پادرمیانی مصر برای مذاکره مستقیم

۰۳ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۲۴ کد : ۸۱۰۹ اخبار اصلی
با بالا رفتن فشارها بر محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین برای مذاکره مستقیم ...
پادرمیانی مصر برای مذاکره مستقیم

دیپلماسی ایرانی: مصر می‌گوید کارهای بیشتری باید قبل از مذاکره مستقیم صلح میان اسرائیل و فلسطین انجام شود.

با بالا رفتن فشارها بر محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین برای مذاکره مستقیم با اسرائیل، مصر روز یک‌شنبه ملاقات‌های جداگانه‌ای را برای دست‌یابی به یک توافق با دو طرف اسرائیلی و فلسطینی ترتیب داد.

عباس می‌گوید تا اسرائیل مرزهای 1967 را به عنوان مبنای مرزهای آتی دولت فلسطین قبول نکند و یک نیروی بین‌المللی برای حفاظت از این مرزها در این مناطق مستقر نشود، با بنیامین نتانیاهو به طور مستقیم مذاکره نخواهد کرد. نتانیاهو با قراردادن پیش شرط برای مذاکرات مخالفت کرده است.

حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر برای پیشرفت به سوی مذاکرات مستقیم، به طور جداگانه با محمود عباس، نتانیاهو و جرج میچل، فرستاده ویژه امریکا برای خاورمیانه در قاهره دیدار کرده است.

مصر، هم با اسرائیل و هم با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روابط دوستانه ای دارد و قاهره مانند واشنگتن به دنبال نزدیک کردن دو طرف و اقناع آن‌ها برای از سرگیری مذاکرات است.

هیچ‌کدام از مذاکره کنندگان بعد از جلسات مذاکره، صحبتی نکرده‌اند، ولی وزیر امور خارجه مصر، احمد ابوالغیظ به خبرنگاران گفت که هنوز کارهای زیادی برای اینکه طرف فلسطینی حاضر به مذاکره مستقیم شود باید صورت بگیرد.

ابوالغیط گفت اسرائیل باید تغییراتی در استراتژی خود به وجود بیاورد تا اعتماد فلسطینی‌ها را جلب کند و ما بتوانیم به سمت مذاکرات مستقیم حرکت کنیم. مصر معتقد است به مذاکرات مستقیم نیاز است. این مذاکرات می‌تواند راهی برای توافق و ثبات باشد. اما برای مذاکرات مستقیم باید فضا باید آماده باشد و پیش‌رفت کافی رخ داده باشد.

او هم‌چنین گفت بحث‌های زیادی برای از بین بردن تضادها و ایجاد اعتماد میان طرفین لازم است. ما امیدواریم پلی برای پرکردن شکاف میان این دو کشور باشیم. شکافی که میان نیاز اسرائیل برای امنیت و مسئله مرزها برای فلسطین وجود دارد.

او گفت مبارک پیغامی از طرف اوباما و همچنین تلفنی از سوی هیلاری کلینتون دریافت کرده است، که از او خواسته‌اند که تلاش خود را برای پیشرفت سریع به سوی مذاکرات مستقیم شدت بخشد.

ابوالغیظ گفت که امیدوار است تا سپتامبر پیشرفت کافی برای مذاکره مستقیم اسرائیل و فلسطین حاصل شده باشد.

مقامات دفاعی اسرائیل گفته‌اند که اسرائیل در نظر دارد نقش نیروهای امنیتی فلسطینی را در کرانه باختری افزایش دهد و بازرسی‌های اضافی را که مانع حرکت مردم و کالاها می شود برچیند.

وقتی از ابوالغیظ درباره این گام‌ها و این‌ که اعتمادساز هستند یا نه پرسیده شد، او گفت این گام‌ها مشکلات خاص خود را دارند. اما من معتقدم که باید بر توقف شهرک سازی، یک برنامه زمانی و بازگشت به مرزهای 1967 تمرکز کنیم.

عباس قبل از حمایت صریح و روشن دولت‌های عرب مایل به مذاکره مستقیم نیست، او برای مذاکرات غیرمستقیم هم حمایت دولت‌های عرب را جلب کرده بود. وزیران امورخارجه کشورهای عرب درباره سرنوشت مذاکرات غیرمستقیم آخر این ماه بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

نتانیاهو که روز یک‌شنبه با میچل در بیت المقدس دیدار کرده بود، به کابینه اسرائیل گفت که با مبارک درباره راه‌های از‌سر‌گیری مذاکرات مستقیم با فلسطین گفت‌و‌گو خواهد کرد. دیدار مبارک با نتانیاهو نزدیک دو ساعت به طول انجامید.

نتانیاهو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کاترین اشتون هم دیدار خواهد کرد. روز گذشته اشتون از نوار غزه برای ارزیابی آثار تعدیل محاصره این منطقه دیدن کرده بود. او بعد از بازدید از غزه گفت ما می‌خواهیم مردم این منطقه بتوانند آزادانه رفت ‌و ‌آمد کنند و غزه بتواند کالاهای خود را صادر کند.

اشتون در دیدار با وزیر امو خارجه اسرائیل، لیبرمن در بیت المقدس گفته بود که محاصره غزه باید برداشته شود و در عین حال امنیت اسرائیل باید تضمین شود.

اسرائیل همچنان از صادرات غزه جلوگیری می‌کند و محدودیت‌هایی را برای ورود مصالح ساختمانی و مواد خام برای کارخانه‌ها اعمال می‌کند. و به همراه مصر از مسافرت مردم غزه جلوگیری می‌کند.
  


نظر شما :