باراک اوباما با سارا شورد ديدار کرد

۰۹ مهر ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۸ کد : ۸۸۲۳ سرخط اخبار
باراک اوباما با سارا شورد ديدار کرد

رئیس جمهوری آمریکا، با «سارا شورد»، شهروند آمریکایی که دو هفته پیش از زندان اوین آزاد شد، دیدار کرد.
به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، کاخ سفید طى بيانيه‌اى اعلام کرد که در جريان ديدار «باراک اوباما» با «سارا شورد»، مادر شورد و مادران دو شهروند دیگر آمریکایی که همچنان در ایران زندانی هستند، حضور داشتند.
در بيانيه کاخ سفير آمده است که باراک اوباما در این دیدار تاکيد کرده است که دولت آمریکا هرآنچه در توان داشته باشد برای آزادی «شین باور» و «جاش فتال»، دو آمريکايى زندانی در ایران انجام خواهد داد.
شین باور و جاش فتال، همراه سارا شورد، 31 ماه جولاى سال گذشته در منطقه‌ای مرزی به اتهام ورود غيرقانونی به خاک ايران بازداشت شدند.

ایران دیپلمات خود را با سخنگوی بن لادن معاوضه کرد

یک وب سایت آمریکایی طی گزارشی ادعا کرد که ایران سلیمان ابوغیث یک عضو ارشد القاعده و سخنگوی سابق اسامه بن لادن رهبر گروه تروریستی القاعده را به همراه دو عضو دیگرطالبان که در ایران در حصر خانگی قرار داشته اند ، به افغانستان بازگردانده است .
به گزارش عصر ایران وب سایت " لانگ ور جورنال  به نقل از گزارش برخی رسانه های کویتی از جمله روزنامه الوطن نوشت که ایران این سه زندانی در برای معاوضه با حشمت الله عطار زاده دیپلمات ایرانی اسیر طالبان آزاد کرده است .
طی این گزارش ادعا شده که ابوغیث 39 ساله واعظ کویتی و سخنگوی اسامه بن لادن از سال 2002 و پس از اشغال افغانستان از سوی آمریکا وارد ایران شده و از سال 2003 به همراه جمع دیگری از اعضای القاعده و طالبان  در حصر خانگی بوده است و ایران برای آزادی عطارزاده دیپلمات خود طی مذاکره ای با طالبان دو عضو شبه نظامیان طالباتن و ابوغیث را به افغانستان بازگردانده است .
گفتنی است عطارزاده  دیپلمات ایرانی در پاکستان در آبان ماه سال 1387  توسط گروه های تروریستی در شمال پاکستان  ربوده شد و در فروردین ماه سال 1389 آزاد شد  . گزارش های تایید نشده حاکی است که ربایندگان وی از شبه نظامیان طالبان بوده اند .
هنوز این ادعا از سوی هیچ مقام رسمی  تایید نشده اما یک مقام آگاه اطلاعاتی آمریکا در گفتگو با وب سایت " لانگ ور جورنال " با تایید این خبر گفت که ابوغیث به طور قطع از سال 2002 به ایران گریخته بود . بر اساس این ادعا آزادی ابوغیث آخرین مرحله از آزادی سه عضو القاعده و طالبان از سوی ایران بوده است .
ابوغیث پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر به آمریکا در لیست افراد تحت تعقیب  قرار گرفته است . وی جزء معدود اعضای ارشد القاعده بود که پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر با انتشار یک نوار ویدئویی در شبکه الجزیره از 19 عضو القاعده که حملات را مرتکب شده بودند تمجید کرد و آمریکا را تهدید به ادامه حملات تروریستی کرد .
دولت کویت پس از انتشار این نوار ویدئویی  و در اثر فشارهای ایالات متحده تابعیت کویتی این شهروند خود را لغو کرد  .

