تا برق هسته اى به شبکه وارد نشود از مذاکره خبرى نيست

۱۹ مهر ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۰ کد : ۸۹۴۵ اقتصاد و انرژی
اقدامات مربوط به راه اندازى نيروگاه بوشهر يکى پس از ديگرى در حال انجام است و على اکبر صالحى رئيس سازمان انرژى اتمى، وعده داده است که برق توليدى نيروگاه بوشهر در آذرماه وارد شبکه برق کشور خواهد شد.
 تا برق هسته اى به شبکه وارد نشود از مذاکره خبرى نيست

ديپلماسى ايرانى: اقدامات مربوط به راه اندازى نيروگاه بوشهر يکى پس از ديگرى در حال انجام است و على اکبر صالحى رئيس سازمان انرژى اتمى، وعده داده است که برق توليدى نيروگاه بوشهر در آذرماه وارد شبکه برق کشور خواهد شد.

روز گذشته يکى ديگر از تست هاى مربوط به راه اندازى نيروگاه اتمى بوشهر يعنى تست ماشين سوخت با موفقيت انجام شد. محمود جعفرى، مجرى طرح نيروگاه بوشهر در گفت و گو با ايسنا گفته است نيروگاه در وضعيت کارى مناسبى است. شست و شوى استخر سوخت و رآکتور انجام شده و در حال آماده شدن براى اسيد شويى و پس از آن بلافاصله انتقال باقيمانده مجتمع هاى سوخت اصلى به داخل استخر جنب رآکتور آغاز مى شود. تست ماشين سوخت به وسيله سوخت هاى مجازى انجام مى شود. از طريق ماشين سوخت تعدادى از سوخت هاى مجازى در داخل استخر در زير آب جابه جا مى شوند تا ماشين سوخت گذار تست خود را در رابطه با عمليات زير آب انجام دهد.

اقدام روسيه براى راه اندازى نيروگاه بوشهر بعد از سال ها وعده و وعيد اين کشور براى انجام اين کار ‌در شرايطى که ايران متحمل شديدترين تحريم هاى بين المللى و يک جانبه به دليل فعاليت هاى هسته اى اش شده بود و با بيشترين فشارهاى بين المللى براى توقف برنامه هسته اى خود مواجه بود، در ابتدا جاى تعجب داشت. اما اکنون با به تعويق افتادن مذاکرات هسته اى ميان ايران و غرب و احتمال شروع اين مذاکرات در نوامبر که اتفاقا زمان وارد شدن برق نيروگاه بوشهر به شبکه برق ايران است، شايد راحت تر بتوان دليل اين اقدام روسيه را دريافت.

وزراى خارجه گروه 1+5 بعد از نشست اين گروه در نيويورک در بيانيه خود بر حق ايران در برخوردارى از انرژى صلح آميز هسته اى تاکيد کردند، اما هم زمان از ايران خواستند که درباره نظامى نبودن برنامه هسته اى خود دلايل قابل قبولى به کشورهاى جهان ارائه کند و به نگرانى هاى آن ها در اين زمينه پاسخ مناسبى بدهد.

طرف غربى که على رغم ابراز تمايل براى برگزارى مذاکرات با ايران تا کنون اقدام عملى براى شروع اين گفت و گوها انجام نداده است و حتى اعلام آمادگى ايران را هم در نيويورک براى برگزارى نشست گروه 1+5 با ايران در سطح وزراى خارجه بى پاسخ گذاشته است، در روزهاى اخير و بعد از اظهارات متکى درباره اين که اواخر اکتبر يا اوايل نوامبر زمان مناسبى براى شروع گفت و گوهاست، توپ تعيين زمان مذاکرات را به زمين ايران انداخته و از ايران خواسته است زمان دقيق مذاکرات را معين کند.

به نظر مى رسد در پس اين تعلل غربى ها براى از سرگيرى مذاکرات با ايران، در حالى که ايران از سپتامبر آمادگى خود را براى شروع گفت و گوها اعلام کرده است، هدفى نهفته باشد و آن هم بهره بردارى از نيروگاه بوشهر است.

روسيه در راستاى سياست هاى گروه 1+5 در جهت فشار به ايران براى تعليق غنى سازى ‌دست به افتتاح نيروگاه بوشهر زد تا ايران ديگر نتواند غرب را متهم کند که مخالف دست يابى ايران به انرژى هسته اى صلح آميز است. روسيه نيروگاه بوشهر را افتتاح کرد و کشورهاى غربى تا زمان وارد شدن برق هسته اى به شبکه برق ايران مذاکرات را به تعويق خواهند انداخت تا وقتى بر سر ميز مذاکره با ايران مى نشينند به ايران بگويند، ‌اين هم از انرژى صلح آميز هسته اى، غنى سازى را متوقف کنيد!


نظر شما :