جنجال ساخت مسجد در نیویورک هر روز داغ‌تر می‌شود

۰۷ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۹ کد : ۸۵۱۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
از هم‌اکنون نشانه‌های خشونت در امریکا نمایان است. هفته گذشته یک راننده تاکسی مسلمان در نیویورک مورد حمله یک سرباز خشمگین امریکایی قرار گرفت که با وجود این که زنده ماند بازتاب گسترده‌ای در امریکا داشت.
جنجال ساخت مسجد در نیویورک هر روز داغ‌تر می‌شود

دیپلماسی ایرانی: جنجال بر سر ساخت مسجدی در نزدیکی برج‌های دوقلوی فروریخته شده در حادثه 11 سپتامبر همچنان ادامه دارد. در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا ساخت چنین مسجدی را امری عادی می‌داند و آن را حق مسلمانان امریکا قلمداد می‌کند، مخالفان ساخت این مسجد در بوق و کرنا کرده‌اند که ساخت این مسجد باعث خدشه‌دار شدن احساسات خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر خواهد شد. سردمدار مخالفان ساخت این مسجد را عموما جمهوریخواهان امریکا تشکیل می‌دهند و به اعتقاد بسیاری دستاویزی است برای انتخابات پیش روی کنگره تا جمهوریخواهانی که نزدیک به 4 سال است اکثریت کنگره را از دست داده‌اند، مجددا صاحب اکثریت شوند.

این در حالی است که مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک که خود از اعضای حزب جمهوریخواه است نظر موافق خود را با ساخت این مسجد اعلام کرده و گفته است که برای امریکا که خود را طلیعه‌دار آزادی ادیان در جهان می‌داند، زشت است که با ساخت عبادتگاه یکی از مهمترین ادیان جهان مخالفت کند.

اما موضوع مخالفت با ساخت این مسجد به همین جا ختم نشده است. پس از آن که یکی از کلیساهای افراطی ایالت فلوریدا در امریکا تصمیم گرفت که مراسمی در درون کلیسا برگزار کند و طی یک عمل شنیع، قرآن سوزی راه بیندازد، مسئله اسلام‌هراسی در امریکا در سطح وسیعی از جامعه امریکا گسترش یافت. این موضوع به سطح جامعه امریکا کشیده شده و با نزدیک شدن به 11 سپتامبر که از قضا با عید فطر امسال مسلمانان هم‌زمان شده است، حساسیت بیشتری پیدا کرده است، چرا که در این روز مسلمانان به شادی می‌پردازند حال آن که امریکایی‌ها معتقدند که باید برای سالگرد حادثه 11 سپتامبر مراسم ویژه برگزار کرد.

از هم‌اکنون نشانه‌های خشونت در امریکا نمایان است. هفته گذشته یک راننده تاکسی مسلمان در نیویورک مورد حمله یک سرباز خشمگین امریکایی قرار گرفت که با وجود این که زنده ماند بازتاب گسترده‌ای در امریکا داشت.

جورج باتاکی، فرماندار سابق ایالت نیویورک نسبت به بروز چنین حوادثی هشدار داد و آن را جنایتی کثیف توصیف کرد. وی از مسئولان ایالت نیویورک خواست که تدابیر لازم برای جلوگیری از هر گونه درگیری‌ای را بیندیشند که در غیر این صورت وقوع ناآرامی‌ها می‌تواند نتایج دلخراشی در پی داشته باشد. باتاکی که خود از مخالفان ساخت این مسجد است، از این که چنین حادثه تلخی در امریکا رخ داده ابراز انزجار کرد.

وی هفته پیش در سخنرانی‌ای در کمپ انتخاباتی یکی از نامزدهای کنگره امریکا گفته بود: «کسانی که می‌خواهند آن مسجد را در نزدیکی برج‌های تجارت جهانی بسازند، به کرامت سه هزار قربانی حادثه 11 سپتامبر توجهی ندارند.»

باتاکی همچنین از مقامات امریکا خواست، جلوی ساخت آن مسجد گرفته شود تا دیگر اتفاق ناخوشایندی همانند آنچه در نیویورک افتاد، نیفتد.

