سبزها تعیین کننده انتخابات برزيل

۰۹ آبان ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۴ کد : ۹۱۷۳ اخبار اصلی
شهروندان برزیل امروز یکشنبه، به پای صندوق‌های رای می‌روند تا رئیس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کنند. این دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل است و مردم این کشور برای گزینش جانشین لولا دا سیلوا، رئیس جمهور کنونی برزیل به ديلما روسف نامزد مورد حمایت او یا خوزه سرا رای خواهند داد.
سبزها تعیین کننده انتخابات برزيل

ديپلماسى ايرانى: شهروندان برزیل امروز یکشنبه، به پای صندوق‌های رای می‌روند تا رئیس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کنند. این دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل است و مردم این کشور برای گزینش جانشین لولا دا سیلوا، رئیس جمهور کنونی برزیل به ديلما روسف نامزد مورد حمایت او یا خوزه سرا، نامزد حزب مخالف دولت رای خواهند داد. در دور اول انتخابات ریاست جمهوری برزیل که در تاریخ سوم اکتبر (11 مهر ماه) سال جاری برگزار شد، روسف و سرا به ترتیب با کسب 47 و 32 درصد آرا بیشترین آرا را کسب کردند.

برندۀ اين انتخابات روز اول ژانويه (۱۱ دى ماه) به عنوان رييس جمهورى جدید برزيل سوگند ياد خواهد کرد. با توجه به اين که شرکت در انتخابات در برزيل اجبارى است حدود ۱۳۶ ميليون نفر در اين انتخابات شرکت خواهند کرد. انتخابات در برزیل به صورت الکترونیک برگزار می‌شود و پیش بینی می‌شود نتیجه آرای مردم تا چند ساعت پس از پایان رای گیری مشخص شود.

ديلما روسف

ديلما روسف که ۶۲ سال سن دارد، عضو حزب کارگران است و از سال 2005 تا سال جاری میلادی سمت ریاست دفتر لولا را داشته است او در دور اول انتخابات موفق به کسب ۴۷ درصد آرا شد، در حالی که  برای پیروزی در انتخابات به نیمی ‌از آرا نیاز داشت. در صورت پیروزی او نخستین زنی خواهد بود که به ریاست جمهوری برزیل می‌رسد.

خانم روسف از حمایت لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور کنونی برزیل، برخوردار بوده است و قول داده در صورت پیروزی به سیاست‌های اقتصادی آقای لولا ادامه دهد. خانم روسف، رهبر سابق چریک‌های مارکسیست در دهه‌های 1960 و 1970، سرگرم مبارزه مسلحانه علیه رهبران نظامی‌ برزیل بود و مدت سه سال را در زندان گذراند.

تحلیلگران می‌گویند خانم روسف مبارزات انتخاباتی خوبی را در پیش گرفت و از محبوبیت بالای آقای لولا نیز بهره‌مند شد. حزب حاکم کارگران برزیل، توسط رهبران چپ گرا و تندرو اتحادیه کارگران پایه‌گذاری شد و گفته می‌شود که برخی از اعضای این حزب هنوز بر این باورند که رسانه‌ها و بخش‌های عظیمی ‌از اقتصاد این کشور باید تحت نظارت دولت باشد.

آقای لولا که بدلیل محدودیت قانونی نمی‌توانست برای دور سوم نامزد ریاست جمهوری شود نیز پیش بینی کرده بود که این انتخابات به دور دوم کشیده شود.

خوزه سرا

رقيب روسف، خوزه سرا از حزب سوسيال دموکراتى است که در دور اول انتخابات ۳۳ درصد آرا را کسب کرد. خوزه سرا ۶۸ ساله که یکی از سیاستمداران کار کشته برزیلی است، پیش از این فرماندار ایالت سائوپائولو و وزیر بهداشت برزیل بوده است. او قول داده مدیریت کشور را ارتقا دهد.

آخرین نظرسنجی‌ها

آخرین نظرسنجی‌ها از افزایش محبوبیت روسف در بین رای دهندگان حکایت دارد. در آخرین نظرسنجی که نتایج آن روز جمعه منتشر شده، روسف با کسب 50 درصد از رقیب خود پیش افتاده است، در حالی که امید سرا برای ریاست جمهوری با 40 درصد آرا کمتر شده است. آقای سرا می‌گوید ترجیح می‌دهد به نتیجه نظرسنجی اعتنا نکند زیرا نتیجه انتخابات از صندوق‌های رای خارج خواهد شد. کارشناسان با اشاره به رضایت هشتاد درصدی مردم برزیل از عملکرد حزب حاکم، پیروزی آقای سرا را در انتخابات بسیار مشکل می‌دانند.

سبزها تعیین کننده‌اند

کارشناسان همچنین می‌گویند آرای بیست میلیون نفری که در دور اول انتخابات به مارینا سیلوا، کاندیدای حزب سبز رای داده بودند در تعیین نتیجه انتخابات حیاتی خواهد بود.

خانم سیلوا، کاندیدای حزب سبز از هیچ‌کدام از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت نکرده است. محبوبیت ناگهانی مارینا سیلوا نامزد حزب سبزها که 19/5 آرا را بدست آورد به ضرر دیلما روسف تمام شد.

وضعیت اقتصادی برزیل

برزیل هشتمین قدرت اقتصادی جهان به شمار می‌رود. لولا دا سیلوا، رئیس جمهور کنونی برزیل در هفت سال گذشته بیش از 20 میلیون نفر از جمعیت 193 میلیون نفری این کشور را از خط فقر خارج کند. در سال جاری میلادی دو میلیون شغل جدید در این کشور ایجاد شده است.

روابط برزیل با ایران

در سال های گذشته با روی کار آمدن لوئیس لولا داسیلوا رئیس جمهور چپ گرای برزیل و محمود احمدی نژاد در ایران روابط ایران و برزیل به نحو چشمگیری رشد پیدا کرده است. سفر محمود احمدی نژاد به برزیل در آبان سال گذشته و سفر لولا داسیلوا به ایران در اردیبهشت گذشته نمونه‌ای از این روابط بوده اند. لولا در سفر خود به ایران به همراه ترکیه توافقنامه‌ای برای تبادل سوخت با ایران را امضاء کردند که به بیانیه تهران معروف شد.

روابط گرم برزیل و ایران، از موضوعاتی بود که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برزیل مطرح شد. رقبای انتخاباتی لولا داسیلوا  او را به خاطر روابط با ایران مورد سوال قرار دادند. خوزه سرا، کاندیدای حزب مخالف، دولت داسیلوا را متهم کرد که روابط برزیل با جهان غرب را فدای دوستی با حکومت‌هایی چون ونزوئلا، کوبا و ایران کرده است. در پاسخ به این اتهامات، دیلما روسف کاندیدای مورد حمایت داسیلوا گفت: سیاست‌های داسیلوا درباره ایران بر پرهیز از جنگ در خاورمیانه استوار است.

خوزه سرا همچنین تاکید می‌کرد که حقوق بشر باید مسأله اصلی باشد و همه چیز به حقوق بشر مربوط است. او داسیلوا را متهم کرد که با ایران روابطش را تقویت کرده در حالی که ایران در موضوعاتی چون آزادی مطبوعات و سیاسیون مخالف دولت رفتار خوبی ندارد.

شاید همین فشارها بود که موجب شد او از محمود احمدی نژاد بخواهد که به سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به اعدام در ایران، اجازه دهد که به این کشور پناهنده شود.


نظر شما :