این بار پادشاه اردن واسطه نتانیاهو برای مذاکرات مستقیم

۰۶ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۷ کد : ۸۲۰۰ اخبار اصلی
نتانیاهو که بعد از سفر اخیرش به ایالات متحده عزم خود را برای آغاز مذاکرات مستقیم با دولت خودگردان فلسطین جزم کرده است، بعد از دیدار با حسنی مبارک، این بار سراغ پادشاه اردن رفت تا این کشور را برای مذاکره مستقیم با دولت خودگردان فلسطین با خود همراه کند.
این بار پادشاه اردن واسطه نتانیاهو برای مذاکرات مستقیم

دیپلماسی ایرانی: نتانیاهو که بعد از سفر اخیرش به ایالات متحده عزم خود را برای آغاز مذاکرات مستقیم با دولت خودگردان فلسطین جزم کرده است، بعد از دیدار با حسنی مبارک، این بار سراغ پادشاه اردن رفت تا این کشور را برای مذاکره مستقیم با دولت خودگردان فلسطین با خود همراه کند.

نتانیاهو که در سفری غیرمنتظره به اردن رفته بود، روز سه شنبه با ملک عبدالله دوم جلسه‌ای دو ساعته داشت. در این دیدار دو طرف به بیان نظرات خود درباره چگونگی پیشبرد روند صلح در خاورمیانه پرداختند. این دیدار پس از یک سال تشنج در روابط اسرائیل و اردن انجام شد و در آن دو طرف بر ایجاد فضای مناسب جهت مذاکره مستقیم میان اسرائیل و دولت خودگردان فلسطین تاکید کردند.

این دیدار در حالی انجام می‌گیرد که روز دوشنبه پادشاه اردن با محمود عباس دیدار کرده بود و در این دیدار دو طرف بر ضرورت پیشرفت عملی برای ایجاد شرایط انتقال به مذاکرات مستقیم و بر اساس اصولی که پایان این مذاکرات را با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی سال 1967 به پایتختی قدس شرقی تضمین کند، تاکید کردند.

امروز هم حسنی مبارک در مکالمه‌ای تلفنی با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن درباره تغییرات جدید در روند صلح خاورمیانه گفت‌و‌گو کرد.

نتانیاهو که استقبال سرد مقامات کاخ سفید را به دلیل ادامه شهرک سازی‌ها در کرانه باختری رود اردن و قسمت شرقی بیت‌المقدس به خاطر دارد و نمی‌خواهد آن فضای سرد دوباره تکرار شود، تمام تلاش خود را به کار بسته تا این بار خواسته اوباما را برای مذاکره مستقیم اسرائیل با دولت خودگردان فلسطین تامین کند.

در همین راستا نتانیاهو یک‌شنبه گذشته به مصر رفته بود و درباره میانجی‌گری مصر درباره مسئله فلسطین با حسنی مبارک گفت‌و‌گو کرده بود.

نتانیاهو در حالی وعده مذاکرات مستقیم با فلسطینیان را به باراک اوباما داده، که مذاکرات غیر مستقیم اسرائیل با تشکیلات خودگردان فلسطین که با میانجی‌گری فرستاده ویژه امریکا، جورج میچل در حال انجام بود به نتیجه‌ای نرسیده و اسرائیل همچنان به شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن و قسمت شرقی بیت المقدس ادامه می‌دهد.

از طرفی محمود عباس شروع مذاکرات مستقیم را قبل از پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم ممکن ندانسته و گفته است که فلسطینی‌ها در مذاکرات غیرمستقیم درباره دو موضوع انتظار پیشرفت دارند: مسائل امنیتی و مرزهای دولت فلسطین در کرانه باختری، نوار غزه و بیت المقدس شرقی که اسرائیل در جنگ 1967 خاورمیانه آنها را اشغال کرده است. او معتقد است که اسرائیل باید شهرک سازی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس را متوقف کرده و همه محاصره‌ها را برای رسیدن به صلح نهایی پایان دهد.


نظر شما :