موضع سارکوزی درباره توافق تهران

۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۱:۴۱ کد : ۷۶۰۶ سرخط اخبار
موضع سارکوزی درباره توافق تهران

رئیس‌جمهورى فرانسه از توافق‌نامه هسته‌اى تهران به‌عنوان «گامى مثبت» نام برده و درعین حال طى سخنانى مداخله‌جويانه خواستار توقف غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم در ایران شد

به گزارش ايلنا «نیکلا سارکوزى» از توافق میان ایران، ترکیه و برزیل درباره مبادله اورانیوم غنى‌شده ایران با سوخت هسته‌اى رآکتور تحقیقاتى تهران به عنوان «گامى مثبت» یاد کرد

در بیانیه‌اى که توسط دفتر رئیس‌جمهورى فرانسه منتشر شده، آمده است: «سارکوزى بر این باور است که خروج يک هزار و 200 کيلوگرم از اورانیوم کمتر غنى‌شده از ایران قدمى رو به جلو است.» 

بنا بر اين گزارش، ایران دوشنبه در حضور «لوئيس ايناسيو لولا دايسيلوا»، رئیس‌جمهوری برزیل و «رجب طيب اردوغان»، نخست‌وزیر ترکیه موافقت کرد که يک هزار و 200 کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به ترکیه بدهد و در برابر ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور تهران دریافت کند

در متن توافق‌نامه‌ای که ایران و برزیل و ترکیه منتشر کردند، آمده است: «در راستای تسهیل همکاری هسته‌ای، ایران بر امانت‌گذاری يک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم کم غنی‌شده در ترکیه موافقت می‌کند. این اورانيوم کم غنى‌شده در مالکیت ایران در ترکیه قرار خواهد داشت. ایران و آژانس امکان نظارت بر نگهداری ایمن از این مواد را در ترکیه دارند.» 

توافق تهران براى مبادله سوخت هسته‌اى با استقبال بسيارى از کشورها از جمله کشورهاى اروپايى روبه‌رو شده است

تکذیب بازگشایی کهریزک

رييس کل دادگسترى استان تهران با تکذيب بازگشايى بازداشتگاه کهريزک گفت: يک زندان در آن حوالى با استانداردهاى خوب ساخته شده است که اصلا ارتباطى با کهريزک ندارد و زير نظر سازمان زندان‌ها اداره مى‌شود.
به گزارش ايسنا، سيد عليرضا آوايى در جمع خبرنگاران با بيان اين‌که زندان جديد يک زندان قانونى با استانداردهاى متعارف است، اظهار کرد: اشتباهى مطرح شده است که اين زندان، کهريزک است.
آوايى در پاسخ به سوالى درباره پرونده فرزندان هاشمى در دستگاه قضايى اظهار کرد: در مورد يکى از فرزندانشان پرونده‌اى مطرح بوده و دادسرا ايشان را دعوت کرده و الان پرونده در مرحله‌ دادسراست.
رييس کل دادگسترى استان تهران در پاسخ به سوالى درباره‌ مشکلاتى که نظام قضايى با آن دست و پنجه نرم مى‌کند، گفت: مشکلات زياد است. يکى از مشکلات مهم ما کثرت ورودى پرونده‌هاست و ديگرى کمبود قاضى است که منجر به فرسايش قضايى مى‌شود و اين دو مشکل به اتقان آرا و سلامت قضات لطمه وارد مى‌کند. چند مشکل مانند اينها به‌خصوص در استان تهران وجود دارد.


مديرعامل سابق ايلنا آزاد شد

ایلنا- مسعود حيدرى مدير عامل سابق خبرگزارى ايلنا عصر ديروز آزاد شد.

مديرعامل سابق خبرگزارى ايلنا که روز يکشنبه هفته جارى براى گذراندن دوران محکوميت خود به زندان اوين منتقل شده بود، مطابق آيين‌نامه سازمان زندان‌ها از مرخصى متصل به آزادى بهره‌مند و آزاد شد.

مسعود حيدرى‏، در رابطه با اتهام افترا، به سه ماه و يک روز حبس و 10 ضربه شلاق محکوم شد، اما اين محکوميت تبديل به جزاى نقدى به مبلغ 15 ميليون ريال شد و در رابطه با اتهام نشر اکاذيب نيز، به سه ماه و يک روز حبس محکوم شده بود که براساس همين حکم روانه زندان اوين شد.

اين حکم براساس شکايت مشاور وزير و مديرکل روابط عمومى وزارت کار، سرپرست دفتر امور حقوقى وزارت کار، رئيس دانشگاه صنعتى اميرکبير، وزارت علوم و يکى از دانشجويان دانشگاه اميرکبير براساس کيفرخواست در شعبه 1083 صادر شده بود.

راه اندازی نیروگاه بوشهر در تابستان

رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه نیروگاه اتمی بوشهر در تابستان سال جاری راه اندازی خواهد شد، پیش بینی کرد که عقلا گروه 1+5 را از صدور قطعنامه جدید علیه ایران منصرف می کنند و خبر داد که احداث سایت جدید غنی سازی در سال جاری در کشور آغاز می شود .

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، در مورد تهیه پیش نویس قطعنامه تحریمی که در شورای امنیت مطرح شده عنوان داشت: بحث تحریم  رنگ خود را باخته است و اینها آخرین تلاش های کشورهای غربی است.

وی با بیان اینکه این برای اولین بار است که کشورهای در حال توسعه توانستند از حق خود بدون حضور قدرت های بزرگ دفاع کنند گفت: باید مقداری صبور باشیم و به آنها حق بدهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: آنان با صدور قطعنامه خود را بیشتر در اذهان عمومی بی اعتبار می کنند و اعتقاد دارم افراد عاقلی در بین آنان هستند که آنها را از صدور قطعنامه منصرف کنند.

صالحی در بیان دلیل مخالفت غربی ها با مواضع جمهوری اسلامی بیان کرد: کشورهای صاحب قدرت اساس حرکت سیاسیشان بر اساس قدرت است همواره خود را صاحب حق می دانند و می خواهند بگویند که بدون آنها هیچ کاری در دنیا صورت نخواهد گرفت.

وی در مورد حضور برزیل و ترکیه در نشست گروه 1+5 نیز عنوان کرد: حضور ترکیه و برزیل در گروه 1+5 منوط به موافقت اعضای این گروه است که اگر این دو کشوربا اعضای گروه 1+5 به توافق رسیدند به این گروه خواهند پیوست.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد روند پایانی تکمیل نیروگاه بوشهرنیز گفت: روند تکمیلی نیروگاه بوشهر هم اکنون به خوبی در حال پیشرفت است و آخرین تست خود را به نام تست گرم پشت سر می گذارد که انشاءالله در تابستان شاهد راه اندازی این نیروگاه خواهیم بود.

صالحی در مورد مهلت ایران برای ارسال نامه  به آژانس در باره تبادل  سوخت گفت: از زمان صدور بیانیه یک هفته به ما فرصت داده شده که نامه ای را به آژانس بین المللی انرژی اتمی بنویسیم که در حال تنظیم این نامه هستیم تا قبل از انقضاء وقت معین شده نامه را به آژانس می دهیم.

وی در ادامه در خصوص نشست  مسئول سیاست  خارجی اتحادیه اروپا و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: هم خانم اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هم آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اظهار آمادگی کرده اند که به احتمال قوی مکان آن هم در ترکیه خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد واکنش های دیگر کشورها به بیانیه تهران خاطر نشان کرد: غربی ها همواره به دنبال مانع تراشی برای جمهوری اسلامی ایران هستند و این ساده اندیشی است که فکر کنیم آنها برای ما مانع تراشی نخواهند کرد.

