برزیل از پرونده هسته‌ای ایران عقب کشید

۳۱ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۳:۲۳ کد : ۷۸۵۰ پرونده هسته ای
برزیل به میانجی‌گری در پرونده هسته‌ای ایران پایان داد. یک ماه پیش بود که توافقنامه هسته‌ای تهران با حضور برزیل میان ایران – ترکیه به امضا رسید. توافقنامه‌ای که همگان برای امضای آن سر و دست می‌شکستند از زمانی که امضای طرفین بر پیشانی آن کوبیده شد، مغضوب شد.
برزیل از پرونده هسته‌ای ایران عقب کشید
ديپلماسى ايرانى: برزیل به میانجی‌گری در پرونده هسته‌ای ایران پایان داد. یک ماه پیش بود که توافقنامه هسته‌ای تهران با حضور برزیل میان ایران – ترکیه به امضا رسید. توافقنامه‌ای که همگان برای امضای آن سر و دست می‌شکستند از زمانی که امضای طرفین بر پیشانی آن کوبیده شد، مغضوب شد. همه از فرانسوی‌ها تا امریکایی‌ها به جای تقدیر از ترکیه، توافقنامه تهران را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران ناکافی خواندند.
 
ترک‌ها از عکس‌العمل غرب شوکه شدند و برزیلی‌ها انگشت حیرت به دهان گرفتند. توافقنامه‌ای که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده از ماه آوریل برای امضای آن ثانیه شماری می‌کرد مورد انتقاد صریح و چندین‌باره هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده قرار گرفت. چین و روسیه نیز به این توافقنامه علاقه ای نشان ندادند. در نهایت پرونده ایران روی میز شورای امنیت قرار گرفت و البته با اکثریت آرا به تصویب رسید.
 
در آن روز تاریخی نیز تنها ترکیه و برزیل بودند که دستان خود را هنگام اخذ رای به نشانه اعتراض و مخالفت بلند نکردند. با گذشته قریب به دو هفته از این رای‌گیری هنوز تنبیه ایران با این حد و اندازه چندان برای برزیلی‌ها قابل درک نیست. شاید به همین دلیل است که وزیر امور خارجه برزیل تعارف را به حاشیه رانده و به صراحت اعلام می‌کند که برزیل دیگر کاری به کار پرونده هسته‌ای ایران نخواهد داشت.
 
این عقب‌نشینی از میانجی‌گری در پرونده هسته‌ای ایران؛ بی‌شک می‌تواند فصلی جدید در رابطه داسیلوا و همتای امریکایی‌اش باراک اوباما رقم بزند. وزیر امور خارجه برزیل ضمن اعلام این خبر تاکید کرد که برزیل پس از واکنش غیرمعمول غرب به توافقنامه هسته‌ای تهران دیگر کاری به کار این توافقنامه نخواهد داشت.
 
این مقام برزیلی در این خصوص می‌گوید: «ما دستان خود را داغ کردیم که دیگر در پرونده‌ای که همگان ما را برای حل و فصل دوستانه آن تحت فشار قرار داده اما پس از حصول پا عقب کشیدند، دخالت نکنیم. اگر از ما برای میانجی‌گری درخواست رسمی‌ به عمل آید شاید بتوانیم مفید واقع شویم اما برزیل از این لحظه به بعد در این ماجرا دخل و تصرف مستقیمی‌ نخواهد داشت.»
 
در حالی که برداشت نخست از این سخنان نگاه‌ها را به سمت باراک اوباما و خلف وعده اش به برزیلی‌ها معطوف می‌کند، یک مقام عالی رتبه در کاخ سفید از این رویکرد برزیل استقبال می‌کند و آن را بازگشت برزیل به کلوب جهانی می‌داند.

نظر شما :