مخالفان حکومت عراق و آن چه مقاومت نامیده می شود هم دست دارند».

از سوى ديگر نورى مالکى به موازات جلسات سران عراقى در بغداد که در خانه مسعود بارزانى در جريان است، با رهبران سران العراقيه نيز مذاکرات فشرده‌اى را آغاز کرده است. اسامه النجيفى، صالح المطلک و رافع العيساوى که هر سه تا يک هفته پيش از مخالفان سرسخت مالکى محسوب مى‌شدند، مواضع خود را تغيير داده و در حال رايزنى با مالکى هستند تا در صورت اخذ تضمين‌هايى از او در دولت آينده‌اش شرکت کنند.  

هر سه اين افراد به اياد علاوى اطلاع داده‌اند که اگر مذاکرات به نتيجه برسد توجهى به انسجامشان در العراقيه نخواهند داشت و به جمع حاميان مالکى خواهند پيوست.

اين خبر چندان براى علاوى خوشايند نبوده است. وى در نشست روز دوشنبه هنگامى که شنيد کسانى که براى مالکى خط قرمز بودند و به هيچ وجه حاضر به شرکت در دولت او نبودند در حال مذاکره با مالکى هستند تا نخست‌وزيرى‌اش را بپذيرند به شدت خشمگين شد و آنها را متهم به خيانت عليه خود کرد. اين خشم را علاوى در جلسه دوم سران عراقى در بغداد از خود نشان داد. او ابتداى جلسه از جاى خود برخواست و در حالى که خانه بارزانى را ترک مى‌کرد به اطرافيانش گفت: «عده‌اى عليه من در حال دسيسه‌چينى‌اند و مى‌خواهند خيانت کنند.»

جلسه دوم سران عراقى ناکام به کار خود پايان داد تا همه اين گونه برداشت کنند که اولا تنش در درون فهرست العراقيه جلسات را ناکام گذاشته و ثانيا مالکى با اعتماد بيشترى مى‌تواند به فکر نخست‌وزيرى خود باشد. به خصوص اين که در اين جلسه طارق الهاشمى نيز شرکت نکرد و عادل عبدالمهدى، سيد عمار حکيم و احمد چلبى نيز در نيمه‌هاى جلسه از آن خارج شدند. برخى منابع خبرى نيز گزارش دادند که بحث‌ها در اين جلسه به اندازه‌اى بالا گرفته بود که برخى ديگر از حاضران نيز به دليل جلوگيرى از تشديد تنش ترجيح دادند که صحنه علنى پارلمان را ترک کنند.

اما اين فقط علاوى نيست که از نزديکى اعضاى فهرستش به مالکى نگران شده است. اکنون کردها نيز از نزديکى اعضاى العراقيه با مالکى نگرانند. به گزارش شبکه خبرى سومريه نيوز، اکنون اين نگرانى در ميان کردها به وجود آمده که ائتلاف هم‌پيمانى ملى و اعضاى العراقيه با هم به توافق برسند و پست‌ها را بدون حضور کردها و بدون توجه به خواست آنها تقسيم کنند. علاوه بر آن تقاضاى کردها به خصوص بر سر کرکوک بى‌توجه باقى بماند و کردها همه چيز را از دست بدهند. نورى شاويس در گفت‌وگو با سومريه نيوز نسبت به بى‌اعتنايى به خواست کردها هشدار داد و گفت: «ما به تقاضاهاى 19 گانه‌مان پايبنديم و هر گونه حرکتى خلاف آن را توطئه‌اى عليه کردها مى‌دانيم.»

اين در حالى است که فشار ايالات متحده به کردها نيز سير صعودى گرفته است به گونه‌اى که به گفته اعضاى پيمان کردستانى جفرى جيمز، سفير امريکا در بغداد ساعتى نيست که به جلال طالبانى زنگ نزند و از او نخواهد که رياست جمهورى را به العراقيه واگذار کند.

در همين رابطه گروهى از ايالات متحده امريکا به رياست جان مک‌کين، سناتور جمهوريخواه مجلس سنا به عراق آمده‌اند و با مقامات عراقى وارد شور شده‌اند تا شايد راه حلى براى خروج از بحران تشکيل دولت بيابند. جان مک‌کين در ديدار با عادل عبدالمهدى تاکيد کرد، دولت امريکا تمام تلاش خود را به کار مى‌برد تا دولتى در عراق تشکيل شود که در آن همه جريان‌هاى سياسى از جمله العراقيه نيز شرکت داشته باشد.

ابراهيم جعفرى، يکى از اعضاى ‌هم‌پيمانى ملى و ائتلاف ملى اعلام کرد، مالکى تنها نامزد نخست‌وزيرى و جلال طالبانى تنها نامزد رياست جمهورى ماست.

در همين حال سايت خبرى باب نيوز نيز اعلام کرد، احتمالا در جلسه روز پنج‌شنبه پارلمان اياد سامرائى، به عنوان رئيس موقت مجلس عراق انتخاب خواهد شد. وى مورد حمايت پيمان کردستانى و هم‌پيمانى ملى عراق است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :