جزئيات بزرگترين عقب‌نشينى نظامى نيم قرن اخير

۰۷ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۲ کد : ۸۵۰۵ اخبار اصلی
با آغاز عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از عراق شمار این نیروها به حدود 50 هزار نفر کاهش یافته است. جابه‌جایی این حجم از جنگ‌افزار از جنگ جهانی دوم تا کنون بی‌سابقه بوده است.
جزئيات بزرگترين عقب‌نشينى نظامى نيم قرن اخير

دیپلماسی ایرانی: با آغاز عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از عراق شمار این نیروها به حدود 50 هزار نفر کاهش یافته است. جابه‌جایی این حجم از جنگ‌افزار از جنگ جهانی دوم تا کنون بی‌سابقه بوده است. خبرگزاری رویترز جزئیات بیشتری از این جابه‌جایی لجستیکی را منتشر کرده است. بنا به این گزارش 31 دسامبر 2011 کل نیروهای امریکایی عراق را ترک خواهند کرد. آنها بر اساس برنامه از پیش تعیین شده 30 ژوئن 2009 از شهرهای عراق عقب‌نشینی کردند و قبل از آن در ژانویه 2009 استقلال عمل در عراق را به طور کامل به حکومت این کشور محول کردند و نیروهای امریکایی باقی مانده در عراق نیز موظف شدند که قوانین حکومت عراق را بپذیرند.

جدول زمانی‌ای که اوباما وعده به اجرای آن داده نیز از این قرار است:

-          31 اوت 2010 پایان عملیات جنگی و رزمی در عراق

-          اول سپتامبر 2010 کاهش نیروهای امریکایی به 50 هزار نفر و تغییر نام عملیات امریکایی‌ها در این کشور از عملیات "آزادی سازی عراق" به عملیات "فجر جدید".

تعداد نیروهای امریکایی پس از چند روز از تغییر نام عملیات، باز هم کاهش خواهد یافت و به 49 هزار و 700 نفر خواهد رسید. به گفته ژنرال اودیرنو، فرمانده نیروهای امریکایی در عراق که اکنون ماموریتش در این کشور پایان یافته، ترجیح داده می‌شود که شمار نیروهای امریکایی در عراق تا تابستان آینده همین تعداد باشد. همچنین:

-          شش هنگ امریکایی با عنوان "کمک و همکاری" در عراق باقی می‌مانند تا کار آموزش به نیروهای پلیس و ارتش عراق را بر عهده داشته باشند. چهار هزار و 500 نفر از نیروهای ویژه نیز به نیروهای عراقی برای مبارزه با تروریسم کمک خواهند کرد.  

-          شمار نیروهای امریکایی به تنهایی تا پایان سال 2007 در حدود 167 هزار نفر بود. نیروهای خارجی متعددی نیز در عراق حضور داشتند که بیشترین آنها متعلق به ارتش بریتانیا بود.

-          در جریان عقب‌نشینی نیروهای امریکایی که هفته گذشته انجام شد تجهیزات نظامی‌ای به ارزش 25/1 میلیارد دلار از عراق خارج شد.

-          همچنین 120 هزار سرباز، 40 هزار زرهی و تانک و بیش از 5/1 میلیون قطعه از جنگ‌افزارهای امریکایی در حد فاصل ژوئن 2009 تا آوریل 2010 از عراق خارج شده است. همچنین در حدود 900 هزار قطعه نظامی مکمل به ارزش 151 میلیون دلار نیز از این کشور خارج شده و نزدیک به 34 میلیون تن قطعات یدکی طی یک سال گذشته جابه‌جا شده که تعدادی از آنها تحویل نیروهای امنیتی و وزارتخانه‌های عراقی شده است. همچنین 180 هزار قطعه از ادوات سبک نظامی مثل مخازن سوخت‌رسانی توپخانه‌ها و تجهیزات مین‌یاب از عراق خارج شده و به افغانستان انتقال یافته است.

نیروهای نظامی امریکایی بیشتر اوقات شبانه به سمت جنوب عراق حرکت کردند و خود را به کویت رساندند. شمار بزرگی از نیروها توسط هواپیماهای سی-130 از عراق خارج شدند.

همچنین نزدیک به 82 درصد از پایگاه‌های نظامی امریکایی که در برهه زمانی خاصی به 600 پایگاه رسیدند، بسته شدند.      


نظر شما :