صالحی با بیان اینکه 2 نظام فکری جمهوری اسلامی ایران و جهانبینی دنیایی در دنیا وجود دارد که هیچ گاه از در آشتی با یکدیگر در نخواهند آمد گفت: تلاشمان این است که حالت تقابل را به تعامل تبدیل کنیم نه اینکه ما در مدار تفکر آنها قرار گیریم و یا آنها در مدار تفکر ما قرار گیرند.

وی در پایان در مورد مکان یابی سایت های جدید غنی سازی هسته ای عنوان کرد: امسال بعد از اینکه مراحل مقدماتی انجام شود کار ساخت یکی از این سایت ها را شروع می کنیم که جزئیات بیشتر آن را اعلام خواهیم کرد.

پيش‌نويس قطعنامه تحريم‌ ايران به شوراى امنيت ارائه شد


با وجود همکارى همه‌جانبه ايران در زمينه برنامه هسته‌اى و بيانيه سه جانبه تهران، آمريکا پيش‌نويس قطعنامه تحريم‌ها عليه ايران را به شوراى امنيت سازمان ملل متحد فرستاد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى رويترز، آمريکا روز گذشته پيش‌نويس قطعنامه‌اى را به شوراى امنيت سازمان ملل متحد فرستاد که به موجب آن، تحريم‌هاى سازمان ملل عليه ايران افزايش پيدا مى‌کند.
آمريکا در حالى اين پيش‌نويس را به شوراى امنيت سازمان ملل متحد ارائه داد که روز دوشنبه در نشست سه جانبه‌اى که در تهران با حضور برزيل، ترکيه و ايران برگزار شد، بيانيه‌ مشترکى به امضا درآمد که به موجب آن، ايران پذيرفت يکهزار و 200 کيلوگرم از اورانيوم با درصد غناى پايين خود را در قبال دريافت سوخت مورد نياز براى رآکتور تحقيقاتى تهران، در خاک ترکيه به امانت گذارد.
بنا بر اين گزارش، اين پيش‌نويس 10 صفحه‌اى که پس از ماهها مذاکره، مورد موافقت آمريکا، انگليس، فرانسه، آلمان، چين و روسيه قرار گرفت، شامل تحريم‌هايى مى‌شود که صنعت بانکدارى و ديگر صنايع ايران را مورد هدف قرار مى‌دهد.
اين پيش‌نويس، همچنين خواستار بازرسى کشتى‌هايى شده است که مظنون به حمل محموله‌هايى که مرتبط با برنامه‌هاى هسته‌اى و موشکى ايران است.
ديپلمات‌هاى غربى مدعى شده‌اند که متن اين پيش‌نويس در نتيجه يک سرى توافقات ميان آمريکا و سه هم‌پيمان اروپايى اين کشور که خواستار تحريم‌هاى بيشتر عليه ايران بودند و همچنين روسيه و چين که با تحريم‌ها مخالف بودند، تهيه شده است.
بر اساس اين گزارش، برخى از اقدامات پيشنهادى در پيش‌نويس تحريم‌ها عليه ايران، جديد است. تصميم به انتشار و توزيع پيش‌نويس قطعنامه تحريم‌ها عليه ايران در شوراى امنيت سازمان ملل در واقع ناديده گرفتن ضمنى معاهده‌اى است که روز دوشنبه به ميانجيگرى ترکيه و برزيل به امضا درآمد و طبق آن ايران موافقت کرد تا مقدارى از اورانيوم با درصد غناى پايين خود را در قبال دريافت ميله‌هاى سوختى براى رآکتور تحقيقاتى پزشکى به خاک ترکيه ارسال کند.
در حالى اين قطعنامه به شوراى امنيت فرستاده شد که "يانگ جيه چى " وزير امور خارجه چين روز گذشته اعلام کرد: چين استقبال خود را از طرح تبادل سوخت اعلام مى‌کند.
وى افزود: چين گزارش‌هاى مربوطه [درباره تبادل سوخت] را ملاحظه کرده است و استقبال خود از اين طرح و قدردانى از تلاش‌هاى ديپلماتيکى که براى يافتن راه‌حلى درباره برنامه هسته‌اى ايران بوده را ابراز مى‌دارد.
مقامات آمريکايى بيانيه تهران را به عنوان نمايشى از جانب ايران به منظور به تعويق انداختن تحريم‌هاى بيشتر سازمان ملل متحد عليه ايران قلمداد کردند.
نماينده برزيل در سازمان ملل به وضوح اعلام کرد که کشور برزيل از اين مسئله بسيار ناخرسند است که آمريکا و هم‌پيمانان اين کشور معاهده صورت گرفته را ناديده مى‌گيرند با وجود آنکه اين بيانيه 3 جانبه پيشرفتى بسيار بزرگ در جهت پيشبرد موضوع هسته‌اى ايران بوده است.
"
ماريا لوئيزا ريبرو ويوتى " نماينده برزيل در سازمان ملل به خبرنگاران در خارج از سالن شوراى امنيت سازمان ملل اعلام کرد: برزيل در هيچ‌گونه بحث و مذاکراتى در خصوص پيش‌نويس تحريم‌ها عليه ايران مشارکت نخواهد کرد زيرا احساس مى‌کند که هم‌اکنون وضعيت جديدى به وجود آمده است. روز گذشته (دوشنبه) توافقنامه‌اى صورت گرفت که بسيار مهم بود.
