سفر اوباما به خاورمیانه، تلاشی برای حل بحران‌ها

۰۶ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۳:۴۷ کد : ۸۵۰۰ اخبار اصلی
الشرق الاوسط امروز در حالی خبر سفر قریب‌الوقوع اوباما به خاورمیانه را منتشر کرده است که این منطقه بحرانی‌ترین دوران خود را سپری می‌کند و امریکا بیش از هر زمان دیگر به دنبال حل این بحران‌ها است.
سفر اوباما به خاورمیانه، تلاشی برای حل بحران‌ها

دیپلماسی ایرانی: الشرق الاوسط امروز در حالی خبر سفر قریب‌الوقوع اوباما به خاورمیانه را منتشر کرده است که این منطقه بحرانی‌ترین دوران خود را سپری می‌کند و امریکا بیش از هر زمان دیگر به دنبال حل این بحران‌ها است.

به نظر می رسد اولویت اوباما در این سفر سامان دادن به مذاکرات مستقیم میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل است. بحث مذاکرات مستقیم میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها گرچه مسبوق به سابقه است اما آغاز مجدد این مذاکرات با اما و اگرهای داخلی هر دو طرف مواجه شده است و بیشتر به دلیل فشار امریکا برای آغاز مجدد این مذاکرات است که دو طرف آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات مستقیم اعلام کرده اند.

اما با توجه به این‌ موضوع که احتمالا خود امریکایی‌ها هم به بی نتیجه بودن این مذاکرات واقفند، به نظر می رسد هدف اوباما از این اعمال فشار بر اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین برای دستیابی به صلح میان اعراب و اسرائیل، آرامشی موقتی برای این بحران است تا او بتواند بحران‌های دیگر خاورمیانه را که امریکا در آن‌ها نقش دارد حل کرده یا حداقل تلطیف کند.

اما به نظر نمی رسد سامان دادن به مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین تنها هدف امریکا از این سفر خاورمیانه‌ای باشد.

تحولات اخیر در خاورمیانه از جمله برنامه هسته ای ایران، وقایع مربوط به تشکیل دولت در عراق، مسائل مربوط به پرونده ترور رفیق حریری و مناقشات اخیر لبنان با اسرائیل که موجب تعلیق کمک‌های امریکا برای بازسازی ارتش این کشور شده است و احتمال ایجاد درگیری‌های جدید، همگی از موضوعاتی است که ایالات متحده اگر در بحرانی شدن آن‌ها نقش نداشته باشد، در به وجود آمدن آن‌ها نقش جدی داشته است. امریکا امروز نه به خاطر کمک به حل این بحران‌ها بلکه به دلیل منافعی که از حل آن‌ها نصیب امریکا می شود به دنبال راه حل مسائل و مشکلات خاورمیانه است.

با توجه به پیچیدگی‌های مسائل و بحران‌های مربوط به خاورمیانه و هم چنین فقدان اجماع داخلی میان عوامل دخیل برای حل این بحران‌ها، به نظر می رسد نه تنها تلاش‌ها و فشارهای اوباما برای حل این بحران‌ها، بلکه هرگونه تلاش بین المللی که بدون در نظر گرفتن ریشه‌های بحران‌های خاورمیانه و از خارج از این منطقه برای حل مسائل مربوط به خاورمیانه و در نبود عزم داخلی برای حل مشکلات منطقه صورت بگیرد، محکوم به شکست است.


نظر شما :