داستان حمله به راننده تاکسی مسلمان از این قرار است که سربازی به نام مایکل انرایت که 21 سال سن دارد و از افغانستان تازه بازگشته بود در یکی از خیابان‌های نیویورک جلوی تاکسی‌ای را که راننده‌اش مسلمان بوده و علی احمد شریف نام داشته، می‌گیرد و با او برای مدتی به مناقشه می‌پردازد. سپس از او می‌پرسد که آیا روزه است که وقتی که پاسخ مثبت شریف را می‌شنود به او حمله‌ور می‌شود و با چاقو به او جراحاتی وارد می‌آورد.

مایکل بلومبرگ، فرماندار نیویورک، این حادثه را به شدت محکوم کرد و با آمدن در یکی از برنامه‌های تلویزیونی با طور مستقیم با مردم نیویورک صحبت کرد و از آنها خواست، خویشتنداری کرده و ضمن حفظ اعصابشان مناقشه ساخت مسجد را با آرامش پیگیری کنند.

وی در این برنامه باز هم بر ساخت این مسجد تاکید کرد و گفت: «نباید اجازه دهیم که حقوق ادیان با اجازه ندادن به ساخت عبادتگاه‌هایشان پایمال شود.»

اتحادیه رانندگان تاکسی نیویورک نیز با صدور بیانیه‌ای حمله به این راننده تاکسی مسلمان را به شدت محکوم کرد و دلیل آن را وجود فضای ناآرام در نیویورک دانست. این اتحادیه همچنین حمله به 40 سازمان و جمعیتی که از ساخت این مسجد حمایت کردند را نیز محکوم کرد.

علی احمد شریف نیز از تخت بیمارستان با مردم سخن گفت و اظهار داشت: من می‌دانم که بسیاری از مردم به خاطر ساخت این مسجد خشمگینند. من هم از مخالفان ساخت این مسجد در این مکان بودم. من 35 سال است که در این شهر زندگی می‌کنم و بسیار کار کرده‌ام. این شهر به من بسیار کمک کرده است. اتفاقی که برای من افتاد باعث نشده است که احساس کنم وابسته به این شهر نیستم.

وی همچنین گفت: «احساس اندوه عمیقی می‌کنم. من 15 سال است که رانندگی تاکسی‌ام. همه چهار فرزندم در این جا متولد شده‌اند. من در این جا به هیچ وجه احساس ناامنی نکرده‌ام. اما در حال حاضر عواطف شعله‌ور شده است و به دیگر راننده‌های تاکسی توصیه می‌کنم از این فضا حذر کنند.»

از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست نیز در یادداشتی با عنوان "پنج دروغی که درباره مساجد در امریکا وجود دارد" از حوادثی که این روزها بر سر ساخت این مسجد در امریکا می‌افتد، به شدت انتقاد کرد و نوشت: اولا، ساخت چنین مساجدی در امریکا جدید نیست. یکی از نخستین مساجدی که در امریکا ساخته شده به سال 1731 باز می‌گردد، یعنی نیم قرن قبل از استقلال امریکا.

این مسجد در شهر کنت در ایالت مریلند ساخته شده تا در اختیار مسلمانان آفریقایی آن منطقه قرار گیرد. ثانیا، مساجد در امریکا بر روی انتشار شریعت متمرکز نیستند بلکه مکانی برای عبادت و رابطه مسلمانان با یکدیگر محسوب می‌شوند. ثالثا، اکثریت مسلمانان ایالات متحده از خاورمیانه نیامده‌اند. بیش از یک سوم امریکایی‌ها سیاه‌پوستند در حالی که شمار زیادی از مسلمانان آسیایی هستند. رابعا، این مساجد مورد حمایت آن دسته از گروه‌هایی که برای امریکا شر می‌خواهند قرار نگرفته‌ است. بیشتر مساجد امریکا مورد حمایت مالی امریکایی‌ها هستند. خامسا، مسجد هیچ گاه سبب انتشار تروریسم نبوده است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :