کابوس انتخابات براى براون

۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۵:۵۶ کد : ۷۴۸۹ اروپا
کمپين انتخاباتى متزلزل گوردون براون، نخست وزير انگليس پس از آنکه ميزان حمايت‌ها از حزب کارگر وى در يک نظرسنجى تازه مجددا با کاهش روبه‌رو شد و روزنامه‌هاى معتبر انگليسى از رقباى انتخاباتى وى حمايت کردند، با يک ضربه جديد روبه‌رو شده است.
کابوس انتخابات براى براون

دیپلماسی ایرانی: کمپين انتخاباتى متزلزل گوردون براون، نخست وزير انگليس پس از آنکه ميزان حمايت‌ها از حزب کارگر وى در يک نظرسنجى تازه مجددا با کاهش روبه‌رو شد و روزنامه‌هاى معتبر انگليسى از رقباى انتخاباتى وى حمايت کردند، با يک ضربه جديد روبه‌رو شده است.

نتايج تازه‌ترين نظرسنجى که آخرين نظرسنجى قبل از انتخابات سراسرى پنجشنبه به حساب مى‌آيد، نشان داد که کمپين انتخاباتى ديويد کامرون، رهبر جناح مخالف محافظه کار ارتقا يافته و براساس اين نظرسنجى وى پيروز مناظره تلويزيونى ميان سه رهبر حزبى حاضر در انتخابات است.

براساس گزارش خبرگزارى رويترز، اما حمايت‌هاى افزايش يافته از ليبرال دموکرات‌ها که به طور سنتى حزب سوم انگليس محسوب مى‌شود، هيچ نشانى از کاهش ندارد.

ديويد کامرون در جريان يک توقف در کمپين انتخاباتى خوشبينانه خود در مدرسه‌اى درمرکز انگليس اظهار داشت، اين انتخابات هنوز به پايان نرسيده است، ما تازه در حال ورود به پرانرژى‌ترين و مهم‌ترين مرحله کمپين انتخاباتى هستيم و من هيچ چيزى را بديهى نمى‌دانم.

نتايج نظرسنجى موسسه يوگوو براى روزنامه سان نشان داد که حزب محافظه کاران با 34 درصد در صدر قرار دارد و دو حزب کارگر و ليبرال دموکرات هر دو با کسب 28 درصد آرا پس از جناح محافظه کار قرار دارند.

اما نتايج نظرسنجى موسسه هريس براى روزنامه ديلى ميل نشان داد که ميزان حمايت‌ها از حزب کارگر که از سال 1997 در راس کار بوده تنها به 24 درصد رسيده است. اگر اين نتايج در انتخابات پنجشنبه آينده تکرار شود اين بدترين نمايش انتخاباتى حزب کارگر از سال 1918 تا کنون خواهد بود.

براساس نتايج نظرسنجى موسسه هريس، محافظه کاران با 33 درصد آرا و ليبرال دموکرات‌ها با 32 درصد آرا در رده‌هاى اول و دوم قرار گرفتند.

براساس سيستم انتخاباتى انگليس که صرفا بر حوزه‌هاى انتخاباتى جدا متکى است نه نمايندگى نسبى؛ محافظه کاران بزرگترين حزب در پارلمان انگليس خواهند بود اما اکثريت را کسب نخواهند کرد.

هم‌چنين دو روزنامه مهم انگليس از حمايت از حزب کارگر صرف نظر کردند. روزنامه گاردين که به طور سنتى حامى سرسخت حزب کارگر بود، اعلام کرد که حمايت خود را به جناح ليبرال دموکرات منتقل کرده زيرا اين بهترين راه براى برقرارى اصلاحات انتخاباتى است. روزنامه تايمز- چاپ انگليس - نيز که اولين بار در سال 2001 از حزب کارگر حمايت کرد و اين حمايت را در انتخابات سال 2005 نيز تکرارکرد، اعلام داشت که به حمايت از جناح محافظه کار بازگشته است.

هم‌چنين نيک کلگ، کانديداى 43 ساله جناح ليبرال دموکرات که ميزان حمايت‌ها از وى به خاطر عملکرد با اعتماد به نفسش در مقابل گوردون براون و ديويد کامرون در سه مناظره تلويزيونى گذشته باعث افزايش محبوبيت وى شده است، به روزنامه گاردين گفت که حزب وى به عنوان خانه سياست‌هاى پيش‌رو در انگليس جايگزين حزب کارگر شده است.

انگليس تجربه چندانى در داشتن پارلمان معلق که در آن هيچ حزبى کنترل کامل را در اختيار ندارد، نداشته است. بسيارى از سرمايه‌گذاران نگران اين هستند که پارلمان معلق باعث تضعيف رسيدگى به کسرى بودجه گسترده در انگليس شود اگرچه بازار انگليس در عملکرد خود آينده روشنى را نشان مى‌دهد.

آينده دولت انگليس پس از آنکه نتايج نظرسنجى‌ها نشان داد که ديويد کامرون پيروز آخرين مناظره تلويزيونى بوده است، ارتقا پيدا کرد. اما محتمل‌ترين سناريو براى پارلمان معلق در انگليس اين خواهد بود که ليبرال دموکرات‌ها از محافظه کاران يا حزب کارگر حمايت کنند.

گوردون براون در مصاحبه با شبکه بي.بي.سى ضمن انتقاد از سياست‌ ليبرال دموکرات‌ها اعلام کرد که زير دست کلگ کار نخواهد کرد.

براون همچنین گفت: «من خواستار يک پارلمان معلق نيستم. من خواستار يک اکثريت براى دولت حزب کارگر هستم.»

کمپين انتخاباتى براون روز چهارشنبه پس از آنکه صداى وى به طور ناآگاهانه هنگام صحبت درباره گيليان دافى، يکى از راى دهندگان و توصيف وى به عنوان يک زن متعصب ضبط شد از مسير خود منحرف شد.

براون مجبور شد که صحبت‌هاى خود را پس گرفته و مقابل دوربين‌هاى تلويزيونى از وى عذرخواهى کند.

نخست وزير انگليس به روزنامه ديلى تلگراف گفت: «من شخصا اين تاوان سنگين را به خاطر اشتباهى که مرتکب شدم پرداختم. »

براون به شبکه بي.بي.سى نيز گفت که‌ وى در فهميدن منظور دافى دچار اشتباه شده است.

نخست وزير انگليس همچنین گفت: «من فکر کردم وى درباره اخراج تمام دانشجويان خارجى حاضر در کشور صحبت مى‌کند. »

نتايج نظرسنجى‌هاى انگليس حاکى از اين است که اگرچه بسيارى از راى دهندگان از براون خسته شده‌اند اما مطمئن نيستند که بتوانند به کامرون 43 ساله که يک مسئول روابط عمومى سابق خوش ظاهر است، اعتماد کنند.

با توجه به اين که پس از آخرين مناظره تلويزيونى اوضاع بر وقف مراد کامرون است وى تلاش کرد که از طريق برقرارى ارتباط با راى دهندگان بر ميزان اعتماد‌ها به جناح محافظه کار بيفزايد.

کليدى ترين سياست‌هاى جناح محافظه کاران شامل سر و سامان دادن سياست‌ها در انگليس،‌ تقويت رشد اقتصادى و برطرف کردن مشکلات اجتماعى است.

در همين حال در پى شکست‌هاى براون در کمپين انتخاباتى خود تونى بلر، نخست وزير سابق انگليس از جناح کارگر براى نجات حزب وارد عرصه انتخاباتى شده است.

براساس گزارش خبرگزارى فرانسه،‌ تونى بلر براى کمک به براون که در تلاش براى حفظ اميدهاى خود براى انتخاب مجدد در فاصله شش روز مانده به انتخابات است وارد عرصه کمپين انتخابات شد.

تونى بلر که تنها براى دومين بار در کمپين انتخاباتى حاضر شده است دريک مرکز درمانى در لندن تاکيد کرد که حزب کارگر هنوز شانس دستيابى به قدرت پس از 13 سال حضور در عرصه را دارد.

وى گفت: «معتقدم حزب کارگر هنوز شانس بسيارى براى موفقيت دارد. وقتى شما به آخرين روزهاى کمپين انتخابات مى‌رسيد مردم واقعا اذهان خود را روى کانديدايى که بهترين ايده‌ها را براى آينده دارد متمرکز مى‌کنند.» تونى بلر در پاسخ به اين که آيا براون به عنوان نخست وزير شکست خورده، گفت: «خير فکر نمى‌کنم که او هرگز شکست خورده باشد.»


نظر شما :