اعراب با ایران بازی می‌کنند؟

۰۲ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۷ کد : ۸۰۸۱ اخبار اصلی
مجله آلمانی اشپیگل در تازه‌ترین مقاله خود در باب ایران می‌نویسد: اسرائیل و کشورهای ...
اعراب با ایران بازی می‌کنند؟

دیپلماسی ایرانی: مجله آلمانی اشپیگل در تازه‌ترین مقاله خود در باب ایران می‌نویسد: اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، همگی به وجود تهدیدی مشترک واقف شده‌اند: دولت هسته‌ای ایران. بسیاری از تحلیل‌گران حتی پا را از این ابراز نگرانی توسط اعراب فراتر می‌نهند و پیش بینی می‌کنند که در صورت حمله نظامی‌ به ایران توسط اسرائیل یا ایالات متحده، اعراب نیز با آنها همراهی خواهند کرد.

بازار تجارت میان امارات متحده عربی و ایران از طریق کشتی‌هایی که در بنادر شارجه بار می‌زنند بسیار داغ است. روزی چند بار این کشتی‌ها پر و سپس خالی می‌شوند. این اتفاق به قدری عادی و پیش پاافتاده است که حتی در بسیاری از موارد تعداد دقیق این کشتی‌ها هم ثبت نمی‌شود. خانواده‌های ایرانی بسیاری هر روز از امارات به ایران و یا بر عکس در حال رفت و امد هستند. رابطه تجاری میان ایران و امارات از چند نسل پیش آغاز و همچنان ادامه دارد. هیچ تحریم و جنگی نیز بر این رابطه تاثیرگذار نبوده است. میزان مراوده‌های تجاری میان ایران و بنادر امارات متحده عربی نشان می‌دهد که به انزوا کشاندن ایران و تحریم این کشور تا چه اندازه غیر ممکن است.

صداقت یا حماقت؟

قریب به ده روز پیش بود که سفیر امارات متحده عربی در ایالات متحده در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال حمایت امارات از حمله نظامی ‌به ایران گفت: حمله به ایران مشکل بزرگی خواهد بود اما ایران هسته‌ای مشکلی بزرگ تر است.

سخنان تند و تیز این مقام عربی به اندازه‌ای غافلگیرکننده بود که جین‌هارمن از طیف دموکرات و حاضر در کنگره ایالات متحده تاکید کرد که: ما تاکنون سخنانی تا این اندازه تند و تیز از جانب یک مقام عربی در مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران نشنیده بودیم.

این مقام امریکایی به صراحت سفیر امارات در ایالات متحده را سیاستمداری صادق خواند!

جفری گلدبرگ از کارشناسان مسائل خاورمیانه و ایران در این خصوص می‌‌گوید: سخنان سفیر امارات شاید برای نخستین بار از زیان یک مقام عربی شنیده شد اما حقیقت این است که این موضع استاندارد و واحد بسیاری از اعراب است! این که غربی‌ها از شنیدن این سخنان ابراز تعجب می‌کنند به ذات بی‌توجهی آن‌ها به حقیقت جاری در میان اعراب و ایران بازمی‌گردد. البته کشورهای حاشیه خلیج فارس که مساحت چندانی هم ندارند در بازی دیپلماتیک بسیاری زیرکانه عادت به مخفی کردن احساسات سیاسی خود دارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه می‌گوید: یهودیان و اعراب صدها سال است که با هم می‌جنگند. اعراب و پارسیان هزاران سال.

اشپیگل در ادامه این گزارش تند و تیز می‌نویسد: در منطقه خلیج فارس دولتمردان عرب هر چند در سکوت اما از ایران دل خوشی ندارند. عربستان سعودی ادعا می‌کند که ایران در مسیر تحریک شیعیان و تسلط آنها بر منطقه قدم می‌زند. امارات ایران را به تصاحب سه جزیره خود! متهم می‌کند. مصر همچنان رابطه دیپلماتیک با ایران ندارد. ملک عبدالله اردن در خصوص تلاش ایران برای تشکیل هرم شیعی در منطقه هشدار داده است. کویت نیز از پیشرفت ایران در بعد تکنولوژی موشکی به شدت وحشت دارد.

اعراب از ایران قدرتمند در منطقه وحشت دارند. از تسلیحات هسته‌ای در اختیار این کشور می‌ترسند. این دغدغه‌ها را اسرائیل نیز در خصوص ایران دارد. شاید ایران تبدیل به تنها وجه اشتراک میان اعراب با اسرائیل شده است. هیچ گاه اعراب و اسرائیل تا این اندازه در یک هدف مشترک به هم نزدیک نبوده‌اند. در شرایطی که غرب و ایالات متحده حمله نظامی ‌به ایران را آخرین گزینه می‌دانند، اعراب نیز مانند اسرائیل به این گزینه بسیار فکر می‌کنند. بسیاری اعتقاد دارند که در شرایطی که هیچ کس جرات حمله به ایران را نداشته باشد، اسرائیلی‌ها بی شک این کار را انجام خواهند داد. اسرائیل برای تامین امنیت خود به شکل خاص به ایران حمله می‌کند و این در حالی‌ست که اروپایی‌ها این حمله را مطابق با منافع بین‌المللی نمی‌دانند.

اعراب در مواجهه با اسرائیل سیاستی متفاوت از ایرانی‌ها را دنبال می‌کنند. اعراب هم نسبت به محاصره غزه از خود حساسیت نشان می‌دهند و هم عربستان سعودی به شکل خاص به اسرائیل برای استفاده از حریم هوایی‌اش جهت حمله به ایران چراغ سبز نشان می‌دهد.

حقیقت این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس در مواجهه با ایران به شدت دیپلماتیک برخورد می‌کنند. همزمان بر سر میز مذاکره کنار امریکا قرار می‌گیرند و البته به تجارت با ایران نیز ادامه می‌دهند. اعراب بهترین گزینه برای مقابله با ایران را تعامل با این کشور و البته تجارت با آن می‌دانند.


نظر شما :