بده بستان‌هایى که به تحریم ایران می‌انجامد

۱۴ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۹ کد : ۷۱۸۵ گفتگو
گفتاری از دکتر سید علی طباطبایی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی
بده بستان‌هایى که به تحریم ایران می‌انجامد
الکساندر اشتوب، وزیر امور خارجه فنلاند روز شنبه (۱۳ مارس) گفت: "اگر شورای امنیت در تصویب قطعنامه تحریمی چهارم علیه ایران ناکام بماند، اتحادیه اروپا به طور یکجانبه تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد". وی ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد بتواند قطعنامه تحریمی چهارم را علیه ایران تصویب کند.
 
پیشتر کاترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخنان مشابهی در این ارتباط بیان کرده بود اما پس از مدتی اعلام کرد این اتحادیه تحریم‌های یک جانبه علیه ایران اعمال نمی‌کند.
 
گفتاری از دکتر سید علی طباطبایی، کارشناس امریکا و تحلیل‌گر مسائل بین المللی:
 
اروپا دست به تحریم یک جانبه ایران نخواهد زد، هر اقدامی که از سوی اروپا در ارتباط با ایران انجام گیرد به طور قطع در همکاری و هم آوایی با ایالات متحده امریکاست.
 
نکته مهم این است که باید در تحلیل اقدامات اروپا و امریکا در موضوع تحریم‌ها میان "روند" و "برآیند" تفاوت قائل شد؛ آن چه اکنون در تصمیم گیری اروپا و امریکا پیرامون تحریم ایران مطرح است، فرایند است و برآیند کار نیست.
 
طی یک یا دو ماه آینده میان ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ژاپن به عنوان قدرت‌‌های اصلی اقتصاد جهان در موضوع تحریم ایران بحث و بررسی و بده بستان‌هایی صورت خواهد گرفت که ماحصل آن یا به صورت قطع نامه جدید در شورای امنیت یا به صورت تحریم‌های تنظیم شده میان امریکا و اروپا علیه ایران است، نمود پیدا خواهد کرد.
 
نشست شورای امنیت و مواضع اروپا
 
به نظر می‌رسد که در هر حال مواضع اتحادیه اروپا در قبال ایران همسو با امریکا باشد و تفاوت بنیادینی میان این دو وجود نخواهد داشت، چراکه رهبران اتحادیه اروپا که شامل انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا هستند به طور کامل در مورد ایران همسو هستند. در موضع گیری‌های وزارت خارجه و رهبران این کشورها عملا شاهد حمایت آنها از تحریم ایران هستیم.
 
تحریم ایران موضوع مهمی است که منافع اقتصادی قدرت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر این اساس قاعدتا میان قدرت‌های بزرگ یا امریکا و اروپا بده بستان و همفکری در این زمینه صورت خواهد گرفت.
 
چنانچه در شورای امنیت سازمان ملل چین و روسیه همراهی کاملی با دیگر اعضا نداشته باشند، شاهد اعمال تحریم‌ها علیه ایران از سوی امریکا و اروپا به صورت مشترک خواهیم بود.
 
به نظرم اعضای دائم شورای امنیت در جلسه آتی بر سر تحریم ایران به نتیجه خواهند رسید و این به این معنی است که چین نیز از همکاری برای تصویب تحریم‌ها خودداری نخواهد کرد.
 
اولویت های چین شامل تایوان، مساله انرژی، نفوذ در اوراسیا و بازارهای تجاری امریکاست؛ پکن حاضر است برای بدست آوردن این اولویت‌ها هر کارتی حتی کارت ایران را بسوزاند.

نظر شما :