بیان تند مدودوف درباره ایران و تحسین آمریکا

۲۳ تیر ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۶ کد : ۸۰۵۰ آسیا و آفریقا
مدودوف گفت ایران به در اختیار داشتن وسایل ساخت بمب اتمی‌نزدیک می‌شود. آمریکا از این سخنان استقبال کرد.
بیان تند مدودوف درباره ایران و تحسین آمریکا

دیپلماسی ایرانی: به گزارش خبرگزارى رويتر، مدودوف رئيس‌جمهور روسيه در جمع سفراى اين کشور گفت: کاملا مشخص است که ايران در حال نزديک شدن به دستيابى به قابليتى است که عملا مى‌تواند براى توليد تسليحات هسته‌اى مورد استفاده قرار گيرد.

مدودف تاکيد کرد که این احتمال به خودی خود نقض معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست و این یکی از مشکلات است.

رئیس جمهور روسیه ضمن بیان این که طرف ایرانی به شیوه مناسب عمل نمی‌کند گفت که شرح مسائل معطل مانده در موضوع هسته‌ای ایران در درجه اول به سود تهران است.

او با بیان این که ایران به هیچ وجه براساس انتظار رفتار نمی‌کند و اقدامات ایران از اقدامات ایده آل فاصله دارد از سفرای این کشور خواست تا در برابر مشکل هسته‌ای ایران مواضع ساده انگارانه‌ای نداشته باشند.

او همچنین ضمن معنی دار دانستن تحریم‌های شورای امنیت آنرا نشانه‌ای برای تحریک روند مذاکرات دانست. او گفت که هم اکنون می‌بایست صبر کنیم و به سرعت با ایران مذاکره کنیم.

او همچنین درمورد اظهار نظرش پس از تصویب قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران گفت که هنوز نسبت به تحريم‌ها شک و ترديد دارد، اما تحريم‌ها مى‌تواند ديپلماسى را به پيش ببرد.

رئيس‌جمهور روسيه ضمن اعلام مخالفت خود در مورد درپیش گرفتن تحریم‌های مستقل علیه ایران علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت گفت: من همواره پيش از اين گفته‌ام که تحريم‌ها اساسا نتايج مطلوب را به دنبال ندارند. نقش آنها فرستادن يک سيگنال است و محرکى براى روند مذاکرات هستند. اگر فرصت مذاکره از دست برود ممکن است رویکرد دیپلماتیک با ایران، شکست بخورد و این شکست همگانی خواهد بود.

او همچنین با بیان این که همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ ضرورت دارد از ایران خواست تا همکاری و شفافیت خود را به آژانس نشان دهد.

به ‌دنبال اين اظهارنظر، دولت امريکا بلافاصله از بيان آن استقبال و این سخنان را به ‌عنوان نشانه "همکاری و دیدگاه مشترک" دو کشور در باره مساله هسته‌ای ایران یاد کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده امريکا از انتقادهای دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه از ایران استقبال و اعلام کرد، واشنگتن نیز همچون مسکو نگران ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط ایران است.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده امريکا در واکنش به ابراز نگرانی رئیس‌جمهور روسیه نسبت به برنامه اتمی ‌ایران ضمن بیان این که آمريکا انتقادات رئيس‌جمهورى روسيه از ايران را تحسين مى‌کند، گفت: «این نشانه همکاری و دیدگاه مشترکی است که ایالات متحده امريکا و روسیه در باره این مساله بدان دست یافته‌اند.» به ادعاى سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده ادامه فعالیت‌های حساس غنی‌سازی اورانیوم در ایران هر روز که می‌گذرد فاصله میان «یک برنامه هسته‌ای غیر نظامی ‌و یک برنامه هسته‌ای نظامی» را کاهش می‌دهد.
 
کرولی با تاکید بر نگرانی ایالات متحده از «ادامه روند کنونی» و دستیابی ایران به قابلیت ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای اضافه کرد: «ما هر آنچه بتوانیم برای به تاخیر انداختن و جلوگیری از بروز چنین وضعیتی انجام خواهیم داد. همه کشورها باید هر کاری که می‌توانند، برای متقاعد ساختن ایران به حرکت در مسیری دیگر انجام دهند.»

اظهارات رئیس‌جمهور روسیه پس از آن ایراد شده است که ماه گذشته مسکو از دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران حمایت کرد،‌ اقدامی ‌که به شکایت و گلایه مقامات جمهوری اسلامی‌ از این کشور انجامید.

 

پیشتر نيز رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه کنفرانس گروه بیست در کانادا با «نگران‌کننده» خواندن هشدار سازمان اطلاعات مرکزی امريکا، سی‌آی‌ای، در مورد کافی بودن دارایی اورانیوم کمترغنی‌ شده ایران برای تولید دو بمب اتمی، این اطلاعات را «در صورت تأیید» موجب وخیم‌تر شدن مسئله هسته‌ای ایران ارزیابی کرده بود. جمهوری اسلامی ‌ضمن رد ادعا‌های رئیس سازمان سیا از آن به عنوان جنگ روانی علیه ایران یاد کرد.

 

اما اظهارات مدودوف واکنش تهران را در پی داشت. منوچهر متکی، وزير خارجه ايران این اظهارات را خلاف واقع دانست. به گزارش ايرنا، متکى که در اسپانيا به سر مى‌برد، در نشستى خبرى تصريح کرد: مواضع روسيه در ماه‌هاى اخير مورد پذيرش ما نيست. متکى افزود: ما از اهداف و معاملات پشت پرده اين‌گونه اظهارات خبر نداريم، اما اعلام مى‌کنيم که از مواضع خود کوتاه نمى‌آييم؛ ما خواهان روابط خوب با روسيه هستيم. البته به برخى مواضع آنها اعتراض داريم.

 

رئيس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس نیز منشا اظهارت اخير رئيس جمهور روسيه مبنى بر نزديک شدن ايران به توانايى ساخت بمب اتمى را سرويس‌هاى اطلاعاتى آمريکا و انگليس دانست و از روسيه خواست فريب اين اطلاعات را نخورد.

علاءالدين بروجردى، با اشاره به اظهارات اخير رئيس جمهور روسيه مبنى بر اينکه ايران به توانايى ساخت سلاح هسته‌اى نزديک مى‌شود، اظهار داشت: انتظار ما از روسيه آن است که به عنوان يک قدرت بزرگ فريب اطلاعات سرويس‌هاى غربى را نخورد. وى گفت: دروغ پردازى‌هاى آمريکا نبايد بر اظهارات مقامات روسى تاثير بگذارد.

بروجردى تاکيد کرد: درب‌هاى تاسيسات هسته‌اى ما به روى بازرسان آژانس در چارچوب پادمان همواره باز بوده و هيچ مخفى کارى تا کنون نداشته‌ايم. ما از مخالفان جدى بمب هسته‌اى هستيم و از روسيه نيز مى‌خواهيم به کاروان مخالفان بمب هسته‌اى بپيوندد و بمب‌هاى هسته‌اى خود را امحاء کند.


( ۲ )

نظر شما :