انتقاد نخست وزيرى ترکيه از واشنگتن

ايالات متحده بى‌انصافى مى‌کند

۰۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۰ کد : ۷۶۸۵ اروپا
رجب طيب اردوغان نخست وزيرى ترکيه قريب به سه هفته است که بازى ديپلماتيک جديدى را در منطقه به راه انداخته است. مردى که پولاد بر تن کرده است تا مانع از تشديد تحريم‌ها عليه ايران و تحت فشار قرار گرفتن معادلات تجارى اين کشور با خود شود.
ايالات متحده بى‌انصافى مى‌کند

دل ترکيه از دست جامعه جهانى خون است. رجب طيب اردوغان نخست وزيرى ترکيه قريب به سه هفته است که بازى ديپلماتيک جديدى را در منطقه به راه انداخته است. مردى که پولاد بر تن کرده است تا مانع از تشديد تحريم‌ها عليه ايران و تحت فشار قرار گرفتن معادلات تجارى اين کشور با خود شود. رجب طيب اردوغان اين روزها در خارج از مرزهاى کشورش نيز از استراتژى ايالات متحده در برابر توافقنامه هسته‌اى تهران انتقاد مى‌کند. اين انتقادها در حالى صورت مى‌گيرد که به نظر مى‌رسد واشنگتن همچنان بازى پيدا و پنهان خود را در خصوص ايران ادامه مى‌دهد. ترک ها پس از نيل به توافق در معاهده هسته‌اى با ايران ادعا کردند که کاخ سفيد نيز در خفا و پشت پرده آنها را براى اين توافق تشويق کرده است. این در حالى‌ست که امريکايى‌ها اين ادعاى متحد ترک خود را تکذيب مى‌کنند و همچنان بر طبل تحريم مى‌کوبند. در اينچنين شرايطى است که اردوغان در حالى که پا بر خاک برزيل دارد از ايالات متحده گلايه کرده و اين کشور را به اتخاذ موضعى ناعادلانه و خارج از انصاف نسبت به ايرانى‌ها متهم مى‌کند. اردوغان در جمع خبرنگاران برزيلى باز هم انگشت اتهام خود را به سمت اسرائيل نشانه رفت و از سکوت واشنگتن در برابر پرونده هسته‌اى قطور و تسليحات اعلام نشده اين رژيم به شدت انتقاد کرد.

اردوغان بدون اشاره مستقيم به نام اسرائيل با اتخاذ به لحنى منتقدانه نسبت به سياست‌‌هاى دوگانه ايالات متحده در خاورميانه گفت: شما در خاورميانه يک رويکرد واحد را دنبال نمى‌کنيد اما براى تنبيه ايران و تحت فشار قرار دادن اين کشور به دنبال اجماع بين‌المللى هستيد. متاسفانه ما شاهد رويکردى واحد و عادلانه نسبت به کشورهاى خاورميانه نيستيم.

از هفدهمين روز از ماه مى که برزيل و ترکيه در ايران دستان محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهورى اين کشور را در دست گرفتند و از توافقنامه هسته‌اى براى تبادل سخن گفتند تا‌کنون نه ترکيه و نه برزيل از مواضع تند و تيز حمايتى خود از ايران دور نشده‌اند. هر دو اين کشورها عضو غير دائم شوراى امنيت هستند و البته مخالفت سرسخت هر‌گونه تشديد تحريم‌ها عليه ايران. اين در حالى‌ست که واشنگتن همچنان سرسختانه بر لزوم تشديد تحريم‌ها عليه ايران اصرار مى‌ورزد. هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده در جريان توافقنامه تهران از ابتدا تا انتهاى امضا اين توافقنامه از شکست در آن سخن گفت و در نهايت هم آنکارا را به کمک به تهران براى خريد زمان متهم کرد. اردوغان در پاسخ به اظهار نظرهاى خانم کلينتون گفت: گام‌هايى که ما در تهران برداشتيم به هيچ‌وجه در مسيرى خطرناک نبود و نيست. بلکه در حقيقت قدم گذاشتن در مسيرى است که بتوانيم از خطر در منطقه حذر کنيم.

اردوغان براى چندمين بار تاکيد کرد که آنکارا مخالف وجود تسليحات هسته‌اى در داخل خاورميانه و از جانب هر کشورى است. فرانسه و روسيه نيز از جمله کشورهايى بودند که پيش از اين نسبت به همکارى با ايران براى تبادل سوخت و ميل‌هاى هسته‌اى اعلام آمادگى کرده بودند اما تهران از ميان اين کانديداها، آنکارا را برگزيد. حرکتى که به اعتبار ايالات متحده لطمه زد و البته روس‌ها را نيز از ايران به شدت دلگير کرد. اردوغان در برزيل کشورهاى غربى را به عقب‌نشينى از مواضع پيشين در قبال توافقنامه هسته‌اى با ايران متهم کرد. او در لابه‌لاى سخنان خود به نام نيکولا سارکوزى به عنوان يکى از چهره‌هايى که از موضع پيشين خود فاصله گرفته‌اند، اشاره کرد. اردوغان در اين خصوص گفت: فرانسه موافقت خود را با تبادل سوخت با ايران به مدت ده ماه اعلام کرده بود و ما در توافقنامه جديد دو ماه ديگر بر اين ضرب الاجل زمانى افزوديم.

اردوغان بار ديگر تاکيد کرد که او و رئيس‌جمهورى برزيل به تلاش‌هاى خود براى سياسى نکردن توافقنامه تهران ادامه مى‌دهند. اردوغان همچنين تاکيد کرد که در حاشيته نشست گروه بيست با باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده در اين خصوص گفتگو خواهد کرد.


نظر شما :