مرز ترکيه و عراق باز هم ملتهب شد

۳۱ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۴ کد : ۷۸۴۶ اخبار اصلی
نیروی هوایی ترکیه در پاسخ به حمله شورشیان کرد به یک پاسگاه مرزی، مواضع احتمالی آنها در خاک عراق را بمباران کرد. در این حمله در مجموع ۲۲ نفر کشته شدند.
مرز ترکيه و عراق باز هم ملتهب شد
دیپلماسی ایرانی: نیروی هوایی ترکیه در پاسخ به حمله شورشیان کرد به یک پاسگاه مرزی، مواضع احتمالی آنها در خاک عراق را بمباران کرد. در این حمله در مجموع ۲۲ نفر کشته شدند.  روز شنبه واحدهای ویژه‌ی ترکیه با پشتیبانی جنگنده‌های F16 و چند فروند هلی‌کوپتر به مواضع احتمالی شورشیان کرد در خاک عراق حمله کردند. در این حمله در مجموع ۲۲ نفر جان خود را از دست دادند. این حمله واکنش خشمگینانه‌ سیاستمدران ترکیه علیه شورشیان پ.ک.ک محسوب می‌شود.

اعضای حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) صبح روز شنبه ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد)، به یک پاسگاه مرزی ترکیه در نزدیکی منطقه‌ شمدینلی حمله کردند. این منطقه در مثلت مرزی بین ترکیه، عراق و ایران قرار دارد. در پی این حمله رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که کشور متبوعش تا هنگام انحلال این سازمان تروریستی به مبارزه ادامه خواهد داد. به گفته‌ منابع نظامی، دست کم ۸ سرباز و ۱۲ شورشی جان خود را در این حمله از دست دادند، ۱۴ سرباز زخمی شدند و دو سرباز دیگر نیز هنگام تعقیب شورشیان بر اثر انفجار مین از پا درآمدند.

شبکه تلویزیونی خصوصی ان تی وی، به نقل از منابع امنیتی ترکیه گفت: «گروهی بزرگ از اعضای حزب ممنوعه‌ پ.ک. ک به منظور حمله به پاسگاه مرزی یادشده از مرز عراق وارد خاک ترکیه شدند.» پ.ک.ک در کردستان عراق، واقع در شمال این کشور چندین اردوگاه دارد. اعضای این گروه حملات خود به مواضعی در خاک ترکیه را از طریق این اردوگاه‌ها انجام می‌دهند. امریکا و اروپا این گروه را در فهرست گرو‌ه‌های تروریستی قرار داده‌اند. به گزارش منابع نظامی ترکیه ارتش این کشور طی عملیاتی یک‌هفته‌ای در فوریه‌ ۲۰۰۸ مواضع پ.ک.ک در شمال عراق را مورد حمله قرار داد. در این عملیات ۲۴۰ عضو این حزب و ۲۷ سرباز ترکیه کشته شدند. طی ماه‌های گذشته حملات شورشیان کرد در خاک ترکیه به شدت گسترش یافته است. در ماه‌های گذشته نیز نظامیان ترکیه پس از حملات شورشیان مواضع احتمالی آنها را مورد تهاجم قرار دادند. اما این حملات نتوانست مانع از ادامه‌ عملیات مسلحانه‌ پ.ک.ک شود.

عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه، در اواخر ماه مه پس از این که آنکارا را متهم کرد که فراخوان او برای گفت‌وگوهای صلح را نادیده گرفته است از تلاش خود برای انجام این گفت‌وگوها دست کشید. حزب کارگران کردستان ترکیه اول ژوئن خواستار شدت گرفتن مبارزه برای دست‌یابی به خودمختاری در جنوب شرقی این کشور شد. به گفته منابع نظامی ترکیه، حدود چهار هزار شورشی در عراق مستقر شده‌اند و ۲۵۰۰ تن از آنها در ترکیه به سر می‌برند. مبازره‌ کردهای ترکیه ۲۶ سال است که ادامه دارد.

نظر شما :