سیاست و اطلاعات در آمریکا

۰۸ آبان ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۷ کد : ۹۱۵۶ کتابخانه
کتاب «سیاست و اطلاعات (مطالعه موردی ایالات متحده امریکا)» پژوهشی در مورد نقش و جایگاه نهادهای اطلاعاتی در نظام‌های سیاسی است.
سیاست و اطلاعات در آمریکا

ديپلماسى ايرانى: کتاب «سیاست و اطلاعات (مطالعه موردی ایالات متحده امریکا)» در واقع پژوهشی در مورد نقش و جایگاه نهادهای اطلاعاتی در نظام‌های سیاسی است. این کتاب به دنبال ارائه شناختی کوتاه از مفهوم اطلاعات و رابطه آن با سیاست و کارکردهای این ابزار در نظام‌های سیاسی است. این کتاب همچنین در صدد است تا رابطه میان دو متغیر سیاست و اطلاعات را از طریق مطالعه موردی وضعیت جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا تبیین کند. در این پژوهش نشان داده می‌شود که فرایندهای سیاسی جامعه آمریکا، از استلزامات حرفه‌ای نهادهای اطلاعاتی در سرنوشت این نهادها موثرترند.

فرضیه اصلی این پژوهش این است که «اطلاعات، متغیری وابسته به سیاست است». این کتاب در صدد توضیح این مطلب است که اطلاعات متغیری سیاست محور و همواره به هدایت سیاست نیازمند است و بدون وجود دستور کاری سیاسی، اهداف خود را تشخیص نمی‌دهد. نویسنده این کتاب معتقد است که چشم اندازها و اهداف اطلاعات ( در ابعاد مختلف ماموریتی و ساختاری) عمیقا تحت تاثیر سیاست و تحولات آن قرار دارد.  

در این کتاب سعی شده است جامعه اطلاعاتی آمریکا و تحولات آن بعد از 11 سپتامبر مورد بررسی قرار گیرد و هدف آن، ضمن ارائه شناخت از علل تحولات جامعه اطلاعاتی، استراتژی‌های اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی ایالات متحده، وضعیت فعلی جامعه اطلاعاتی آن کشور و تحولات ایجاد شده در آن از سال 2000 تا 2007، بررسی فرضیه کلان پژوهش در خصوص رابطه سیاست و اطلاعات با مطالعه موردی ایالات متحده آمریکا است

این کتاب در هشت فصل تدوین شده که عناوین فصول این کتاب عبارتند از:

فصل اول: کارکردهای سازمان اطلاعاتی در نظام سیاسی

فصل دوم: مروری بر تاریخچه و روند تکامل جامعه اطلاعاتی آمریکا

فصل سوم: دگرگونی در نظام بین الملل و تاثیر آن بر سیاست‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا

فصل چهارم: نومحافظه کاران و سیاست امنیتی – اطلاعاتی ایالات متحده

فصل پنجم: حادثه 11 سپتامبر

فصل ششم: تحول سیاست‌ها، قوانین و استراتژی‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا پس از 11 سپتامبر

فصل هفتم: تحولات ساختاری جامعه اطلاعاتی آمریکا بعد از 11 سپتامبر

فصل هشتم: نگاهی به جامعه اطلاعاتی جدید ایالات متحده آمریکا

کلمات کلیدی این کتاب عبارتند از:  امنیت ملی - ایالات متحده، سازمان اطلاعاتی - ایالات متحده و این کتاب به همت مهدی میرمحمدی، منیره اذری، عبدالمحمود محمدی لرد به رشته تحریر در آمده است. این کتاب را موسسه ی فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران در 333 صفحه و به قیمت 55000  به بازار عرضه کرده است.

این کتاب در آذرماه 1387 به چاپ رسیده و چاپ دوم آن در مهر 1388 منتشر شده است.


نظر شما :