صالحى: ويروس به سيستم اصلى نیروگاه نرسیده

رييس سازمان انرژى اتمى در ارتباط با جوسازى رسانه‌هاى غربى مبنى بر نفوذ ويروس به سيستم‌هاى کامپيوترى نيروگاه بوشهر گفت: از يک سال پيش اقدامات حفاظتى و مصونيت‌سازى کامپيوترها را آغاز کرديم و از دو ماه پيش نيز با پيش‌بينى‌هاى قبلى اقدامات لازم را جهت جلوگيرى از ورود ويروس تشديد کرديم.

 على‌اکبر صالحى صبح روز چهارشنبه در حاشيه‌ اهداى خون اعضاى دولت در پاسخ به سوال ايسنا ادامه داد: همان‌طور که گفتم در دو ماه اخير اقدامات مصونيت‌سازى شدت بيشترى گرفت و خوشبختانه هدفى که دشمن دنبال مى‌کرد را با اقدامات لازم ابتر کرديم، بدون اين‌که در رسانه‌ها چيزى اعلام کنيم.
وى ادامه داد: اکنون با قاطعيت مى‌گويم که على‌رغم تمامى اقدامات و خباثت‌هاى دشمنان براى وارد کردن ويروس به سيستم‌هاى هسته‌يى ما، تا امروز موفق به اين امر نشده‌اند و آن مقدار که لازم بود، پاکسازى لازم را نيز انجام داديم.
وى افزود: متخصصان سازمان انرژى اتمى و وزارت مخابرات دست به دست هم دادند، از يک اشراف و اطلاعات خوبى برخوردار شدند و به خوبى توانستند با اين ويروس مقابله کنند و اين امر باعث شد که ما به خيلى از اقدامات فنى ديگر نيز دست پيدا کنيم و کاملا مصون بمانيم.
رييس سازمان انرژى اتمى در پاسخ به سوال ديگری مبنى بر اين‌که يکى از مسوولان نيروگاه بوشهر اعلام کرده که فقط لپ‌تاپ‌هاى شخصى برخى از کارکنان اين نيروگاه هدف ويروس قرار گرفته و آلوده شده است، گفت: همان‌طور که اشاره کردم اين آلودگى به سيستم اصلى ما نرسيده و در برخى از لپ‌تاپ‌هاى شخصى مشاهده شده که اقدامات لازم نيز در اين ارتباط انجام شده ولى سيستم اصلى ما پاک است.
وى خاطرنشان کرد: متخصصان ما در اين زمينه اشراف کامل پيدا کردند و اقدامات لازم را به خوبى انجام دادند و اين باعث شده که ما با قابليت و توانمندى کامل به اين جنگ نرم‌افزارى برويم و مشکلى در اين ارتباط وجود ندارد.
 
