جايزه نوبل صلحِ؛ عرصه تقابل آمريکا با چين

۱۷ مهر ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۱ کد : ۸۹۱۸ آسیا و آفریقا
«باراک اوباما» رييس جمهور آمريکا از تصميم اعطاى جايزه صلح نوبل امسال به «ليو شيائوبو» مخالف دولت چين استقبال کرده و وى را نامزدى شايسته‌تر از خود براى اين جايزه شمرد.
جايزه نوبل صلحِ؛ عرصه تقابل آمريکا با چين

ديپلماسى ايرانى: در حالى که سخنگوى وزارت خارجه چين اعطاى جايزه صلح به يک مخالف دولت چين را مغاير با اهداف نوبل عنوان کرد اما آمريکا از اين اقدام کميته جايزه صلح نوبل استقبال کرد. «باراک اوباما» رييس جمهور آمريکا از تصميم اعطاى جايزه صلح نوبل امسال به «ليو شيائوبو» مخالف دولت چين استقبال کرده و وى را نامزدى شايسته‌تر از خود براى اين جايزه شمرد.

باراک اوباما از شيائوبو به عنوان منتقد سرسخت دولت و از فعالان حقوق بشر چين ياد کرد و اين در حالى است که دولت چين اعلام مى‌کند که اين تبعه مجرمى است که به دليل نقض قوانين چين توسط نهاد قضايى اين کشور به حبس محکوم شده بود.

امسال جايزه صلح نوبل سال 2010 به اين نويسنده 54 ساله و از فعالان سياسى دولت چين تعلق گرفت که هم اکنون در زندان به سر مى‌برد. اوباما در بيانيه‌اى که از سوى کاخ سفيد منتشر شد؛ تاکيد کرده است که از تصميم کميته جوايز نوبل به خاطر اعطاى جايزه صلح به ليو شيائوبو استقبال مى‌کند.

اوباما خاطرنشان کرد: با اين انتخاب کميته نوبل کسى را برگزيد که بلندگوى خوش‌آواز و شجاع ارزش‌هاى عمومى است. اوباما افزود: شيائوبو با تکيه به روش‌هاى مسالمت آميز از ارزش‌هايى چون دموکراسى، حقوق بشر و قانون سالارى به دفاع برخاسته است.

در همين حال سخنگوى دولت چين نسبت به مواضع غرب از جمله آمريکا در زمينه اعطاى جايزه صلح نوبل سال 2010  ميلادى به تبعه چينى مخالف دولت واکنش نشان داد. «ماجائو شو» سخنگوى وزارت خارجه چين گفت که اعطاى جايزه صلح به يک مخالف دولت چين مغاير با اهداف اين جايزه است. وى خاطرنشان کرد که جايزه صلح نوبل بايد به افرادى که در راستاى کمک به همبستگى مردم، ترويج دوستى کشورها، مساعدت به خلع سلاح‌هاى هسته‌اى و تبليغ صلح در جهان تلاش مى‌کنند، اعطا شود.

ما جائو شو اعلام کرد که عملکرد اين فعال سياسى ضد دولت چين مخالف با اصول جايزه صلح نوبل است. سخنگوى وزارتخارجه چين همچنين با انتقاد از نروژ تاکيد کرد که اعطاى جايزه صلح نوبل به يک مجرم، به روابط چين و نروژ لطمه وارد مى‌کند. گفته مى‌شود که چين شب گذشته سفير نروژ در پکن را به وزارت خارجه احضار کرد و مراتب اعتراض خود را از اعطاى جايزه صلح نوبل به يک فعال سياسى در چين به وى ابلاغ کرد.

«گير لوندستاد»، دبير کميته جايزه نوبل روز جمعه اعلام کرد که اين کميته در نظر دارد جايزه صلح نوبل سال جارى ميلادى را به «ليو شيائوبو» مبارز چينى اعطا کند. شيائوبو چهره‌اى سياسى است که در تظاهرات سال 1989 ميدان «تيان آن من» شرکت کرده و سال‌هاى متمادى براى برقرارى حقوق بشر در اين کشور مبارزه کرده است.

نويسنده: احمد نيکنام


نظر شما :