همه براى مذاکره آماده‌اند ولى زمان تعيين نمى‌شود!

۲۷ مهر ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۱ کد : ۸۹۵۹ اخبار اصلی
سخنان ديروز فيليپ کراولى، سخنگوى وزارت خارجه امريکا درباره آمادگى ايران...
همه براى مذاکره آماده‌اند ولى زمان تعيين نمى‌شود!

ديپلماسى ايرانى: سخنان ديروز فيليپ کراولى، سخنگوى وزارت خارجه امريکا درباره آمادگى ايران براى آغاز مذاکرات در اواخر اکتبر يا اوايل نوامبر باعث شد که امروز تهران گروه 1+5 را به بى‌تحرکى و عدم جديت براى از سرگيرى مذاکرات متهم کند.

فيليپ کراولى روز گذشته در واکنش به سخنان متکى که گفته بود ايران آمادگى دارد در اواخر اکتبر يا اوايل نوامبر گفت‌وگو ها با 1+5 را آغاز کند، گفته بود اگر تهران آمادگى شروع مذاکرات را دارد کافى است تلفن را بردارد و تاريخ مذاکرات را مشخص کند.

اين سخنان سخنگوى وزارت خارجه امريکا موجب موضع‌گيرى رامين مهمانپرست سخنگوى وزارت خارجه جمهورى اسلامى‌ ايران شد. او در مصاحبه مطبوعاتى هفتگى خود درباره مذاکرات ايران با 1+5 گفته است: ما در حاشيه مجمع عمومى ‌سازمان ملل در نيويورک آمادگى خود را اعلام کرده و حتى گفتيم که اين نشست در سطح وزراى خارجه و در حضور رئيس‌جمهور ايران برگزار شود اما ظاهراً طرف مقابل براى مذاکره آمادگى نداشت.
ما اين محدوده زمانى را مطرح کرديم و اگر طرف مقابل ما علاقه‌مند مذاکرات باشد، بايد تحرک و جديت بيشترى داشته باشد تا اين مسئله به مرحله اجرايى برسد.

ابوالفضل زهره‌وند معاون رسانه‌اى سعيد جليلى نيز که به جاى او در همايش ديروز مشاوران جوان رياست جمهورى شرکت کرده بود، در جواب خبرنگاران درباره مذاکرات وين گفت: ما در ارتباط با مذاکرات وين منتظر پاسخ گروه وين و آمادگى آن‌ها هستيم و در حال حاضر توپ در زمين گروه وين است و بنا بر عرف ديپلماتيک آن‌ها بايد به ما پاسخ دهند.

سخنان زهره‌وند درباره مذاکره با گروه 1+5، ياد آور مواضع احمدى نژاد بعد از تصويب قطعنامه 1929 است. او در اين رابطه گفته است ايران درباره ترکيب مذاکرات با 1+5 بحث دارد. اين گروه مى‌تواند 1+8 يا 1+3 يا 1+19 باشد چرا که قرار است در مورد موضوعات جهانى بحث شود. در اين ارتباط نيز ما اعلام آمادگى کرده‌ايم و اين که باب مذاکره باز است. ولى آن چه که مهم است بايد چارچوب، مسير و هدف مذاکره روشن و شفاف باشد. مذاکره به‌ماهو مذاکره ارزشى از نظر ما ندارد و وقت تلف کردن است. اروپايى‌ها که مى‌گويند مى‌خواهند مذاکره کنند و مى‌گويند آماده مذاکره هستيم، بسم‌الله. ما نيز اعلام کرده بوديم که آماده مذاکره هستيم.

على لاريجانى رئيس مجلس شوراى اسلامى ‌هم امروز با اشاره به آمادگى ايران براى گفت و گو و مذاکره گفته است من معتقدم که روابط بايد بر مبناى احترام متقابل باشد و ما بارها گفته‌ايم که براى مذاکرات درباره برنامه هسته‌اى ايران آماده‌ايم. آن‌ها ما را درک نمى‌کنند زيرا به دنبال اهداف متفاوتى هستند. اما نمى‌توانند ما را بترسانند.

به نظر مى‌رسد ايران و 1+5 هر کدام سعى دارند توپ تعيين زمان مذاکره را به زمين ديگرى بيندازند که اين مسئله نشان از جدى نبودن دو طرف براى آغاز مذاکرات است.


نظر شما :