صالحى در ادامه‌ى گفت‌وگوى خود با خبرنگاران در مورد روند فعاليت‌هاى نيروگاه بوشهر نيز گفت: اميدواريم که در هفته‌ى آينده و قبل از نيمه‌ى مهرماه انتقال سوخت به قلب رآکتور نيروگاه بوشهر را انجام دهيم و زمينه‌ى لازم در اين ارتباط فراهم شده و انشاءالله تا اواسط آبان‌ماه در قلب کاملا جاى‌گذارى مى‌شود و در قلب بسته مى‌شود و فعل و انفعالات هسته‌يى شروع مى‌شود و انشاءالله قلب رآکتور شروع به تپش مى‌کند و قلب اين رآکتور مثل قلب ملت ايران شروع به تپيدن مى‌کند.
وى هم‌چنين در پاسخ به سوالى در ارتباط با رآکتور تحقيقاتى تهران و نگرانى‌هايى که ممکن است مردم در ارتباط با رآکتور تحقيقاتى تهران و تهيه‌ى دارو در اين زمينه داشته باشند، گفت: همان‌طور که قبلا گفته بودم مردم عزيز ما نبايد نگران کمبود راديودارو در کشور باشند و ما راديوداروهاى لازم را در کشور غير از راه رآکتور تهران از راه‌هاى ديگر نيز تامين مى‌کنيم و با توجه به راه‌هايى که براى تامين راديودارو فراهم شده، ما مى‌توانيم رآکتور را حتى بيش از يک هفته خاموش نگهداريم و نياز مردم در ارتباط با راديودارو کاملا تامين مى‌شود و اگر خداى نکرده مشکلى در ارتباط با راه‌هاى ديگرى که براى تامين راديودارو ايجاد شده به وجود آيد رآکتور را مى‌توانيم کاملا روشن نگهداريم.
رييس سازمان انرژى اتمى گفت: اميدواريم تا شهريور سال آينده سوخت 20 درصد مورد نياز رآکتور تهران را تامين و توليد کنيم و در حال حاضر در مراحل اوليه‌ى تهيه‌ى اين سوخت هستيم و انشاءالله از شهريور سال آينده با تامين اين سوخت، رآکتور هر روز روشن خواهد بود.
وى هم‌چنين در پاسخ به سوالى مبنى بر اين‌که آقاى رييس‌جمهور چندى پيش در گفت‌وگويى اعلام کردند که با روس‌ها در حال رايزنى براى ايجاد نيروگاهى براى تامين 4 هزار مگاوات برق هستيم، گفت: ما با روس‌ها روابط بسيار خوبى داريم. به‌خصوص در حوزه‌ى هسته‌يى روابطمان مثبت است و از آنها به خاطر اين‌که به وعده‌هاى خود در اين ارتباط عمل کردند تشکر مى‌کنم.
صالحى گفت: ما با آنها گفت‌وگو داريم ولى اجازه بدهيد که اين گفت‌وگوها وقتى به ثمر و نتيجه رسيد آن را اعلام کنيم. ما در عرصه‌هاى مختلف با تعدادى از کشورها مختلف گفت‌وگوهاى خوبى داريم و وقتى که به نتيجه رسيد اعلام مى‌کنيم. از جمله در مورد کاربرد انرژى هسته‌يى در زمينه‌ى پزشکى با برخى از کشورهاى بزرگ گفت‌وگوهاى خوبى داشته‌ايم و به تفاهم رسيده‌ايم. هم‌چنين کاربرد انرژى هسته‌يى در زمينه‌هاى صنعتى و کشاورزى و شيرين کردن آب؛ چرا که جنوب کشور ما به آب شيرين احتياج دارد و اين پروژه‌هاى بزرگى است که انشاءالله وقتى گفت‌وگوها به نتيجه رسيد اعلام خواهيم کرد.
خبرنگارى از صالحى پرسيد که آيا اين گفت‌وگوها شامل ساخت نيروگاه نيز نمى‌شود؟ وى در پاسخ گفت: انشاءالله.
 
وى در حالى که روى تخت دراز کشيده بود و در حال خون دادن بود، در پاسخ به سوالى در مورد اهداى خون و اين‌که اهداى خون چه ربطى مى‌تواند به انرژى هسته‌يى داشته باشد؟ گفت: همه چيز از هسته و اتم است و خون نيز از هسته و اتم تشکيل شده است.
صالحى در پاسخ به اين سوال که خون دادن چه لذتى دارد؟ گفت: در هديه کردن لذتى هست که در دريافت کردن نيست.
وى در پاسخ به اين سوال که دوست داريد خونى که اهدا مى‌کنيد به چه کسى داده شود؟ گفت: به کسى که واقعا نيازمند است.

اعتراض به تقلب در انتخابات ونزوئلا

شرق- در حالی که بر اساس آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی ونزوئلا، از 165 کرسی پارلمان، دست‌کم 59 کرسی به نیروهای اپوزیسیون تعلق گرفته، اپوزیسیون به نتایج اعلام‌شده از سوی کمیسیون انتخابات، اعتراض دارد.

از نظر «رامو گوئیلرموآولدو»، رهبر اپوزیسیون نیروهای مخالف دولت، بیش از نیمی از آرا را به دست آورده‌اند. او گفت: کمیسیون انتخابات، هنوز نتایج آرای مناطقی را که اپوزیسیون در آنها طرفداران بسیاری دارد، اعلام نکرده است.
رامو، تأخیر در اعلام قطعی نتایج انتخابات را غیرقابل‌پذیرش خوانده است.

