کاروان دیگری در راه است: زنده باد فلسطین

۲۹ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۸:۱۴ کد : ۸۶۹۴ اخبار اصلی
هرچند این احتمال دارد که اسرائیل همانند گذشته با خشونت با این کاروان برخورد کنند یا از ورود آن به آبهای غزه خودداری کند، با این حال برگزار کنندگان این حرکت بشردوستانه کار خود را آغاز کرده‌اند. این کاروان به طور همزمان از 3 نقطه حرکت می‌کند و بزرگ‌تر از کاروان‌های قبل است...
کاروان دیگری در راه است: زنده باد فلسطین

دیپلماسی ایرانی: در حالی که در هفته‌های گذشته بحث مذاکرات فلسطین و اسرائیل، موضوع وضعیت اسف بار ساکنین غزه را تحت تاثیر قرار داد و به حاشیه اخبار خبرگزاری‌ها رانده بود یک بنیاد خیریه با نام «زنده باد فلسطین» کاروان جدیدی حاوی کمک‌های بشردوستانه به این منطقه اعزام کرده و به این واسطه بار دیگر نام غزه و وضعیت مردم این منطقه مورد توجه محافل سیاسی و حقوق بشری قرار گرفته است.

هرچند این احتمال دارد که اسرائیل همانند گذشته با خشونت با این کاروان برخورد کنند یا از ورود آن به آبهای غزه خودداری کند، با این حال برگزار کنندگان این حرکت بشردوستانه کار خود را آغاز کرده‌اند. این کاروان به طور همزمان از 3 نقطه حرکت می‌کند و بزرگ‌تر از کاروان‌های قبل است. بخشی از این کاروان روز شنبه از لندن حرکت کرده و قرار است با پیوستن به دیگر کاروان‌ها به سمت غزه حرکت کنند.

پيش از اين دو کاروان حاوی کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه به سمت نوارغزه حرکت کرده بودند که یکی با حمله اسرائیلی‌ها مواجه شد و دیگری به فشار نیروی دریایی اسرائیل در بندری در مصر پهلو گرفت.

اولین کاروان با عنوان «ناوگان آزادی غزه» شامل ۹ کشتی از ۴۰ کشور و با حضور ۸۰۰ فعال خارجی و حامی غزه، از بندر آنتالیای ترکیه راهی غزه شده بود. با این حال این کاروان در ۳۱ مه ۲۰۱۰ (10 خرداد 1389) توسط ارتش اسرائیل مورد حمله قرار گرفت. دراین حمله حداقل نه از سرنشینان کشتی اصلی، ماری مرمره، کشته شدند و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند.

این حمله و خشونت ارتش اسرائيل محکومیت جهانی را برانگیخت.  شورای امنیت سازمان ملل متحد اقداماتی را که منجر به فوت حداقل ۱۰ غیرنظامی و زخمی شدن بسیاری شد، محکوم کرد و خواستار «یک تحقیق سریع، بی‌طرفانه، موثق و شفاف مطابق با استانداردهای بین‌المللی» شد. در همان حال شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم خواستار یک تحقیق در خصوص حمله شد. با این حال اسرائیل این درخواست را رد کرد. برخى از کشورهاى جهان سفراى رژيم اسرائيل در کشورهاى خود را فراخواندند و خواستار انجام تحقيقات بين‌المللى براى رسيدگى و محاکمه عاملان اين کشتار شدند. همچنین وزارت خارجه ترکیه، سفیر اسرائیل را در آنکارا فرا خواند و سه تمرین نظامی مشترک خود با اسرائیل را لغو کرد.

پس از کاروان آزادی، کاروان امید از لیبی و از سوی یک موسسه خیریه که سیف الاسلام فرزند معمر قذافی ریاست آن را برعهده دارد به سمت غزه حرکت کرد. با این حال این کاروان اجازه ورود به آب‌های غزه را نیافت و با فشار نیروی دریایی اسرائیل مجبور به پهلو گرفتن در بندری در مصر شد.

اسرائيل از ژوئن 2007 گذرگاه‌‌هاى نوار غزه را بسته و 1،5 (يک و نيم) ميليون فلسطينى را از زمين و دريا در محاصره خود درآورده است.
اين رژيم با وجود انتقادهاى بين‌المللى ‌حتى از ورود مايحتاج اوليه زندگى براى ساکنان اين منطقه بحران‌زده جلوگيرى مى‌کند. این موجب شده که مردم این منطقه با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم کنند و از تامین حداقل‌های زندگی ناتوان باشند که این موضوع موجب نگرانی‌های سازمانهای حقوق بشری شده است.

اصرار اسرائیل بر ادامه محاصره غزه و خشونتی که در مواجهه با کاروان‌های حاوی کمک‌های بشردوستانه به خرج داده است موجب شده که این کشور در نزد افکار عمومی جهان بیش از پیش منفور شود. با این حال اسرائیل در مذاکرات اخیر خود با فلسطینی‌ها زیر فشار آمریکا تلاش کرده که وجهه معقول‌تری از خود نشان دهد. باید دید آیا این فشارها موجب می‌شود که این کاروان جدید «زنده باد فلسطین» بتواند کمک‌های خود را به دست مردم غزه برساند یا این کشتی هم با خشونت مواجه خواهد شد؟


( ۲ )

نظر شما :