دیپلماسی فوتبال

۲۰ مهر ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۱ کد : ۸۹۴۸ اقتصاد و انرژی
پیوستگی سیاست و ورزش در دنیای امروزچیزی نیست که قابل کتمان باشد. کشورها از ورزش برای تعاملات دیپلماتیک خود استفاده می‌‌‌‌کنند. با این حال گاه اتفاق می‌‌‌‌افتد که کشورها از روابط سیاسی خود برای ورزش خود استفاده می‌‌‌‌کنند.
دیپلماسی فوتبال

دیپلماسی ایرانی: پیوستگی سیاست و ورزش در دنیای امروزچیزی نیست که قابل کتمان باشد. کشورها از ورزش برای تعاملات دیپلماتیک خود استفاده می‌‌‌‌کنند. با این حال گاه اتفاق می‌‌‌‌افتد که کشورها از روابط سیاسی خود برای ورزش خود استفاده می‌‌‌‌کنند. به نظر می‌‌‌‌رسد دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال کشورمان با تیم ملی برزیل از نمونه دوم باشد. در زمانه ای که روابط بین المللی و دیپلماتیک ایران با کشورهای دنیا تحت تاثیر قطعنامه‌های سازمان ملل وفشارهای غرب خصوصا آمریکا در وضعیت چندان مناسبی قرار ندارد روابط ایران و برزیل در سالهای گذشته رو به افزایش بوده است.

از سوی دیگر در وضعیتی که بسیاری از کشورها برای بازی دوستانه با تیم ملی فوتبال کشورمان دست رد به سینه مقامات فدراسیون می‌‌‌‌زنند، وقوع این دیدار اتفاقی است که ردی در سیاست دارد. در زمانی که تیم‌هایی نظیر مالی، لاتزیو و ارمنستان مهمترین کشورهایی بوده اند که در سالهای گذشته حاضر شده اند در مقابل تیم کشورمان بازی دوستانه انجام دهند بازی با برزیل شگفتی است که قطعا بی دلیل نیست. به نظر می‌‌‌‌رسد روابط گرم ایران و برزیل در سالهای گذشته تاثیر خود را بر روابط فوتبالی دو کشور گذاشته است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در مورد نقش روابط سیاسی ایران و برزیل در فراهم شدن دیدار تیم‌های ملی این دو کشور گفت: «ورزش و همکاری‌های ورزشی در روابط کشورها نقش بسیار خوب و مهمی‌‌‌‌را ایفا می‌‌‌‌کند. از نظر ما ورزش یک بحث مهم در دیپلماسی عمومی‌‌‌‌است. دستگاه سیاست خارجی باید در این زمینه هم فعال باشد. معتقدم که روابط سیاسی می‌‌‌‌تواند حتما در خدمت ورزش هم باشد. در قبل هم از روابط سیاسی برای ارتقای همکاری‌های ورزشی استفاده شده است.» او ادامه داد: «روابط خوب سیاسی ما با برزیل در فراهم شدن مسابقه با تیم ملی فوتبال این کشور حتما تاثیر داشته است.» علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال نیز گفت که رابطه نزدیک دو دولت در برگزاری این بازی بی تاثیر نبوده است.

«آنتونيو اسپينولا سالگادو» سفير برزيل در ايران نیز، با اشاره به بازى دو تيم برزيل و ايران که فردا پنجشنبه در ابوظبى برگزار مى‌شود، گفت: روابط ايران و برزيل در دوران لولا و احمدى‌نژاد رؤساى جمهور دو کشور بسيار ارتقا يافته و اين بازى نشان دهنده سطح بالاى اين روابط است.

با روی کار آمدن لوئیس لولا دوسیلوا رئیس جمهور چپ گرای برزیل و محمود احمدی نژاد در ایران روابط ایران و برزیل به نحو چشمگیری رشد پیدا کرد. سفر محمود احمدی نژاد به برزیل در آبان سال گذشته و سفر لولا دوسیلوا به ایران در اردیبهشت گذشته نمونه ای از این روابط بوده اند. لولا در سفر خود به ایران به همراه ترکیه توافقنامه ای برای تبادل سوخت با ایران را امضاء کردند که به بیانیه تهران معروف شد.


( ۱ )

نظر شما :