بازتاب گسترده حمله سايبرى به ايران در رسانه‌هاى عربى

۰۵ مهر ۱۳۸۹ | ۰۰:۴۱ کد : ۸۷۸۸ اخبار اصلی
روزنامه الاهرام نوشت: این حمله سایبری نشان داد که حمله به ایران بر خلاف تصور برخی زودتر از آن چه تصور می‌شود، نزدیک است.
بازتاب گسترده حمله سايبرى به ايران در رسانه‌هاى عربى

دیپلماسی ایرانی: حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران و دستگاه‌های رایانه‌ای کشور، بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات عربی داشته است. حمله‌ای که عنوان «استاکس نت» را بر خود دارد.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، این گفته مسئولان ایرانی مبنی بر این که این حرکت یک حرکت تروریستی الکترونیکی است را تایید کرد و نوشت: شاید این حرکت حرکتی است برای تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران.

الشرق الاوسط در ادامه می‌نویسد: شرکت زیمنس که بسیاری از برنامه‌های رایانه‌ای تاسیسات صنعتی ایران را طراحی کرده این حمله سایبری را تایید کرده است. یک کارشناس امریکایی ضمن تایید اطلاعات منتشر شده درباره این حمله سایبری گفت: ایالات متحده نیز در حال حاضر مشغول مطالعه و بررسی برنامه‌های استاکس نت است. استاکس نت یک کرم کامپیوتری است که هیچ کس هنوز نمی‌داند چه کسی سازنده و فرستنده آن است.

با این حال الشرق الاوسط از شیطنت همیشگی خود نکاسته و با دستاویز قرار دادن این ماجرا در یادداشتی به قلم طارق حمید، در سرمقاله امروز خود مدعی شد، این حمله اینترنتی ثابت کرد ایران ضعیف‌تر از آن چه می‌گوید است و هنوز از توانایی لازم برای برخورد با ایالات متحده و اسرائیل برخوردار نیست. چرا که با یک حمله سایبری ساده از پا در می‌آید.

شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز این حرکت را نخستین حمله در جهان برای ضربه زدن به تاسیسات زیر بنایی یک کشور دانست و ابراز عقیده کرد که پشت این جریان حتما دولتی قرار دارد.

پایگاه خبری محیط که یک پایگاه مصری است نیز تحلیل کرد، این حرکت نشان می‌دهد که یک مبارزه جدید در جهان علیه مواضع یک کشور شکل گرفته است. حمله‌ای که هدف آن ضربه زدن به زیر بناهای یک کشور مانند پایگاه‌های انرژی، منابع تامین آب و واحدهای صنعتی است.

این پایگاه در ادامه می‌نویسد: حمله این ویروس برای نخستین بار در ماه ژوئن انجام شد اما مقامات ایرانی خبر آن را به بیرون درز ندادند البته گمان می‌کردند این حمله توسط هکرهای عادی موجود در کشورهای مختلف صورت گرفته باشد. اما پس از مدتی شرکت زیمنس هشدار داد که این برنامه یک برنامه طراحی شده و مدون است و توسط یک سازمان، نهاد یا حتی کشوری که بودجه‌ای خاص به آن اختصاص داده صورت گرفته است. لیام اومروچو، کارشناس امنیتی شرکت سیمانتیک، یکی از کسانی که از لحظه کشف این ویروس بر سر آن کار و تحقیق انجام داده است تا منشا آن را بیابد، در این باره گفت: «حقیقت ماجرا این است که حمله این ویروس بیش از هر جای دیگر دنیا در ایران بود و این باعث شد تا به این نتیجه برسیم که هدف از حمله ایران بوده است. فارغ از هر دیدگاهی این پرسش مطرح شد که چه چیزی در ایران وجود دارد که تا این اندازه قیمتی و مهم است که باید به آن چنین حمله گسترده‌ای شود. متوجه شدیم که یکی از مراکز مورد حمله بوده تاسیسات هسته‌ای ایران است.»

پایگاه خبری محیط در ادامه نتیجه می‌گیرد از شواهد و اظهارات کارشناسان این گونه برداشت می‌شود که هدف از این حمله مختل کردن نیروگاه هسته‌ای بوشهر و مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز است. با این حال غالب کارشناسان بر این باورند که هنوز دلایل کافی برای این که ثابت کنیم کشوری پشت این ماجرا است در دست نداریم.

روزنامه الاهرام نیز در یادداشتی به قلم سعد ادریس، نوشت: این حمله سایبری نشان داد که حمله به ایران بر خلاف تصور برخی زودتر از آن چه تصور می‌شود، نزدیک است. این حمله شاید پیش‌زمینه حمله بزرگ‌تری برای انجام عملیاتی بزرگ‌تر باشد.


نظر شما :