معادله احمدى‌نژاد، سعد حريرى و جريان مقاومت

۱۶ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۶ کد : ۹۰۱۶ گفتگو
يادداشت اختصاصى نبيل بو منصف، روزنانه نگار لبنانى براى ديپلماسى ايراني.
معادله احمدى‌نژاد، سعد حريرى و جريان مقاومت

ديپلماسى ايرانى: محمود احمدى‌نژاد، رئيس جمهورى ايران در سفرى بى‌سابقه به بيروت آمد. سفرى متفاوت با بسيارى از سفرهاى خارجى ديگر مقامات خارجى به لبنان حتى متفاوت با سفر سيد محمد خاتمى، رئيس جمهورى سابق ايران. 

با اين حال هر چه پيش آيد در نهايت جاى پاى ايران در لبنان مستحکم و خلل‌ناپذير است. چه احمدى‌نژاد رئيس جمهورى ايران باشد چه کسى ديگر. نفوذ ايران در لبنان به انداره‌اى بالا است که از ايران هر کسى وارد لبنان شود، نفوذ ايران را در لبنان به خوبى نمايش مى‌دهد. لبنان براى ايران به مکانى براى رو در رويى با دشمنان خارجى‌ و منطقه‌اى‌اش تبديل شده است و همين موضوع باعث مى‌شود تا نفوذ و جايگاه ايران در لبنان روز به روز بيشتر شود. اگر چه سفر احمدى‌نژاد به لبنان اين نفوذ را بيش از پيش نشان داد و مانور ديپلماتيک ايران را در منطقه به خوبى به رخ کشيد.

اما اين موضع ايرانى است. اوضاع را در لبنان چگونه مى‌توان تصور کرد؟ اوضاع لبنان به گونه ديگرى است. اين بار لبنانى‌ها نسبت به تحولات خارج از مرزهايشان موضع‌گيرى روشنى اتخاذ کردند! به اين معنى که همه با هم حتى آنهايى که از سفر احمدى نژاد انتقاد مى‌کردند، زير تخت او را گرفتند و بى توجه به انتقادهاى غربى براى او سنگ تمام گذاشتند. همان طور که ديديم حتى سمير جعجع هم در استقبال از او شرکت کرد.

شايد اين برخورد در وهله نخست براى ما غير قابل قبول باشد اما بروز چنين برخوردى از سوى لبنانى‌ها دلايل بسيارى دارد. دلايلى که باعث مى‌شود تا کار از روسا و انتظاراتى که از آنها مى‌رود، بسيار فراتر باشد. سه دليل براى اين تغيير رفتار لبنانى‌ها مى‌توان متصور بود. اتفاقا هر سه اين دلايل نشان مى‌دهد که سفر احمدى نژاد به لبنان مثبت بود و بسيارى از اصول مثبت در کشور را تثبيت کرد.

اين دلايل همچنين باعث شدند تا احمدى نژاد هم‌زمان در قالب هم يک رئيس جمهور رسمى و هم يک رهبر انقلابى از او استقبال شود. يکى از دلايل اين است که وى در لبنان بر حفظ آرامش تاکيد کرد. يکى از لزوم حفظ آرامش برخورد صحيح با ميهمان است حتى اگر در لباس مخالف با او باشيد.

سفر احمدى نژاد به لبنان را نبايد صرفا با نگاه ايرانى سنجيد. بر اساس واقعيتى که در لبنان وجود دارد، شيوه برخورد با بحران هم در ايران و هم در لبنان يکسان است. از اين رو سخنرانى‌اى که احمدى‌نژاد در لبنان انجام داد و سخنانى که ايراد کرد باعث شد تا دولت و مقاومت هر دو در يک سطح قرار بگيرند و همين دليلى مى‌شود تا برخورد رهبران لبنانى با رئيس جمهورى ايران در يک سطح قرار بگيرد.

دليل ديگر شفافيت در برخورد و استقبال حزب الله از رئيس جمهورى ايران است. حزب الله با استفاده از نفوذ و تاثيرگذارى سياسى و جايگاه دينى‌اى که در لبنان دارد، اکنون به مرحله‌اى رسيده که با خيال آسوده و بدون هيچ مخفى‌کارى يا پنهان‌کارى‌اى راحت حرفش را مى‌زند. سيد حسن نصرالله تاکيد کرد که "پروژه ايرانى" پروژه‌اى خاص است که با ديگر پروژه‌هاى تعريف شده براى لبنان متفاوت است.

پيش از اين هميشه همه به دنبال اين بودند که ببينند موضع ايران در قبال لبنان و تحولات آن چيست. همچنين مواضع حزب الله را به دقت زير نظر مى‌گرفتند تا ببينند اين حزب چه برنامه و استراتژى‌اى دارد. در اين ميان کمتر کسى مى‌پرسيد موضع دولت لبنان چيست. سفر احمدى نژاد و رفتار دولت لبنان و رهبران سياسى متمايل به آن اکنون باعث شده تا همه جوياى موضع دولت نيز بشوند.


نظر شما :