يکى از ديپلمات‌هاى ترکيه که نخواست نامش فاش شود در حاليکه بحث در خصوص پيش‌نويس قطعنامه تحريم‌ها عليه ايران را غيرمحتمل ندانست اما اعلام کرد که تمرکز ما بر مسير ديگرى است و به معاهده تبادل سوخت تهران اشاره کرد.
بنا بر اين گزارش، "سوزان رايس " نماينده آمريکا در سازمان ملل اعلام کرد که اين بيانيه 3 جانبه عملاً اقدامى در ارتباط با غنى‌سازى اورانيوم در ايران که منجر شده است تحريم‌ها براى ايران در نظر گرفته شود، نکرده است.
"
يانگ جيه چى " وزير امور خارجه چين نيز درباره موضوع هسته‌اى ايران و بيانيه 3 جانبه تهران با همتايان ترک و برزيلى خود بحث و گفت‌وگو کرد.
وب‌سايت وزير امور خارجه چين اعلام کرد که جيه‌ چى به برزيل و ترکيه اعلام کرده است که تلاش‌هاى آنها را تحسين مى‌کند و از توافقنامه سوخت هسته‌اى استقبال مى‌کند و اظهار اميدوارى کرد که اين بيانيه منجر به تقويت راه‌حلى صلح‌آميز در خصوص موضوع هسته‌اى ايران شود.
بر اساس اين گزارش، پيش‌نويس قطعنامه تحريم ايران از کشورها درخواست کرده است تا اگر دلايلى در دست دارند که گمان مى‌کنند بانک‌هاى ايرانى در حال کمک‌رسانى مالى براى برنامه هسته‌اى يا موشکى ايران هستند، اقدامات مناسبى در ارتباط با ايجاد ممنوعيت با بازگشايى شعبات بانک‌هاى ايران يا دفاتر بانکى ايران در کشورهاى خارجى انجام دهند.
اين پيش‌نويس همچنين از تمامى کشورها درخواست کرده است در ارتباط با انجام معاملات با بانک‌هاى ايرانى از جمله بانک مرکزى ايران، احتياط پيشه کنند و مطمئن شوند که آن معاملات کمکى به برنامه هسته‌اى يا موشکى ايران نمى‌کند.
اين پيش‌نويس همچنين از کشورها درخواست کرده است تا در رويارويى با سپاه پاسداران انقلاب اسلامى احتياط پيشه کنند و اعلام کرده است که برخى از شرکت‌ها و افرادى که توسط اين ارگان اداره مى‌شوند به ليست‌هاى کنونى افراد يا شرکت‌هايى که با ممنوعيت پرواز يا مسدود شدن دارايى‌ روبرو هستند، افزوده خواهد شد.
بنا بر اين گزارش، پيش‌نويس تحريم‌ ايران که نمايانگر دور چهارم تحريم‌هاى سازمان ملل عليه تهران است همچنين خواستار گسترش تحريم‌هاى کنونى تسليحات که شامل گونه‌هاى بيشترى از سلاح‌هاى سنگين نيز مى‌شود، شده است.
در ابتدا، آمريکا و برخى کشورهاى اروپايى اميدوار بودند تا بتوانند که به طور کلى تحريم‌هاى تسليحاتى عليه ايران صورت دهند اما روسيه و چين با اين اقدام آمريکا به مخالفت پرداختند.
گرچه بسيارى از اقدامات اين پيش‌نويس غيرالزام‌آور است، ديپلمات‌ها اعلام کردند که اتحاديه اروپا و آمريکا اعلام کردند که با خطوط کشتيرانى و ديگر شرکت‌هاى ايرانى با احتياط برخورد مى‌کنند و قوانينى عليه آنها به تصويب درمى‌آورند که وراى هرگونه اقدامات جديد سازمان ملل است.
سوزان رايس مدعى شد که درها هنوز براى ايران باز است درصورتيکه اين کشور پيشنهادها براى رفع بحران از طريق مذاکرات را بپذيرد.
وى تصريح کرد: اين پيش‌نويس، به دنبال حمايت و نه جايگزينى تلاش‌هاى ما براى تعامل با ايران از طريق روش ديپلماتيک است.
"
لى بائودونگ " نماينده چين در سازمان ملل به خبرنگاران اعلام کرد که پکن به دنبال قطعنامه متعادلى است و اينکه کشور وى مايل نيست که لطمه‌اى به روابط تجارى ايران و چين وارد آيد.
وى تصريح کرد: هدف تحريم‌ها، آوردن ايران به ميز مذاکرات است. نبايد به تجارت عادى لطمه‌اى وارد آورد.
"
ويتالى چورکين " نماينده روسيه در سازمان ملل نيز اعلام کرد: اين قطعنامه، زبانى است که ما مى‌توانيم با آن زندگى کنيم.
بر اساس اين گزارش، بسيارى از ديپلمات‌هاى غربى اعلام کردند که اميدوارند که شوراى امنيت سازمان ملل با 15 عضو اوايل ماه آتى ميلادى در ارتباط با اين پيش‌نويس رأى‌گيرى کنند و اين پيش‌نويس احتمالاً در هفته‌هاى آتى بازبينى مى‌شود.
با وجود آنکه پيش‌نويس تحريم‌ها عليه ايران به شوراى امنيت سازمان ملل فرستاده شده است، برزيل، ترکيه، لبنان اعلام کرده‌اند که از تحريم‌ها عليه ايران حمايت نخواهند کرد.

