تحلیل تازه رابرت گيتس از قدرت مجازى اتمى ايران

۳۰ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۴ کد : ۷۳۹۵ اخبار اصلی
بنا به ادعای وزیر دفاع امریکا، ایران عناصر اصلی لازم برای تولید بمب اتمی را فراهم کرده، اما در مرحله‌ سرهم کردن آنها متوقف شده است. بنابر این، ایران عملا قرارداد منع گسترش سلاح‌های اتمی را زیر پا نگذاشته، اما دارای این امکان است که به بمب اتمی دست یابد.
تحلیل تازه رابرت گيتس از قدرت مجازى اتمى ايران

دیپلماسی ایرانی: در امریکا بحث بر سر اتخاذ یک استراتژی مناسب در برابر برنامه‌‌های اتمی حکومت ایران ادامه دارد. اگر چه به نظر می‌رسد اختلاف در این زمینه بالا است و هنوز یک اجماع بین‌المللی بر سر تحریم بیشتر ایران حاصل نشده است.

به گزارش نیویورک تایمز، وزیر دفاع امریکا معتقد است که واشنگتن هنوز فاقد سیاستی روشن برای مهار کردن برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی است. این روزنامه در شماره‌ روز شنبه ۱۷ آوریل خود گزارشی را منتشر کرده است که گوشه‌هایی از بحث‌های جاری در واشنگتن برای تعیین یک سیاست مؤثر در برابر ایران را بازتاب می‌دهد.

محور گزارش نیویورک تایمز، یادداشت رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا، درباره فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران است. این یادداشت که مخفیانه نوشته شده گفته می‌شود در سه صفحه است و در ماه ژانویه امسال خطاب به مقامات ارشد کاخ سفید نوشته شده است. در این نامه گیتس اظهار نظر کرده است که امریکا هنوز سیاست روشنی در قبال برنامه‌های پیش‌رونده‌ اتمی حکومت اسلامی ایران ندارد. ظاهرا یادداشت زمانی نوشته شده که وزارت دفاع امریکا، کاخ سفید و سازمان‌های اطلاعاتی امریکا، تلاش متمرکزی برای تدقیق سیاست در قبال تهران داشته‌اند.

نیویورک تایمز نوشته است، کسانی که از مضمون یادداشت وزیر دفاع امریکا مطلع هستند، فقط به بخش سیاسی آن اشاره می‌کنند. یادداشت اما گویا حاوی طرح‌هایی سری در قبال جمهوری اسلامی و توضیحاتی درباره اتحاد عمل با کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس در برابر ایران است.

یک مقام ارشد در واشنگتن یادداشت رابرت گیتس را یک هشدار خوانده است. مقامات امریکا اما بر این نظر نیستند که به هشدار نیاز دارند. نیویورک تایمز می‌نویسد که آنان تأکید می‌کنند که در ۱۵ ماهه‌ گذشته از مسئله‌ ایران غافل نبوده و بر روی طرح‌های مختلف کار کرده‌اند.

بنابر گزارش نیویورک تایمز، تصور وزیر دفاع امریکا از برنامه‌های هسته ای ایران این است که تهران به سمت تولید سلاح اتمی می‌رود. حکومت ایران خود منکر این امر است. آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی خطاب به "کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه در جهان، که در روز شنبه (۲۷ فروردین) در تهران گشایش یافت، اعلام کرد که استفاده از سلاح اتمی را به لحاظ شرعی «حرام» می‌داند. با این حال این گونه اظهارات، چیزی از نگرانی در غرب در مورد برنامه‌های اتمی ایران نکاسته است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا، به تازگی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته است که حکومت ایران برای تولید بمب اتمی به مشکل برخورده، اما همچنان به سمت هدف تبدیل شدن به یک قدرت نظامی اتمی پیش می‌رود. او گفت: «آنها آهسته‌تر از آن چه انتظارش را داشتند، اما همچنان دارند در این جهت پیش می‌روند.»

اکنون همه بر این باور هستند که ایران هنوز به سلاح اتمی دست نیافته است. ارزیابی‌های جدی هم خلاف این را نمی‌گویند.

بنا به ادعای وزیر دفاع امریکا، ایران عناصر اصلی لازم برای تولید بمب اتمی را فراهم کرده، اما در مرحله‌ سرهم کردن آنها متوقف شده است. بنابراین، ایران عملا قرارداد منع گسترش سلاح‌های اتمی را زیر پا نگذاشته، اما دارای این امکان است که به بمب اتمی دست یابد. در بحث‌های استراتژیک به چنین قدرت اتمی بالقوه‌ای، قدرت مجازی اتمی می‌گویند.

در این جا پرسش که مطرح است این است که مرز امر مجازی و امر واقعی کجاست؟ حدود یک هفته پیش باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت که قصد ندارد به تجزیه و تحلیل چنین مسئله‌ای بپردازد، اما افزود که به کره شمالی به عنوان قدرتی بالقوه می‌نگریسته‌اند، تا اینکه دولت این کشور بازرسان اتمی را اخراج کرد و خود را یک قدرت اتمی خواند.

گزارش نیویورک تایمز در روز ۱۷ آوریل حاکی از آن است که موضوع تعیین مرز قوه و فعل در امریکا در مورد ایران بسیار جدی شده است. مقامات واشنگتن می‌گویند که می‌خواهند سیاست امریکا در برابر جمهوری اسلامی را تدقیق کنند. مسئله‌ اصلی برای آنان تعیین حد تحمل فعالیت‌های اتمی ایران و واکنشی است که باید در صورت عبور تهران از خط قرمز نشان داد.


نظر شما :