موضع دوگانه روسیه بر سر پرونده هسته ای ایران همچنان ادامه دارد

۱۳ فروردین ۱۳۸۹ | ۰۴:۵۲ کد : ۷۲۷۲ اروپا
آندره نستيرينکو، سخنگوى وزارت امور خارجه روسيه پنجشنبه 31 مارس در کنفرانس خبرى در مسکو اعلام کرد، راهکار حل مساله هسته‌اى ايران ادامه مذاکرات سياسى و ديپلماتيک است. ما اين سياست را تشويق و به آن ادامه خواهيم داد.
موضع دوگانه روسیه بر سر پرونده هسته ای ایران همچنان ادامه دارد
 دیپلماسی ایرانی: آندره نستيرينکو، سخنگوى وزارت امور خارجه روسيه پنجشنبه 31 مارس در کنفرانس خبرى در مسکو اعلام کرد، راهکار حل مساله هسته‌اى ايران ادامه مذاکرات سياسى و ديپلماتيک است. ما اين سياست را تشويق و به آن ادامه خواهيم داد. 

سخنگوى وزارت امور خارجه روسيه با بيان اينکه راه هاى فشار، تهديد و تحريم را قبول و باور نداريم، گفت: «اما اگر زمانى نياز به اين امر باشد بايد بسيار هوشمندانه، عاقلانه و منطقى در اين زمينه حرکت کرد. سياست روسيه، ادامه مذاکرات و اتخاذ راهکارهاى سياسى و ديپلماتيک است.»

سخنگوى وزارت امور خارجه روسيه همچنین اعلام کرد، در مسکو صدور تحريم های دقيق در رابطه با ايران را امکان پذير مى دانند اما معتقدند که آنها نبايد درها را براى ادامه مذاکرات ببندد.

نستيرينکو درباره موضع روسیه در نشست آتی شورای امنیت گفت: «موضع روسيه در شوراى امنيت سازمان ملل، کاملا روشن است و ما به همين سياست خود پايبند خواهيم بود.»

سخنگوى وزارت امور خارجه روسيه گفت: «تصميم گيرى در باره برنامه هسته اى ايران، بايد در چارچوب مشورت‌ها و رايزنى‌هاى تمام اعضاى دائمى و غير دائمى شوراى امنيت صورت گيرد. راهکارهاى سياسى و ديپلماتيک را بايد مورد توجه قرار داد.»
سران روسيه در هفته هاى گذشته بر موضع کشور خود مبنى بر پرهيز از به کارگيرى رويکرد تحريم در قبال مساله هسته‌اى ايران تاکيد کرده و خواهان از سرگيرى مذاکرات شده‌اند.

دميترى مدودف، رئيس جمهورى روسيه اخيرا اعلام کرد، تحريم ايران رويکرد مناسبى نيست و حل مساله هسته‌اى بايد صرفا از طرق ديپلماتيک و مطابق منشور سازمان ملل صورت گيرد.

ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه هم در ديدار چندى پيش خود با هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا با تحريم ايران مخالفت کرد و آن را رويکردى غير سازنده دانست.

پوتين خطاب به وزير امور خارجه امريکا گفت: «اعمال تحريم ممکن است نتيجه مطلوب در بر نداشته باشد و گاهى مى تواند واکنش منفى و معکوس به بار آورد و پيامدهاى منفى تحريم ايران بايد به دقت مورد ارزيابى قرار گيرد زيرا تحريم همواره به حل مساله کمک نمى کند.»

وزير امور خارجه روسيه نيز در ديدار با کلينتون، صريحا بر لزوم تداوم مذاکرات براى حل مساله هسته‌اى ايران تاکيد کرد و گفت: «من اطمينان دارم که امکان حل اين مساله از راه هاى سياسى و ديپلماتيک وجود دارد.»

لاوروف با بيان اينکه مسکو به تلاش هايش براى حل مساله هسته اى ايران از راه‌هاى سياسى و انجام گفت وگوها ادامه خواهد داد، خواستار ادامه همکارى ايران با آژانس بين المللى انرژى اتمى شد.

سرگئى ريابکوف، معاون امور خلع سلاح و امنيت بين‌المللى وزير امور خارجه روسيه نيز چندى پيش در کنفرانس ويديوئى مديران سياسى وزارتخانه هاى امور خارجه گروه 1+5 با تاکيد بر موضع کشورش در قبال ايران گفت: «جستجو براى دستيابى به يک راهکار از طريق تلاش هاى ديپلماتيک، جايگزين ديگرى ندارد.»


نظر شما :