سوریه به دنبال رسیدن به انرژی هسته‌ای

۲۶ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۳:۳۲ کد : ۷۱۶۴ اخبار اصلی
فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه بیان کرد که سوریه به منظور تامین نیازهای ...
سوریه به دنبال رسیدن به انرژی هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه بیان کرد که سوریه به منظور تامین نیازهای در حال رشد جمعیت خواستار توسعه انرژی اتمی کشور است.

وی در یک کنفرانس بین المللی در پاریس گفت که در رابطه با جمعیت کشور به عنوان یک منبع جایگزین نیاز به انرژی هسته‌ای وجود دارد.

وی تصریح کرد، ما از موضع سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه در مورد این که انرژی هسته‌ای نباید فقط منحصر به کشورهای دارنده تکنولوژی باشد استقبال می کنیم. باید تمام کشورها بر اساس برابری حق از این تکنولوژی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه سوریه در بسیاری بخش‌ها مانند بخشهای علمی و پزشکی از انرژی اتمی صلح‌آمیز استفاده میکند، تاکید کرد که اما این کشور در این زمینه به بیشتر از این نیاز دارد، از جمله به همکاری‌های بین المللی برای دسیابی به انرژی هسته‌ای.

پیش از این یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، از سوریه خواسته بود تا همکاری خود را با این سازمان آغاز کند که این سازمان نیز تایید کند که همه مواد هسته‌ای در سوریه برای اهداف صلح آمیز استفاده می شود.

اسرائیل در سال 2007 در یک حمله هوایی ناگهانی اقدام به بمباران پایگاهی در مرکز سوریه کرد که گفته می‌شد، یک سایت هسته‌ای مخفی بوده است. اسرائیل و امریکا ادعا کردند که در این مرکز سوریه تلاش داشته به کمک متخصصان هسته‌ای کره شمالی یک مرکز هسته‌ای جدید راه‌اندازی کند. سوریه تا کنون نتوانسته شبهات مربوط به این پایگاه را رفع کند اما اسرائیل و امریکا هنوز نتوانسته‌اند ثابت کنند که سوریه قصد داشته در این مرکز نیروگاه هسته‌ای راه‌اندازی کند.


( ۱ )

نظر شما :