بروز و ظهور جریان افراط در افریقا و ضرورت‌ها

این روزها در سومالی چه می‌گذرد؟

۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۲ کد : ۷۳۲۷ گفتگو
یادداشتی از محمد ابراهیم طاهریان، سفیر سابق ایران در افغانستان و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل
این روزها در سومالی چه می‌گذرد؟

گروه‌های افراطی (اشباب) به نام اسلام، به جان مسلمانان پرسابقه سومالی افتاده و آثار تاریخی اسلامی آن کشور را به نام وابستگی به صوفی‌گری (قادری) تخریب می‌کنند و در رسانه‌ها (الجزیره مورخ 7/1/89) شعار می‌دهند: بیگانگان را از کشورمان اخراج کردیم؛ اکنون آثار عناصر انحرافی را نابود خواهیم کرد و با این توجیه به آثاری که به ریشه‌های توسعه اسلام در آن منطقه مربوط است را تخریب می‌کنند.

این شیوه اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد. در چند دهه گذشته در برخی دیگر از کشورهای عربی شاهد آن بودیم که به نام اسلام به اسلام حمله‌ور شدند و آثار را تخریب کردند و زمینه‌های تفکر افراطی را با اتکاء‌ بر دلارهای نفتی فراهم کردند. به طوری که امروز از آسیا در افغانستان و پاکستان و در کشورهای عربی و آفریقا و اروپا شاهد شکل‌گیری و توسعه این تفکر افراطی با برچسب‌های متفاوت هستیم.

این رفتار که باعث مشغول نمودن امت اسلامی به خود است حتماً مورد خوشایند و حمایت دشمنان و کهنه‌کار و پرتجربه ضد اسلامی قرار می‌گیرد.

زمان آن فرارسیده (و تأخیر هم صورت گرفته است) که هرچه سریعتر متفکران و دلسوزان به اسلام نسبت به این حرکت‌های انحرافی که به نام اسلام و علیه اسلام صورت می‌گیرد اقدامات روشنگرانه انجام دهند؛ تا مردم منطقه و جهان نسبت به این تحرکات ضد اسلامی و ضد فرهنگی دچار سردرگمی و جهت‌یابی غلط نشوند.


نظر شما :