وزير اطلاعات ايران در سوريه بر سر چه رايزنى مى‌کند؟

۱۰ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۱ کد : ۹۱۸۷ اقتصاد و انرژی
وزير اطلاعات ايران در سفرش به دمشق و ديدارش با بشار اسد و ديگر مقامات سورى مذاکرات مفصل و مهمى را انجام داده است. به گفته برخى مطبوعات عربى با هماهنگى عربستان سعودى صورت گرفته و هم‌زمان نماينده اين کشور نيز به سوريه اعزام شده است.
وزير اطلاعات ايران در سوريه بر سر چه رايزنى مى‌کند؟

ديپلماسى ايرانى: حيدر مصلحى، وزير اطلاعات ايران در سفرش به دمشق و ديدارش با بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه و ديگر مقامات سورى مذاکرات مفصل و مهمى را انجام داده است. سفرى که به گفته برخى مطبوعات عربى با هماهنگى عربستان سعودى صورت گرفته و هم‌زمان نماينده اين کشور نيز به سوريه اعزام شده است. روزنامه القدس العربى چاپ لندن گزارش داد که بشار اسد به طور جداگانه با حيدر مصلحى و امير عبدالعزيز بن عبدالله ديدار کرده اما موضوع مذاکرات دو طرف يک محوريت داشته است.

القدس العربى نوشته است که مفاد مذاکرات مصلحى منتشر نشده اما منابع نزديک به سفارت ايران در دمشق گفته‌اند که ديدار اسد با مصلحى هيچ ارتباطى به ديدار او با نماينده عربستان سعودى نداشته است. سفارت ايران در دمشق همچنين تاکيد کرده است که مذاکرات مصلحى با مقامات ارشد سورى منحصرا درباره مسائل امنيتى و دفاعى بوده که در خلال آن به موضوع اختلاف‌هاى جارى در لبنان بر سر دادگاه ترور رفيق حريرى نيز بحث و تبادل نظر شده است.

اوضاع لبنان با نزديک شدن به زمان اعلام راى نهايى دادگاه ترور رفيق حريرى، روز به روز بيشتر مشتنج مى‌شود. در تازه‌ترين تحول سيد حسن نصر الله، دبير کل حزب الله لبنان از مردم خواسته است که به دليل بى‌اخلاقى‌هايى که گروه تحقيق دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى مرتکب شده همکارى با آن را متوقف کند. چندى پيش اين گروه به يک درمانگاه تخصصى زنان که کار مداواى زنان مقامات حزب الله را بر عهده دارد، رفته بود و خواستار ضبط تمام پرونده‌هاى آن شده بود.

منابع خبرى همچنين گزارش دادند که وزير اطلاعات ايران پيام کتبى محمود احمدى نژاد، رئيس جمهورى ايران را نيز تسليم رئيس جمهورى سوريه کرده است.

اين روزنامه همچنين به نقل از منابع آگاه سورى خود که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، نوشت که در هر دو ديدار رئيس جمهورى سوريه بر حمايت خود از سعد حريرى براى ادامه نخست‌وزيرى‌اش تاکيد کرده و گفته است که سعد حريرى قادر است بسيارى از پرونده‌هاى حساس را شخصا اداره کند به خصوص اين که رياست جريان المستقبل را نيز بر عهده دارد و مى‌تواند رفتار بسيارى از افراد اين تشکل را کنترل کند. به گفته اين منابع عربستان سعودى نيز کاملا با اين ديدگاه سوريه موافق است و از آن حمايت مى‌کند. بشار اسد به رئيس جمهورى ايران نيز همين پيام را داده است. در درون دولت عربستان افرادى هستند که کوشش مى‌کنند، تلاش‌هاى پادشاه عربستان و رئيس جمهورى سوريه را خنثى کنند و براى رسيدن به اين هدف فشارهاى تازه‌اى را آغاز کرده‌اند.

در سفر محمود احمدى‌نژاد به بيروت سعد حريرى از ميهمان ايرانى‌اش استقبال بسيار گرمى کرد. سعد حريرى قول داده تا پايان سال جارى ميلادى حتما به ايران سفر کند و اين سفر قطعا ظرف دو ماه آينده انجام خواهد شد.

رئيس جمهورى سوريه درباره پرونده عراق نيز با نمايندگان ايران و عربستان رايزنى کرده است. بشار اسد به حيدر مصلحى گفته است که پرونده عراق جداى از پرونده لبنان بررسى مى‌شود ولى مخاطرات آن به همان اندازه حساس است.

ماه گذشته ميلادى بشار اسد سفر از پيش اعلام نشده‌اى به رياض انجام داد که اين سفر تنها دو روز پس از سفر محمود احمدى‌نژاد به بيروت صورت گرفت. در آن سفر بشار اسد در سالن تشريفات فرودگاه رياض با پادشاه عربستان درباره اوضاع عراق و سوريه به رايزنى پرداخت. در اين گفت‌وگوها دو طرف بر تشکيل حکومتى فراگير در عراق که نماينده همه جريان‌هاى سياسى عراقى باشد تاکيد کردند.

گفته مى‌شود سوريه وتوى خود را از نورى مالکى برداشته ولى همچنان ترجيح مى‌دهد فرد ديگرى به جاى او نخست‌وزير عراق شود. موضع عربستان و ديگر کشورهاى عربى نيز موضعى مشابه است. اين در حالى است که ايران از نخست‌وزيرى نورى مالکى حمايت مى‌کند.


نظر شما :