اسرائيل در واکنش به انتقادهاى بين‌المللى:

از شما صادقانه عذر‌مى‌خواهيم آقاى بايدن

۲۶ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۳:۲۸ کد : ۷۱۷۰ اخبار اصلی
مهمانى جو بايدن معاون اول باراک اوباما در اسرائيل بر کام امريکايى ها تلخ شد...
از شما صادقانه عذر‌مى‌خواهيم آقاى بايدن

مهمانى جو بايدن معاون اول باراک اوباما در اسرائيل بر کام امريکايى ها تلخ شد. درست در روزهايى که بايدن براى نخستين بار در جامه دست راست رئيس‌جمهورى کشورش به اسرائيل سفر کرده بود، خبرى بر خروجى رسانه هاى بين‌المللى قرار گرفت؛ مبنى بر احداث 1600 واحد مسکونى جديد در منطقه مورد مناقشه شرق بيت‌المقدس. اسرائيلى ها زمانى متوجه اشتباه خود شدند که ديگر دير شده بود. وزير داخلى اين رژيم امروز رسما از جو بايدن براى اين اشتباه عذرخواهى کرد. اسرائيل در حالى اقدام به ساختمان‌سازى‌هاى جديد در شرق بيت المقدس کرده است که ايالات متحده يک سال است در پيج و تاب ازسرگيرى مذاکرات ميان فلسطين و اسرائيل است.

درست در ساعاتى که بايدن در ديدار با مقام‌هاى فلسطينى در حال تاکيد بر طرح تعامل به جاى تقابل بود، وزير داخلى اسرائيل با اعلام خبر افزايش شهرک‌سازى‌ها در شرق بيت المقدس گفت: مساله ما نبود زمان است و نه نداشتن ابزار لازم.

اين مقام اسرائيلى دقايقى بعد در گفتگو با راديو اسرائيل گفت: ما نه قصدى و نه طرحى براى آزار دادن مردى در قد و قامت جو بايدن در جريان ديدارش از اسرائيل نداشتيم. من براى اين همزمانى بسيار متاسف هستم. زمان تصويب اين قانون متاسفانه با سفر بايدن همراه شد و البته قبول دارم که همزمانى ناخوشايندى بود. دفعه بعد ما بايد مراقب اين همزمانى‌ها هم باشيم.

يک سال است که باراک اوباما بر خلاف تمامى رهبران ايالات متحده سرى به اسرائيل نزده و البته همگان ادعا مى‌کردند که او جو بايدن را به جاى خود راهى اسرائيل کرد تا شايد بتواند بدين طريق به اسرائيلى‌ها بفهماند که لطفا بيش از اين شرايط را براى مذاکره بغرنج نکنيد. با اين همه ظاهرا اسرائيلى‌ها نه تنها به سخنان باراک توجهى ندارند بلکه ترجيح مى‌دهند خود را به نشنيدن هم بزنند. بايدن چند روزى را در اسرائيل به گشت و گذار و ديدارهاى دوستانه با مقام‌هاى اين رژيم گذراند اما در نهايت شام آخر بر آقاى معاون که سابقه دوستى‌اش با نتانياهو از مرز سى سال هم گذشته است، حرام شد.

پس از اين موضع‌گيرى اسرائيل در خصوص شهرک‌سازى‌ها، سلام فياض نخست وزيرى دولت موقت فلسطين با انتقاد از اين عملکرد دولت نتانياهو ادعا کرد که اين استراتژى خطرى جدى براى مذاکرات صلح است. صائب عريقات مذاکره کننده ارشد فلسطين نيز تاکيد کرد که در جريان ديدار بايدن با محمود عباس محور مذاکرات ادامه شهرک‌سازى‌ها در کرانه باخترى و بيت المقدس خواهد بود.

عريقات در اين خصوص مى‌گويد: اسرائيل مسير را براى ما، ايالات متحده و جامعه جهانى براى يک سانتيمتر نزديک شدن به ازسرگيرى مذاکرات مسدود کرده است.

همزمان با سفر بايدن به رام‌الله؛ تدابير شديد امنيتى در خيابانهاى محل تردد او رعايت شده است. بايدن در اعتراض به عملکرد اسرائيل در زمان حضور خود در سرزمين هاى اشغالى نود دقيقه ديرتر به مراسم شام مشترک با بنيامين نتانياهو حاضر شد. بايدن در اعتراض به اين تصميم‌گيرى گفت: زمان و مکان اعلام اين استراتژى حديد دقيقا همان اشتباهى بود که يک سال است ما را در مسير ازسرگيرى مذاکرات متوقف کرده است. ما بايد جوى را حاکم کنيم که بتوانيم در آن به مصالحه فکر کنيم و نه مقابله.

سلام فياض از موضع‌گيرى جدى ايالات متحده عليه اسرائيل قدردانى کرد. رهبر حزب کاديما خانم تزيپى ليونى نيز در سخنانى انتقادى اعلام کرد که نمايندگان پارلمان به دنبال جمع‌آورى آراى مورد نياز براى دادن راى عدم اعتماد به نتانياهو براى خراب کردن سفر بايدن به اسرائيل هستند.

مصر، سازمان ملل و اتحاديه عرب نيز به اين تصميم اسرائيل اعتراض کرده‌اند. زنجيره اين اعتراض‌ها در حالى به راه افتاده است که نتانياهو تا‌کنون بارها تاکيد کرده است که بيت‌المقدس پايتخت بى‌قيد و شرط اسرائيل خواهد بود.


نظر شما :