امریکا، بازنده بازی لبنان

۰۱ آبان ۱۳۸۹ | ۱۳:۱۲ کد : ۸۹۹۰ اخبار اصلی
سفر پرماجرای محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به لبنان بعد از دو روز و انجام ...
امریکا، بازنده بازی لبنان

دیپلماسی ایرانی: سفر پرماجرای محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به لبنان بعد از دو روز و انجام برنامه‌های سفر به پایان رسید. سفری که با استقبال گسترده لبنانی‌ها مواجه شد و بیش از همه امریکا را عصبانی کرد.

مقامات امریکایی در جریان این سفر متوجه عمق نفود جمهوری اسلامی‌ایران در لبنان شدند و فهمیدند که نفود ایران تا کنار مرزهای لبنان و اسرائیل گسترش یافته است. سخنرانی رئیس جمهور در بنت جبیل و نصب عکس آیت الله خامنه‌ای و پرچم ایران در یکی از مناطق مرزی لبنان و اسرائیل نمادهای هشدار دهنده‌ای از نفوذ ایران برای ایالات متحده و اسرائیل به حساب می‌آمدند.

گرچه ایالات متحده تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انجام این سفر انجام داد و با هشدارهای امنیتی به اتباعش در لبنان، سعی کرد به افکار عمومی ‌القا کند که در صورت انجام این سفر، تنش‌هایی در منطقه به وجود خواهد آمد، اما این نه دولت لبنان و نه مقامات ایرانی به این تلاش‌ها وقعی ننهادند.

بعد از جریانات مربوط به دادگاه ترور رفیق حریری و درگیری‌های مرزی حزب الله و اسرائیل و در پی آن اقدام امریکا در قطع کمک‌های این کشور برای تجهیز ارتش لبنان، ایران اعلام کرد که آمادگی تجهیز ارتش لبنان را دارد. این جا بود که امریکا اولین نشانه‌های شکست در بازی لبنان را احساس کرد، لبنانی که به جهت داشتن مرزهای مشترک با اسرائیل مهم ترین تهدید برای این کشور محسوب می‌شود.

تجهیز ارتش لبنان توسط ایران، زنگ خطرها را برای اسرائیل و امریکا به صدا در آورد و حالا با سفر محمود احمدی نژاد به لبنان و بازدید و سخنرانی او در مناطق مختلف این کشور خصوصا حضور در مناطق جنوبی لبنان عمق نفود استراتژیک ایران را به امریکا و اسرائیل فهماند.

استقبال گروه‌های مختلف سیاسی لبنان از رئیس جمهور ایران بی اعتباری سخنان فیلیپ کراولی، سخنگوی کاخ سفید را مشخص کرد. او گفته بود که کشورهایی مثل ایران و گروه‌هایی مثل حزب الله وجود دارند که سعی می‌کنند اقتدار ملی دولت لبنان را تضعیف کنند و سفر احمدی نژاد به لبنان می‌تواند تنش‌ها در منطقه را تشدید کند. اما دیدار مقامات لبنانی از میشل عون، نبیه بری و سعد حریری گرفته تا سید حسن نصرالله با مقامات ایرانی نشان داد که اکثر قریب به اتفاق گروه‌های لبنانی از گسترش مناسبات با ایران راضی و خشنود هستند.

امریکا بعد از سفر احمدی نژاد به لبنان خود را بازنده بازی لبنان می‌بیند. مقامات امریکایی که تصور می‌کردند ارتباط لبنان با ایران به مناسبات حزب الله و ایران محدود می‌شود، در این سفر با ایرانی مواجه شدند که با همه گروه‌های سیاسی لبنان رابطه حسنه دارد.


نظر شما :