گزارش‌های بسیاری از نارسایی‌ها و احتمال تقلب و دستکاری هنگام رأی‌گیری به کمیسیون برگزاری انتخابات می‌رسد. بسیاری، از آرای بی‌صاحب، سخن می‌رانند.

احزاب اپوزیسیون با درس گرفتن از سیاست اشتباه تحریم، حزب سوسیالیست ونزوئلا، به رهبری «هوگو چاوز» را در انتخابات پارلمانی ونزوئلا به عقب راندند. حال چاوز با یک اپوزیسیون قوی بحران اقتصادی و گسترش جرم و جنایت در کشور روبه‌روست.

این در حالی است که هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، در وبلاگ خود نتایج انتخابات را موفقیت بزرگی برای حزب سوسیالیست خواند. هرچند این حزب، به اکثریت آرا در انتخابات پارلمانی دست یافته است، مردم این کشور به رئیس دولتشان نشان دادند، قضیه به این راحتی هم نیست.

وزیر خارجه بحرین: مشکلی بین ما و ایران نیست

وزیر امور خارجه بحرین گفت: از اعلام صلح‌آمیز بودن برنامه‌ی هسته‌یی ایران از سوی این کشور هم استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا شیخ‌ خالد بن احمد آل خلیفه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگو با روزنامه‌ی الحیات ـ چاپ لندن ـ در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات مشابه در بحرین و کویت آیا شاهد نفوذ ایران در این کشورها هستید؟ بیان کرد: نفوذی از سوی ایران وجود ندارد. تلاش‌هایی برای انجام اقدامات تروریستی وجود دارد اما می‌توانم بگویم که ما کاملا بر اوضاع مسلطیم، ما مستقیما ایران را به این مساله متهم نمی‌کنیم. ما ایران را متهم نمی‌کنیم.

اهم اظهارات وزیر امور خارجه بحرین را می توانید در ادامه بخوانید:

  • به خدا قسم ما نسبت به این تحریم‌ها و هر تصمیمی که از سوی محاکم بین‌المللی درباره تحریم علیه هر کشوری اتخاذ شود، پایبندیم. این چیزی است که برادران در ایران از آن مطالعند و این مساله را از ما شنیده‌اند. اما ما اکنون روابط خوبی با ایران داریم و مشکلی بین ما نیست. ما نمی‌خواهیم که ایران درباره برنامه‌ی هسته‌یی‌اش با جامعه جهانی در دشواری قرار بگیرد و این مساله را همواره تاکید می‌کنیم.
  • از اعلام صلح‌آمیز بودن برنامه‌ی هسته‌یی ایران از سوی این کشور هم استقبال می‌کنیم. آن چه ما همواره بر آن تاکید داریم آن است که شفاف‌سازی کلید (حل مشکل) است. این برای آن‌ها مطلوب‌تر است و امیدواریم که همه چیز به خیر بگذرد. مجددا اعلام می‌کنم که مشکلی بین ما و آن‌ها نیست.
  • با شما در این باره که تحریم‌ها موجب آزاررسانی یا آزار نرساندن به ایران می‌شود، موافق نیستم. نمی‌دانم اما مساله‌ای که من به آن متعهدم این است که اصل اجرا (باید از سوی) محاکم بین‌المللی باشد. نادیده گرفتن اجرای تصمیمات و قوانین بین‌المللی از سوی بحرین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) اتفاق نمی‌افتد و ما همواره نسبت به آن پایبندیم. برادران در ایران هم به این موضع احترام می‌گذارند و مایه‌ی تعجب‌شان نیست. آن‌ها به ما احترام می‌گذارند و ما هم مخالف قوانین بین‌المللی نیستیم.
  • چرا باید از انتقام ایران نگران باشیم. هیچ تهدید مستقیمی از سوی ایران وجود ندارد و ما ایرانی‌ها را می‌شناسیم. ما بهتر از هر کسی ایرانی‌ها را به واسطه روابط تاریخی با آن‌ها می‌شناسیم و همواره تماس‌ها و ارتباطات مستقیم با آن‌ها داریم. ما اصلا نگرانی در قبال آن‌ها نداریم. بین ما و آن‌ها مسائل واضح و آشکاری وجود دارد. با وجود تمامی دشواری‌هایی که بین ما و آن‌ها گاها ایجاد می‌شود موفق شدیم ساز و کاری را برای تعامل سریع با هرگونه اختلافی که ایجاد می‌شود، فراهم کنیم. ما از اوضاع بین‌المللی اطراف‌مان که باید جزو بازیگران آن باشیم صحبت می‌کنیم. (کشورهای) منطقه باید از آن چه که در آن می‌گذرد آگاه باشند. اگر قرار به حمله باشد ما با آن مخالفیم و تحت هیچ شرایطی چنین اجازه‌ای نخواهیم داد. و اگر (حمله) نباشد نوعی تفاهم وجود خواهد داشت. ما می‌خواهیم که بخشی از این تفاهم باشیم چرا که این به نفع همه‌ی ما است.


