ايران از خاک آلمان تحريم‌ها را دور مى‌زند

۰۳ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۲۳ کد : ۸۱۱۰ اخبار اصلی
ایران برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی از بانکی که توسط ایرانی‌های مقیم خارج تاسیس ...
ايران از خاک آلمان تحريم‌ها را دور مى‌زند

دیپلماسی ایرانی: ایران برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی از بانکی که توسط ایرانی‌های مقیم خارج تاسیس شده است، استفاده می‌کند. این بانک که توسط تعدادی از ایرانی‌ها تاسیس شده است داد و ستدهای ارگان‌ها و سازمان‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران را با سازمان‌هایی که مورد تحریم شورای امنیت قرار گرفته‌اند، انجام می‌دهد.

روزنامه وال استریت ژورنال در این باره نوشت، این بانک ای‌آی‌اچ (EIH) نام دارد و مراودات مورد نیاز ایران و اروپا از طریق آن انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، موسسات تجاری از طریق این بانک تا کنون بیش از یک میلیارد دلار با شرکت‌های ایرانی داد و ستد داشته‌اند که برخی از آنها در برنامه‌های نظامی و تسلیحات بالستیک ایران فعالند یا شرکت‌هایی هستند که توسط شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

اعضای شورای امنیت در ماه ژوئن چهارمین قطعنامه تحریم علیه ایران را تصویب کردند تا شاید بتوانند جلوی غنی سازی اورانیوم در ایران را بگیرند؛ غنی سازی اورانیوم مهمترین موضوع مورد مناقشه غرب با ایران بر سر پرونده هسته‌ای‌اش است که همچنان این مناقشه ادامه دارد.

در همین حال ایالات متحده نیز یک سری تحریم‌های جدید علیه ایران به تصویب رسانده و اکنون به اروپا نیز فشار می‌آورد تا با همراه شدن با واشنگتن حلقه فشارها به تهران را بیش از پیش تنگ کند.

تحریم‌های جدید امریکا شرکت‌های نفتی، خطوط کشتی‌رانی که با برنامه‌های هسته‌ای ایران مرتبط است و برنامه‌های نظامی ایران که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط هستند از جمله مقامات ارشد این نهاد نظامی را شامل می‌شود.

در سال 2009 فاش شد که بانک ای‌آی‌اچ با بانک سپه ایران که مورد تحریم شورای امنیت سازمان ملل است، مراوادات تجاری دارد. بانک سپه به دلیل همکاری در داد و ستد امکانات نظامی مورد نیاز ایران توسط اروپا و ایالات متحده امریکا مورد تحریم قرار گرفته است.

بانک ای‌آی‌اچ توسط جمعی از بازرگانان ایرانی در سال 1971 در هامبورگ تاسیس شد. فعالیت این بانک تحت نظارت مستقیم بانک فدرال آلمان قرار دارد و از قوانین دولت آلمان تبعیت می‌کند. این بانک به دلیل داشتن همکاری‌های اقتصادی با ایران وارد فهرست سیاه شرکت‌های مورد تحریم ایالات متحده شده است.


نظر شما :