تراژدى سفرهاى تلخ نتانياهو به امريکا

۱۰ آبان ۱۳۸۹ | ۲۰:۴۳ کد : ۹۱۸۹ اقتصاد و انرژی
با به بن‌بست رسيدن مذاکرات صلح خاورميانه که با فشار مستقيم باراک اوباما آغاز شده بود،‌ بنيامين نتانياهو،‌ نخست وزير اسرائيل بار ديگر در هفته آينده عازم امريکا خواهد شد تا رايزنى‌هاى تازه اى را درباره مذاکرات صلح خاورميانه با جوزف بايدن،‌ معاون باراک اوباما داشته باشد.
تراژدى سفرهاى تلخ نتانياهو به امريکا

ديپلماسى ايرانى: با به بن بست رسيدن مذاکرات صلح خاورميانه که با فشار مستقيم باراک اوباما آغاز شده بود بنيامين نتانياهو،‌ نخست وزير رژيم صهيونيستى بار ديگر در هفته آينده عازم امريکا خواهد شد تا رايزنى هاى تازه اى را درباره مذاکرات صلح خاورميانه با جوزف بايدن،‌ معاون باراک اوباما داشته باشد.

گرچه محمود عباس،‌ رئيس تشکيلات خود گردان فلسطين پيش از شروع مذاکرات تمديد مهلت توقف شهرک سازى را به عنوان يکى از شروط مذاکره بر شمرده بود،‌ اما اسرائيل بدون توجه به فشارهاى بين‌المللى که خواهان توقف شهرک سازى و تمديد زمان اين توقف بودند،‌ شهرک سازى در اراضى کرانه باخترى رود اردن را با جديت بيشترى از سر گرفته است.

مقامات اسرائيلى که از ابتدا هم با فشار ايالات متحده وارد روند مذاکرات صلح شده‌اند،‌ تمايل چندانى براى به نتيجه رسيدن يا حتى پيشرفت جزئى مذاکرات ندارند. اين عدم تمايل با اعلام شرط پذيرفته شدن اسرائيل به عنوان کشورى يهودى توسط فلسطينيان در ازاى تمديد يک ماهه مهلت توقف شهرک سازى در کرانه باخترى جلوه ديگرى به خود گرفت و مذاکرات را به طور کلى با بن بست روبه‌رو کرد.

فشارهاى بين‌المللى براى پيشرفت مذاکرات ميان طرف اسرائيلى و فلسطينى نيز تا کنون موثر نبوده است. مقامات مصرى به روزنامه الحيات چاپ لندن گفته‌اند که بن بست در مذاکرات صلح بايد به نحوى حل و فصل شود که حقوق بين المللى فلسطينيان حفظ شود.

در همين حال نيکولا سارکوزى،‌ رئيس جمهور فرانسه در تماس تلفنى با بنيامين نتانياهو از او خواسته است که مهلت توقف شهرک سازى را تمديد کند تا مذاکرات با فلسطينيان از سر گرفته شود. اما اين درخواست هم تا کنون از طرف اسرائيلى بى پاسخ مانده است.

سفر هفته آينده نتانياهو به ايالات متحده از اين جهت که بعد از انتخابات ميان دوره‌اى کنگره انجام مى‌شود قابل تامل است. تفاوت نگاه دموکرات‌ها و جمهورى‌خواهان به مسئله صلح خاورميانه،‌ احتمالا موردى است که نتانياهو در صدد بهره بردارى از آن است.

با توجه به موقعيت ضعيف اوباما و به طور کلى دموکرات ها در انتخابات ميان دوره اى کنگره‌ و احتمال پيروزى جمهورى‌خواهان در اين انتخابات از سويى و از سوى ديگر اصرار و فشارى که اوباما براى پيشبرد اين مذاکرات به خرج داد،‌ به نظر مى رسد نتانياهو در اين سفر بر خلاف دو سفر گذشته خود،‌ ايالات متحده را بيشتر با خود همراه ببيند.

در صورت پيروزى جمهورى خواهان و افول دموکرات ها در صحنه سياست ايالات متحده،‌ اسرائيل عاملى را که به دليل آن مذاکرات صلح را با فلسطينيان آغاز کرد – يعنى فشار شخص اوباما براى انجام اين مذاکرات،‌ در موضع ضعف مى‌بيند و با قدرت بيشترى در راه مذاکراتى که هم اکنون نيز به بن بست رسيده و به پايان خود نزديک شده،‌ سنگ اندازى مى‌کند. بنابر اين به نظر مى رسد نتانياهو که خاطره شيرينى از سفرهاى خود به ايالات متحده ندارد،‌ اين بار با خاطرات بهترى ايالات متحده را ترک خواهد کرد.


نظر شما :