تائید سفر بشار اسد به ایران


روزنامه سورى "الوطن " نوشت: رئيس جمهور سوريه اوايل هفته آينده در رأس يک هيئت بلندپايه سياسى و اقتصادى به تهران مى‌آيد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه "الوطن " سوريه، "بشار اسد " در سفر به تهران با "محمود احمدى‌نژاد " همتاى ايرانى خود ديدار و راهکارهاى تقويت روابط دو جانبه و اوضاع منطقه خاورميانه، عراق و مسائل مورد اهتمام دو کشور را بررسى خواهد کرد.
اين سفر اسد به تهران در حالى است که حدود دو هفته پيش احمدى‌نژاد پيش از سفر به نيويورک براى شرکت در نشست مجمع عمومى سازمان ملل، به دمشق سفر کرد و با مسئولان سوريه ديدار و گفت‌وگو کرد.
در همين رابطه سيد "احمد موسوى " سفير جمهورى اسلامى ايران در دمشق به روزنامه "الوطن " سوريه گفت که سفر اسد به تهران صفحه جديدى در روابط اقتصادى بين دو کشور باز خواهد کرد.
وى افزود: روابط تهران و دمشق الگويى براى تمامى کشورهاست و بهتر است که تلاش‌هايى در جهت ارتقاى سطح روابط اقتصادى دو طرف همانند سطح روابط سياسى انجام شود.
وى همچنين تاکيد کرد که حجم مبادلات اقتصادى و سرمايه‌گذارى بين ايران و سوريه در حال حاضر به 3 ميليارد دلار رسيده است و طرح‌هايى براى افزايش اين ميزان به 5 ميليارد دلار وجود دارد.

حکم دادگاه امریکایی علیه ایران

یک قاضی فدرال آمریکا در اقدامی تعجب آور، ایران را به پرداخت 92 میلیون دلار خسارت به خاطر بمبگذاری در مقر تفنگداران آمریکایی حاضر در لبنان در سال 1983 محکوم کرد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه لبنانی دیلی استار، این قاضی آمریکایی مدعی شده است که ایران طراح اصلی این بمبگذاری که توسط مبارزان شیعی لبنان در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت رخ داده بوده است. در این انفجار که ایران همیشه دست داشتن در آن را تکذیب کرده 241 نظامی امریکایی کشته شدند.
این حمله، که به گفته خود آمریکایی ها بزرگترین حمله مشتمل بر تلفات به نیروهای آمریکایی در یک کشور خارجی بوده است سبب شد تا آمریکا نیروهای نظامی خود را برای همیشه از لبنان خارج کند.
آمریکا سال هاست که ادعا می کند این حمله با طراحی ایران و توسط نیروهای شیعی لبنان که در آن زمان در قالب جنبش امل شناخته می شدند انجام شده است.
این روزنامه همچنین ادعا کرده است که این حکم یک بار دیگر در سال 2007 صادر شده اما دولت آمریکا از افشای آن و اعلام وجه خسارت جلوگیری کرده است اما اکنون نسبت به اعلام آن ممانعتی بعمل نیاورده است.


نظر شما :