 

 

اخبار قبلی

دارایی اوباما اعلام شد
عدم مخالفت جريان صدر با نخست‌وزيرى مالکى
بابت خسارت جنگ، هیچ تعهدی بهایران نداریم
 ادعای تازه علاوی علیه ایران
هشت  رئیس جمهور در ایران
روس ها خطر ایران را درک کرده اند!
شرط ایران برای تبادل سوخت
روسيه خواستار معامله بر سر ايران است
بن‌لادن در ایران است!
تمدید تحریم ها عليه سوريه توسط اوباما
موافقت وزارت خارجه و اطلاعات با کاهش رابطه با انگليس
حضور رئيس جمهور سريلانکا در اجلاس سران گروه 15
آقای احمدی نژاد بچه های ما را با خودت بیاور
روانبخش: هاشمی برکنار می‌شود، سیدحسن خمینی رد صلاحیت
احمدی‌نژاد باید تا 1404 بماند
امارات: جزایر سه گانه ایرانی، اشغالی است!
یکی از سران اصلاحات ترور می‌شود!
کشور دوست و برادر امارات در به کار بردن کلمات دقت کند!
امارات: اشغال جزایر سه گانه برای ما دردناک است!
رشوه 7 میلیارد دلاری عربستان به روسیه بخاطر ایران


نظر شما :