تشکيل کميته ويژه برخورد نظامى با تهران در تل آويو

۰۳ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۸ کد : ۹۱۰۰ اخبار اصلی
در اسرائيل همگان قاطعانه اصرار دارند که تمام گزينه‌ها براى مقابله بر روى ميز قرار دارد. هيچ کس هيچ گزينه‌اى را خارج از دور نمى‌داند و همزمان کميته اى در وزارت امور خارجه تل آويو کار خود را آغاز کرده که...
تشکيل کميته ويژه برخورد نظامى با تهران در تل آويو

 

ديپلماسى ايرانى: چگونه ايران را بمباران کنيم؟ روزنامه اسرائيلى جورزالم پست در تازه‌ترين گزارش خود از برنامه هسته‌ اى ايران و دغدغه‌هاى اسرائيل درباره اين مساله مى‌نويسد: وزارت امور خارجه رژيم اسرائيل به بررسى گزينه‌هاى پيش روى براى حمله به ايران مى‌پردازد. همگان در اسرائيل به فرداى روزى فکر مى‌کنند که ايران تسليحات هسته اى را در آغوش کشيده است. تهران با در اختيار داشتن بمب هسته اى تبديل به مصيبتى براى اسرائيلى‌ها مى‌شود و تل‌آويو از هم اکنون مى‌داند که بايد خود را براى رويارويى با اين حقيقت آماده کند.

در اسرائيل همگان قاطعانه اصرار دارند که تمام گزينه‌ها براى مقابله بر روى ميز قرار دارد. هيچ کس هيچ گزينه‌اى را خارج از دور نمى‌داند و همزمان کميته اى در وزارت امور خارجه تل آويو کار خود را آغاز کرده که اما و اگرهاى حمله نظامى به ايران را بررسى مى‌کند. افشاى خبر آغاز به کار اين کميته در حقيقت نشان داد که اسرائيل تا چه اندازه نگران برنامه هسته اى ايران است و تا چه اندازه بحث حمله نظامى به ايران براى اين کشور جدى است. اسرائيل خود را براى روزى مهيا مى‌کند که از خواب برمى‌خيزد و با ايران هسته اى روبه رو مى‌شود. رهبران تل آويو مى‌دانند که نمى‌توانند صبح آن روز به فکر چاره باشند بايد براى پيروزى در اين بازى پيش از آغاز نيمه دوم برنامه ريزى کرد.

يک مقام اسرائيلى در اين باره مى‌گويد: شما بايد خودتان را براى رويارويى با يک مصيبت مهيا کنيد و اين در حالى است که هر روز در دل زمزمه مى‌کنيد که اين اتفاق نخواهد افتاد.

ما تمام تسليحات را در اختيار داريم و البته مطمئن نيستيم که نيازى به شليک پيدا خواهيم کرد يا خير؟ وزارت امور خارجه رژيم اسرائيل تنها نهادى نيست که اين روزها خود را براى بررسى گزينه‌هاى پيش روى براى حمله به ايران مهيا مى‌کند. شوراى امنيت ملى هم در حال بررسى همين مساله است. قريب به يک سال است که بحث پرونده هسته اى ايران در راس قرار دارد و در تمام طول اين مدت جهانيان با خود اين پرسش را تکرار کرده‌اند که آيا ايران هسته اى مى‌شود؟ آيا ايران در نهايت تسليحات هسته اى را در آغوش مى‌کشد؟ اکنون همه به دنبال اين پرسش هستند که چگونه مى‌توان با اجماع همگانى ايران را در مسير دلخواه قرار داد. در ايالات متحده اما اوضاع کاملا متفاوت است.

همگان از جمهورى‌خواهان تا دموکرات‌ها اين پرسش را مطرح مى‌کنند که چگونه با ايران هسته اى زندگى کنيم؟ هيچ کس به دنبال حمله نظامى به ايران و درگير شدن در نبردى ديگر در خاورميانه نيست. کم نيستند منتقدانى که اعتقاد دارند بايد با ايران هسته اى مقابله کرد و جنگ را اجتناب ناپذير مى‌دانند. آمريکايى‌ها اعتقاد دارند که مى‌توانند همان روزهايى را که با اتحاد جماهير شوروى داشتند با ايران هم تجربه کنند. کاخ سفيد نشين‌ها اصرار دارند که مى‌تواند با ايران جنگيد اما نه با ابزار سلاح گرم.

در اسرائيل اما همگان اصرار دارند که نمى‌توان ايران هسته اى را در هيچ شرايطى پذيرفت. براى اسرائيلى‌ها ايران هسته اى هيچ جنبه مثبتى ندارد. وزارت امور خارجه اين رژيم تمام سناريوهاى پيش روى را در نظر مى‌گيرد. در اسرائيل کميته هاى متفاوتى براى بررسى احتمالات نه تنها در برابر ايران که در برابر فلسطين و لبنان هم تشکيل شده است. به عنوان نمونه با بالا گرفتن بحث در خصوص احتمال مراجعه تشکيلات خودگردان فلسطين به سازمان ملل براى اعلام استقلال يک جانبه، اسرائيلى‌ها کميته اى را براى بررسى اين احتمال تشکيل داده‌اند.
 


نظر شما :